beantwoord

Correctie niet inchecken houdt geen rekening met dal vrij abonnement.

  • 2 January 2024
  • 13 reacties
  • 397 Bekeken

Hallo NS medewerker,

Ik reis regelmatig van Wijchen naar Utrecht en terug en doe dat zo veel als kan buiten de spits. Ik heb dan ook een NS-FLEX-DALVRIJ abonnement. 

Nu zag ik dat volgens de NS ik niet ingecheckt heb ‘s ochtends in Wijchen op de 29ste november 2023 en mij daarvoor 20 EUro in rekening brengt. In Wijchen staan helaas geen poortjes wat zou kunnen resulteren in vergeten in te checken op de vroege ochtend. Onwaarschijnlijk na 10 jaar zonder problemen, maar toch. Ik verlaat altijd via de noord tunnel Utrecht centraal en check dan ook netjes uit om door de poortjes te kunnen. Blijkbaar kan dat zonder in te checken. Niets is mij opgevallen. Gelukkig krijg ik een elektronisch afschrift, en viel mij op dat er blijkbaar iets is mis gegaan. 

Ik heb zojuist een “correctie” ingediend, maar zie dat ik de volle rit prijs in rekening gebracht krijg van 17.20 Euro. Dus krijg ik 2.80 Euro terug ipv 20 Euro. Ik heb buiten de spits gereisd, en verwacht dan ook de volledige teruggave. 

Kunnen jullie mij uitleggen waarom ik geen recht heb op de 20 Euro retour? 

Zelfs zonder uitleg, verwacht ik niets anders dan 20 Euro retour.

 

Met vriendelijke groet

Henk V., Wijchen

 

icon

Beste antwoord door HenkieV 3 January 2024, 18:43

Bekijk origineel

13 reacties

Hoi HenkieV en welkom bij onze Community!

Daar is dan inderdaad iets mis gegaan. Ik adviseer contact op te nemen met de klantenservice via telefoon, chat of social media. Die kunnen dit voor je rechtzetten 😀.

Badge +3

Er is 20 euro in rekening gebracht wegens een missende incheck, die dus zomaar in de spits zou kunnen zijn.

Voor Wijchen - Utrecht (€ 17,20 voltarief) krijg je dus € 2,80 terug. Dat zou met korting € 9,68 terug zijn.

Je krijgt dus geen 20 euro terug (want dan zou je niets betalen voor je reis), maar neem contact op om aannemelijk te maken dat je buiten de spits uit Wijchen vertrokken bent.

Geachte heer Rober B,

Ik zal u mijn reishistorie delen, dan kunt u zien dat bovenstaande volledig de plank mis. Sterker nog, ik vermoed dat er een fout bij jullie zit in de registratie of bij OV-chip, want ik zie dat ik op 8 november niet heb uitgecheckt in Utrecht volgens jullie. Dat kan HELEMAAL NIET met poortjes. 

  • 1 novmeber: 6:11 ingecheckt → trein van 6.18
  • 6 november 6:12 ingecheckt → trein van 6:18
  • 8 november 6:10 ingecheckt → trein van 6:18 ** niet uigecheckt in Utrecht?
  • 9 november 5:51 ingecheckt → trein van 5:58
  • 13 november 6:10 ingecheckt → train van 6:18
  • 15 november 6:11 ingecheckt → trein van 6:18
  • 16 november 5:51 ingecheckt → trein van 5:58
  • 20 november 6:13 ingecheckt → trein van 6:18
  • 22 november 6:12 ingecheckt → trein van 6:18
  • 23 november 5:53 ingecheckt → trein van 5:58
  • 27 november 6:12 ingecheckt → trein van 6:18
  • 29 november *** onbekent, maar zal rond 6:11 ingecheckt hebben
  • 30 november 5:50 ingecheckt → trein van 5:58
  • 4 december: 6:10 ingecheckt → trein van 6.18
  • 6 december: 6:11 ingecheckt → trein van 6:18
  • 7 december: 5:51 ingecheckt → trein van 5:58
  • 11 december: 6:24 ingecheckt → trein van 6:28: ** nieuwe dienstregeling
  • 13 december 6:22 ingecheckt → trein van 6:28
  • 14 december: 5:51 ingechectk → trein van 5:58

** niet uitgecheckt in Utrecht: Dat kan helemaal niet. Ik moet door poortjes. Volgens mij zit er een structurele fout bij de NS of OV-chip. 

