Einde NS keuzedagen in zicht ?

  • 26 February 2023
  • 27 reacties
  • 1008 Bekeken

Reputatie 1

De keuzedagen  voor de 60+ NS reiziger zijn een aflopende zaak aan het worden vrees ik.

 

NS probeert zelf  flex abonnementen aan de man te brengen,hiermee kan je geen keuzedagen bestellen.

De storing van het produkt keuzedagen in Mijn NS,duurt inmiddels al 2 maanden.

Urgentie van NS ..ICT.. deze storing aan te pakken is er niet naar mijn mening.

Deze maand was een reisdag ingepland,bij de NS automaat was de geldige keuzedag niet meer beschikbaar,dus neem je de volgende.Nog nooit gebeurt,al die jaren.

Vervolgens bel je NS klantenservice,door onbekwaamheid/desinteresse wordt je 2 maal doorverbonden.

De 3e medewerkster lostte het probleem op door een couponcode te verstrekken.Maar was nogal gepikeerd op haar collegas,die hadden doorgeschakelt.Deze werkdag had ze OV fiets dienst.

Zomaar wat dingetjes..de politiek had voorheen als bonus eis voor de NS top dat 98% op tijd moest rijden.Inmiddels staat de teller op 91%,las ik ergens.

Ik vrees voor een dalende trend in huidige dienstverlening,op een zaterdag avond,overvolle treinen met staande reizigers en een lachende conducteur.Je moet maar durven.


27 reacties

Badge +3

Het is geen geheim dat NS de Keuzedagen wil afschaffen en voor 65-plussers wil vervangen door Flexdagen. Die zullen duurder worden dan de huidige Keuzedagen: de prijsstelling was enkele jaren geleden drie stuks per jaar voor 39 euro en die prijs zal inmiddels niet lager zijn geworden. Het is nog niet bekend wanneer Flexdagen worden geïntroduceerd.

De keuzedagen  voor de 60+ NS reiziger zijn een aflopende zaak aan het worden vrees ik.

NS heeft er nooit een geheim van gemaakt dat men de keuzedagen op termijn wil afschaffen. Je kunt je ook afvragen wat die opleveren voor het bedrijf. Ze zijn bedoeld als extraatje bij een kortingabonnement maar het is geen geheim dat veel.ouderen alleen op de keuzedagen reizen en hun kortingabonnement verder nooit gebruiken. In dat geval kost het NS meer aan gederfde inkomsten dan het aan inkomsten oplevert.

Daarnaast kun je je afvragen of extra kortingen voor specifieke groepen überhaupt wel zo nodig zijn. Wellicht kan NS beter een dagkaart van bijv. €25 voor de daluren voor iedereen invoeren. Dat levert waarschijnlijk meer op.

Badge +3

Wellicht kan NS beter een dagkaart van €25 voor de daluren voor iedereen invoeren. Dat levert waarschijnlijk meer op.

NS heeft destijds aangegeven (pagina 6) als proef Flexdagen (feitelijk dagkaarten voor de daluren) ook beschikbaar te willen maken voor reizigers tussen 18 en 65 jaar, maar dan wel tegen een hoger tarief. Er werd toen gesproken over 45 euro voor drie stuks. Per jaar zou dan één zo'n set Flexdagen te bestellen zijn.

Reputatie 7
Badge +1

De keuzedagen  voor de 60+ NS reiziger zijn een aflopende zaak aan het worden vrees ik.

NS heeft er nooit een geheim van gemaakt dat men de keuzedagen op termijn wil afschaffen. Je kunt je ook afvragen wat die opleveren voor het bedrijf. Ze zijn bedoeld als extraatje bij een kortingabonnement maar het is geen geheim dat veel.ouderen alleen de keuzedagen gebruiken en verder hun kortingabonnement nooit gebruiken. In dat geval kost het NS meer aan gederfde inkomsten dan het aan inkomsten oplevert.

Dat hangt ervan af of die mensen zonder de keuzedagen wel met de trein zouden reizen. Als ze dat dan niet zouden doen, dan leveren die keuzedagen NS wel degelijk geld op.

Daarnaast kun je je afvragen of extra kortingen voor specifieke groepen überhaupt wel zo nodig zijn. Wellicht kan NS beter een dagkaart van €25 voor de daluren voor iedereen invoeren. Dat levert waarschijnlijk meer op.

Een dagkaart is zeker nuttig. En met Flex kun je ook gemakkelijk een maximumtarief per dag instellen. NS moet dat alleen willen.

Wellicht kan NS beter een dagkaart van €25 voor de daluren voor iedereen invoeren. Dat levert waarschijnlijk meer op.

NS heeft destijds aangegeven (pagina 6) als proef Flexdagen (feitelijk dagkaarten voor de daluren) ook beschikbaar te willen maken voor reizigers tussen 18 en 65 jaar, maar dan wel tegen een hoger tarief. Er werd toen gesproken over 45 euro voor drie stuks. Per jaar zou dan één zo'n set Flexdagen te bestellen zijn.

Dat maakt het allemaal weer onnodig ingewikkeld. Mensen moeten dan eerst weer een abonnement aanschaffen en dan heb je weer een restrictie op een setje van drie per jaar. Dat wordt weer een hoop extra werk voor de klantenservice. 

De keuzedagen  voor de 60+ NS reiziger zijn een aflopende zaak aan het worden vrees ik.

