beantwoord

Datum betalingsherinneringen


Goedendag,

 

Ik heb meerdere betalingsherinneringen ontvangen. Per mail en per brief. Maar de datums verschillen. 
In de mail staat dat ik vóór 18 april moet betalen en in de brief staat wat anders. De brief is van 3 april. In de brief staat dat ik na ontvangst van de brief binnen 15 dagen moet betalen. De brief heb ik op 5 april ontvangen. Zoals het in de brief staat, zou ik dus vóór 21 april moeten betalen. Welke datum moet ik nu aanhouden? De factuur is van 19 maart.

aub, geen commentaar over betalen en dat het te laat is. Dat weet ik en betalen zal sowieso gebeuren. BVD.

icon

Beste antwoord door Robert B 15 April 2023, 18:15

Bekijk origineel

17 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Een brief is de tweede herinnering, en is meestal ‘postgedateerd’ maar in dit geval blijkbaar niet (3 april gestuurd, 5 april ontvangen)

Als er in de brief 3 april staat en 15 dagen betalingstermijn dan hou de 18e aan. Je krijgt daarna overigens nog een laatste herinnering per mail waarin staat dat het bedrag binnen 5 dagen bij de NS binnen moet zijn, voordat het naar een incassobureau gaat (met 40 euro extra kosten).

Hou er daarbij rekening mee dat het verwerken van je betaling door NS een dag of twee kan duren, en er in het weekend geen betalingsverkeer is (heb het ook niet bedacht), ook al zegt je bank dat het bedrag ‘direct bij de ontvanger’ is.

Met die laatste herinnering/aanmaning nog in het vooruitzicht heb je dus ongeveer tot de 25e. Als je het op de 21e vóór 23:00 overmaakt is het goed.

Reputatie 7
Badge +1

Jij wilt dus blijkbaar advies om zo laat mogelijk te betalen. Dat ga je van mij niet krijgen en ik hoop ook dat de rest van de forumleden zich hierbij aansluiten. 

Badge +3

Jij wilt dus blijkbaar advies om zo laat mogelijk te betalen. Dat ga je van mij niet krijgen en ik hoop ook dat de rest van de forumleden zich hierbij aansluiten. 

Valt mee hoor, en er zijn best veel bedrijven die overboekingen ook gewoon plannen op de uiterste betaaldatum. Als consument/particulier mag je dat ook.

En als je kunt aantonen dat je betaald hebt (screenshot of zo van directe overboeking naar ontvanger) kan de NS hoog en laag springen als ze je betaling nog niet verwerkt hebben en een incassobureau ingeschakeld hebben. Dat win je!

Jij wilt dus blijkbaar advies om zo laat mogelijk te betalen. Dat ga je van mij niet krijgen en ik hoop ook dat de rest van de forumleden zich hierbij aansluiten. 

Wat attent van u dat u mededeelt dat u geen advies gaat geven. U had ook helemaal niet hoeven te reageren, besteedt die tijd aan vragen waar u wel een antwoord op wilt geven. Fijne avond :)

Welkom bij de NS Community!

Een brief is de tweede herinnering, en is meestal ‘postgedateerd’ maar in dit geval blijkbaar niet (3 april gestuurd, 5 april ontvangen)

Als er in de brief 3 april staat en 15 dagen betalingstermijn dan hou de 18e aan. Je krijgt daarna overigens nog een laatste herinnering per mail waarin staat dat het bedrag binnen 5 dagen bij de NS binnen moet zijn, voordat het naar een incassobureau gaat (met 40 euro extra kosten).

Hou er daarbij rekening mee dat het verwerken van je betaling een dag of twee kan duren, en er in het weekend geen betalingsverkeer is (heb het ook niet bedacht), ook al zegt je bank dat het bedrag ‘direct bij de ontvanger’ is.

Met die laatste herinnering/aanmaning nog tegoed heb je dus ongeveer tot de 23e, maar dat valt weer in een weekend… Als je het op de 21e vóór 23:00 overmaakt is het goed.

 

Dank u wel dat u de tijd heeft genomen om dit duidelijker uit te leggen!

en er in het weekend geen betalingsverkeer is (heb het ook niet bedacht), ook al zegt je bank dat het bedrag ‘direct bij de ontvanger’ is.

Tegenwoordig biedt men vaak de optie om direct per iDEAL te betalen, dat is een veiligere keuze in dit geval. Dan is de betaling zeker direct verwerkt, of weet je in ieder geval zeker dat de ontvanger tijdig op de hoogte is gebracht door de betaalprovider en je mag verwachten dat men het tijdig verwerkt.

 

Niet op minuten gokken natuurlijk, maar op dagen wel.

Badge +3

Tegenwoordig biedt men vaak de optie om direct per iDEAL te betalen, dat is een veiligere keuze in dit geval. Dan is de betaling zeker direct verwerkt, of weet je in ieder geval zeker dat de ontvanger tijdig op de hoogte is gebracht door de betaalprovider en je mag verwachten dat men het tijdig verwerkt.

Een eerste herinnering (e-accept per mail, te voldoen via iDeal) verloopt na een week, dus als het om een factuur van 19 maart gaat dan is dat niet meer van toepassing.

Bij de brief (tweede herinnering) zit nog een ouderwetse acceptgiro volgens mij, met zo’n 16 cijfers betalingskenmerk. De laatste keer dat ik die in een envelop gedaan heb naar mijn bank lijkt een eeuw geleden, maar ze bestaan dus nog (als betalingskenmerk, en als aanhangsel bij die brief van NS)

https://www.betaalvereniging.nl/betalingsverkeer/giraal-betalingsverkeer/betalingskenmerken

Jammer, zou men in ‘Mijn NS’ moeten toevoegen. Zelfs de fiscus doet het tegenwoordig, omdat het vaak als veel minder hobbel wordt ervaren dan een overschrijving doen (gedoe met kenmerken e.d.). Snelle afhandeling van betalingen weegt vaak op tegen de kosten van implementatie.