** De trein van 6:18 gaat niet meer sinds de nieuwe dienstregeling. Met mij zijn meerdere treinreizigers ontevreden. Meer is minder in ons geval. 1 collega gaat nu met de auto omdat hij anders 45 minuten moet wachten op de bus.

Zoals u ziet reis ik op maandag/woensdag met trein van 6:18 uit Wijchen en vaak op donderdag de allereerste trein van 5:58 uit Wijchen. Bijzonder voorspelbaar. Daar hoef je geen “AI” voor te gebruiken.

Ik heb gebeld maar de verbinding werd na 10 minuten verbroken. Ik heb in de wacht gestaan voor chat en na 45 minuten opgegeven.

Ik ga morgen bellen, en mijn ongenoegen delen over deze gang van zaken inclusief de diensregeling uitbreiding die voor mij op minder treinen uit komt.

Met vriendelijke groet

Henk V, Wijchen

Badge +3

Beste @HenkieV, dit is het reizigersforum dus vanuit hier kunnen wij (geen NS) niets doen. Daarvoor dus de Klantenservice, want die kunnen aan uw reishistorie ook wel zien dat het om een rit buiten de spits gaat, en de rest van het bedrag vergoeden.

Bij NS Flex kan het soms langer (soms wel enkele weken) duren voordat transacties verwerkt zijn, dus een gemiste uitcheck in Utrecht kan zomaar later alsnog verschijnen.

Wil je het zeker weten, dan kan dat met een Mijn OV-chip account want dat overzicht is ‘real-time’.

Overigens zou een gemiste in/uitcheck bij Flex automatisch gecorrigeerd moeten worden als je vaker tussen Wijchen en Utrecht reist, dus wacht eventueel je factuur af voordat je tijd gaat verspillen via de Klantenservice.

Beste Robert B,

Bedankt voor je reactie. Excuses voor vals beschuldigen van NS medewerker zijn. Ik ga toch proberen een NS medewerker aan de lijn te krijgen, het goede niveau van de NS/ProRail opgebouwd over 10 jaar (minder verstoringen, meer treinen, betere app met meer info), is nu toch wel aan het dalen. Hopelijk buigt het weer om.

 

MvG

Henk

Hoi HenkieV en welkom bij onze Community!

Daar is dan inderdaad iets mis gegaan. Ik adviseer contact op te nemen met de klantenservice via telefoon, chat of social media. Die kunnen dit voor je rechtzetten 😀.

Bij een gemiste incheck op werkdagen kan achteraf niet bepaald worden of de reis in de spits of in de daluren is begonnen. Het is dan logisch dat geen korting wordt gegeven omdat misbruik anders wel erg makkelijk wordt.

Reputatie 7
Badge +1

Hoi HenkieV en welkom bij onze Community!

Daar is dan inderdaad iets mis gegaan. Ik adviseer contact op te nemen met de klantenservice via telefoon, chat of social media. Die kunnen dit voor je rechtzetten 😀.

Bij een gemiste incheck op werkdagen kan achteraf niet bepaald worden of de reis in de spits of in de daluren is begonnen. Het is dan logisch dat geen korting wordt gegeven omdat misbruik anders wel erg makkelijk wordt.

Lijkt mij dat op basis van de uitchecktijd wel degelijk kan worden bepaald of de reis in de daluren is begonnen. (op basis van kortste reisroute).  

 

Bij een gemiste incheck op werkdagen kan achteraf niet bepaald worden of de reis in de spits of in de daluren is begonnen. Het is dan logisch dat geen korting wordt gegeven omdat misbruik anders wel erg makkelijk wordt.

Lijkt mij dat op basis van de uitchecktijd wel degelijk kan worden bepaald of de reis in de daluren is begonnen. (op basis van kortste reisroute).  

De uitchecktijd zegt weinig over hoe laat er is ingecheckt  Daar kan uren tussen zitten. Jij neemt impliciet aan dat iedereen altijd op de snelste manier van A naar B gaat.

Reputatie 7
Badge +1

 

Bij een gemiste incheck op werkdagen kan achteraf niet bepaald worden of de reis in de spits of in de daluren is begonnen. Het is dan logisch dat geen korting wordt gegeven omdat misbruik anders wel erg makkelijk wordt.

Lijkt mij dat op basis van de uitchecktijd wel degelijk kan worden bepaald of de reis in de daluren is begonnen. (op basis van kortste reisroute).  

De uitchecktijd zegt weinig over hoe laat er is ingecheckt  Daar kan uren tussen zitten. Jij neemt impliciet aan dat iedereen altijd op de snelste manier van A naar B gaat.

Gezien het schema wat HenkieV hierboven heeft getoond lijkt mij dat deze conclusie gerechtvaardigd is. 

 

 

 

Gezien het schema wat HenkieV hierboven heeft getoond lijkt mij dat deze conclusie gerechtvaardigd is. 

Op grond van een individueel voorbeeld kun je natuurlijk geen beleid of procedures baseren. Dat is het probleem.

Reputatie 7
Badge

 

Bij een gemiste incheck op werkdagen kan achteraf niet bepaald worden of de reis in de spits of in de daluren is begonnen. Het is dan logisch dat geen korting wordt gegeven omdat misbruik anders wel erg makkelijk wordt.

Lijkt mij dat op basis van de uitchecktijd wel degelijk kan worden bepaald of de reis in de daluren is begonnen. (op basis van kortste reisroute).  

De uitchecktijd zegt weinig over hoe laat er is ingecheckt  Daar kan uren tussen zitten. Jij neemt impliciet aan dat iedereen altijd op de snelste manier van A naar B gaat.

Het is verplicht om binnen een half uur je reis te starten en omreizen anders dan door de reisplanner geadviseerd zonder omchecken mag niet. Dat geeft m.i. in veel (maar uiteraard niet alle) gevallen wel degelijk een mogelijkheid om op basis van het tijdstip van uitchecken te bepalen dat een reis in de daluren moet zijn begonnen.

Hallo,

Ik heb inmiddels een vriendelijke medewerker van de NS aan de telefoon gehad. Met mijn kaart nummer kon de medewerker mijn reisgedrag bekijken en concludeerde ze dat ik recht heb op volledige vergoedig.

Waarom ik op 8 november niet uitgecheckt heb volgens OV-chip/NS kan een storing zijn geweest. Ik zou 3 piepjes moeten hebben gehoord. Komt mij niet bekend voor, maar ik zal er specifiek op gaan letten. Advies was/is om bij OV-chip in te loggen. Het kan met een FLEX abonnement wel langer duren voordat je bij NS ziet wat er vastgelegd is. 

Persoonlijk denk ik dat OV-chip/NS een glitch in het systeem hebben zitten. In afgelopen 10 jaar is het mij nog nooit overkomen dat ik niet ingecheckt/uitgecheckt had. En dan in 1 maand in eens 2x. Dat is statistisch te onwaarschijnlijk. Ik ben dan ook heel benieuwd naar of ik de enige ben.

@Henkpeetersen : Bijna helemaal correct. Om in Utrecht aan te komen om 7:40 ‘ s ochtends vanuit Wijchen moet je of via Nijmegen of Den Bosch. Dat is respectievelijk de stoptrein van 6:18 (gaat vanaf 10 dec. niet meer) of die van 6:28 (deze neem ik nu) en dan de IC naar Utrecht. Dat ik graag via Nijmegen reis heeft te maken met 50 minuten onafgebroken werken in de trein. Ik sta daar graag 10 minuten eerder voor op.

Uiteraard kan ik besluiten om naar Nijmegen te fietsen, en dan in de spits de IC van 6:43 naar Utrecht nemen. Omdat er niet bij staat waar ik ingecheckt heb, kan het systeem niet weten dat dat Wijchen moet zijn, zoals elke maandag/woensdag/donderdag of toch Nijmegen in de spits. Dus @Tamzin heeft daarmee ook wel een punt. Helaas met de regen van de laatste tijd, trekt mij dat niet echt aan om nat de dag te beginnen na 45 minuten fietsen. 

Moraal: Indien correctie, dan bellen met NS, zodat ze bij je kaart geschiedenis kunnen komen. 

Met vriendelijke groet

Henk V, Wijchen.

 

Badge +3

Omdat er niet bij staat waar ik ingecheckt heb, kan het systeem niet weten dat dat Wijchen moet zijn, zoals elke maandag/woensdag/donderdag of toch Nijmegen in de spits.

Het systeem zou dat eigenlijk juist wél moeten corrigeren, omdat je die reis meerdere keren per week maakt (Wijchen - Utrecht)

Je ziet zo’n automatische correctie dan terug in je reishistorie zonder vervoerder (NS) en met een fictieve (of helemaal geen) in/uitchecktijd, en krijgt daar dan ook een e-mail over.

Blijkbaar heeft het ‘gemiste in/uitcheck’ systeem moeite om te bepalen of een reis in de spits of daluren was.

Maar fijn dat het nu via de klantenservice opgelost is (had ook niet anders verwacht).

 

Reageer