Badge +3

Mooi zaterdagmiddag topic dit, maar snelle afhandeling van betalingen is bij de NS ‘work in progress’

Voor TS @Rosefix geen zorgen, want een keertje (of altijd) wachten met betalen totdat men gaat klagen is op zich geen enkel probleem. Het probleem is dat de NS na een mislukte incasso al klaagt (dus het niet een weekje later nog een keer probeert).

Geen zorgen ‘totdat het naar een incassobureau gaat’ ,maar bij een factuur van 19 maart gaat de tijd wel dringen.

Hoe dan ook, als je die vrijdag 21 april (handmatig) betaalt is er niets aan de hand. Zelfs in de eerste herinnering al dreigende taal, toch @mrfreeze en anderen?

Reputatie 7
Badge +3

Persoonlijk zou ik geen risico nemen en zorgen dat je voor de 18e betaalt. Dat is de betalingstermijn die nu is aangegeven. En zorg dat je rond de nieuwe factuurdatum voldoende op jouw rekening hebt staan.

Jij wilt dus blijkbaar advies om zo laat mogelijk te betalen. Dat ga je van mij niet krijgen en ik hoop ook dat de rest van de forumleden zich hierbij aansluiten. 

Valt mee hoor, en er zijn best veel bedrijven die overboekingen ook gewoon plannen op de uiterste betaaldatum. Als consument/particulier mag je dat ook.

De overeengekomen betaaltermijn eindigt met de incasso datum, daarna ben je contractueel in gebreke. Het traject wat er daarna nog volgt tot aan het incassobureau valt niet meer onder de betaaltermijn. Als je vaker de incasso datum mist mag NS je abonnement dan ook beëindigen. 

Het is vergelijkbaar met het herhaaldelijk het niet op de eerste van de maand betalen van de huur en steeds te wachten tot de huisbaas begint te reclameren. Als dat vaker gebeurt mag de huisbaas de huur beëindigen, daar is jurisprudentie over.

Jij wilt dus blijkbaar advies om zo laat mogelijk te betalen. Dat ga je van mij niet krijgen en ik hoop ook dat de rest van de forumleden zich hierbij aansluiten. 

Valt mee hoor, en er zijn best veel bedrijven die overboekingen ook gewoon plannen op de uiterste betaaldatum. Als consument/particulier mag je dat ook.

De officiële betaaltermijn eindigt met de incasso datum, daarna ben je contractueel in gebreke. Het traject wat er daarna nog volgt tot aan het incassobureau valt niet meer onder de betaaltermijn. Als je vaker de incasso datum mist mag NS je abonnement dan ook beëindigen. 

Dat begrijp ik. Ik heb al sinds 2013/2014 verscheidene abonnementen bij NS. Nooit een abonnement gestopt en nog nooit te laat betaald. Een keer (nu) is het even anders gelopen. Uiteraard zal ik de betaling voldoen, ik wil niet dat NS mijn abbo stopt. Ik begreep alleen de verschillende data niet. Dat was de verwarring.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Rosefix,

Het is mij een paar jaar geleden ook een keer gebeurd. Toen ging het zo:

  • 24 juli: Mail dat factuur klaar staat
  • 5 augustus: Bericht dat incasso mislukt is
  • 6 augustus: Mail betalingsherinnering (betaal vóór 11 augustus)
  • Een of twee weken later: Herinnering per brief
  • 23 augustus: Mail laatste betalingsherinnering (betaal vóór 30 augustus)
Badge +3

@Tamzin Dat mag volgens mij juist niet (een huisbaas die je contract beëndigt wegens regelmatig of structureel te laat betalen). Daar moet maanden achterstand overheen gaan.

En als ik het mis heb (gebeurt wel vaker) dan laat die jurisprudentie maar zien!

@Rosefix heeft de info gekregen die nodig is voor dit topic.

@Robert B

https://www.recht.nl/nieuws/bhv/178308/structureel-te-laat-betalen-van-de-huur-is-grond-voor-ontbinding-huurovereenkomst/

Reputatie 7
Badge +3

Daar lag het wel iets genuanceerder dan alleen elke keer een paar dagen te laat betalen.

Vastgesteld wordt dat er in dit geval sprake is van structureel te laat betalen van de huur en van een patroon van het in het geheel niet betalen van de huur. Het gerechtshof acht het, gelet op het verzenden van de vele aanmaningen, het herhaald inschakelen van deurwaarders en het voeren van vier gerechtelijke procedures, aannemelijk dat het verhuurder veel geld heeft gekost de huurbedragen te ontvangen.

Badge +3

Tja daar ging het inderdaad om kosten voor deurwaarders en (vier!) gerechtelijke procedures, maar die heeft de NS niet want die geven het gewoon uit handen aan een incassobureau en beëindigen ‘de huur’ (je abonnement). De NS heeft verder geen kosten want die komen bij jou (de reiziger) terecht, 40 euro voor het incassobureau.

Of er daarbij sprake is van ‘doorverkopen’ van een schuld vermoed ik niet, want zodra de rekening van het incassobureau voldaan is kan je het (Flex) abonnement opnieuw afsluiten.

Wel interessant is dat een huurder (woonbelang, huurbescherming) niet meer hoeft te verwachten dat je zomaar 3 maanden mag achterlopen bij de betaling van je huur. Daarvoor zou dan op zijn minst een betalingsregeling getroffen moeten worden.

Iets soortgelijks (maar dan andersom) speelde onlangs voor energie, men mag je bij een achterstand niet zomaar afsluiten.

Reageer