 

Dat hangt ervan af of die mensen zonder de keuzedagen wel met de trein zouden reizen. Als ze dat dan niet zouden doen, dan leveren die keuzedagen NS wel degelijk geld op.

Uit onderzoeken in het verleden bleek steeds dat vooral senioren met een hoger inkomen een abonnement met keuzedagen hadden.

Uiteraard zullen er altijd wat mensen afhaken maar met dagkaarten bereik je een veel grotere groep andere reizigers. Vergeet daarbij niet dat een verplicht abonnement voor veel mensen ook een hindernis is.

 

.

Een dagkaart is zeker nuttig. En met Flex kun je ook gemakkelijk een maximumtarief per dag instellen. NS moet dat alleen willen.

Cappen is inderdaad ook een optie. Alleen zullen veel mensen dat slecht snappen, zeker als er spitsuur restricties zijn. Dat geeft weer een hoop gedoe via de klantenservice. Keep it simple is aan NS niet besteed. 

Reputatie 7
Badge +3

De keuzedagen  voor de 60+ NS reiziger zijn een aflopende zaak aan het worden vrees ik.

NS heeft er nooit een geheim van gemaakt dat men de keuzedagen op termijn wil afschaffen. Je kunt je ook afvragen wat die opleveren voor het bedrijf. Ze zijn bedoeld als extraatje bij een kortingabonnement maar het is geen geheim dat veel.ouderen alleen op de keuzedagen reizen en hun kortingabonnement verder nooit gebruiken. In dat geval kost het NS meer aan gederfde inkomsten dan het aan inkomsten oplevert.

Daarnaast kun je je afvragen of extra kortingen voor specifieke groepen überhaupt wel zo nodig zijn. Wellicht kan NS beter een dagkaart van bijv. €25 voor de daluren voor iedereen invoeren. Dat levert waarschijnlijk meer op.

Wanneer een kortingsabonnement alleen gebruikt wordt vanwege keuzedagen dan kost een keuzedag €67,20 + €27,50=€94,70 gedeeld door 7 is €13,53 Dat heeft NS dan wel verdiend aan mensen die alleen maar met een keuzedag reizen.

Die groep gaat echt geen dagkaart aanschaffen voor €25.

Overigens reis ik momenteel alleen nog op keuzedagen. Met de verslechterde dienstregeling, volle, vieze treinen en op bepaalde tijden/trajecten niet altijd veilig reizen reis ik alleen nog noodzakelijk.

 

Reputatie 7
Badge +3

Wellicht kan NS beter een dagkaart van €25 voor de daluren voor iedereen invoeren. Dat levert waarschijnlijk meer op.

NS heeft destijds aangegeven (pagina 6) als proef Flexdagen (feitelijk dagkaarten voor de daluren) ook beschikbaar te willen maken voor reizigers tussen 18 en 65 jaar, maar dan wel tegen een hoger tarief. Er werd toen gesproken over 45 euro voor drie stuks. Per jaar zou dan één zo'n set Flexdagen te bestellen zijn.

Dat maakt het allemaal weer onnodig ingewikkeld. Mensen moeten dan eerst weer een abonnement aanschaffen en dan heb je weer een restrictie op een setje van drie per jaar. Dat wordt weer een hoop extra werk voor de klantenservice. 

Voor flexdagen zou geen abonnement nodig zijn had ik eerder begrepen.

Reputatie 7
Badge +3

Een ‘fare cap’ of maximumtarief per dag zou het leven een stuk eenvoudiger maken van de gemiddelde OV-reiziger. Bij voorkeur natuurlijk geïntegreerd met BTM. In Londen werkt dat ook, zelfs met verschillende restricties tussen vervoerders waarvan de een wel en de ander geen middagspits kent.

De keuzedagen  voor de 60+ NS reiziger zijn een aflopende zaak aan het worden vrees ik.

 

Wanneer een kortingsabonnement alleen gebruikt wordt vanwege keuzedagen dan kost een keuzedag €67,20 + €27,50=€94,70 gedeeld door 7 is €13,53 Dat heeft NS dan wel verdiend aan mensen die alleen maar met een keuzedag reizen.

Die groep gaat echt geen dagkaart aanschaffen voor €25.

Een prijs voor een dagkaart voor heel Nederland van minder dan €20-25 is anno 2023 ook gezien de verliezen bij NS niet reëel meer. Verder maak je mijns inziens een denkfout door alleen te kijken naar de huidige groep senioren met abonnement. Met een dagkaart zonder verplicht abonnement bereik je een vele malen groter ander publiek dat wel bereid zal zijn €25 te betalen als daar geen verplicht abonnement aan vast zit. En voor NS maakt het niet uit of er iemand van 47 of van 74 jaar in de trein zit.

€13,53 is prima, maar dan niet inclusief reizen in de middagspits. Iets voor vieren inchecken en dan in de avondspits naar huis gaat gewoon niet gezien de drukte. Vooral niet omdat die keuzedagen met name worden gebruikt door mensen die de rest met de auto doen. Met die dagen rijden ze het hele land door. Jongerendagkaarten worden veel meer gebruikt voor enkele reizen en voor een dagje winkelen in de dichtstbijzijnde grote stad.

Als de NS ze inderdaad af gaat schaffen, zal het geklaag wel niet van de lucht zijn. De serieuze reiziger heeft allang een Dal Vrij abonnement. Dat kost nauwelijks iets voor ouderen. De rest van de boomers gaat maar fijn met de auto. 

Badge +3

Te grappig… 

 

Reputatie 7
Badge +3

€13,53 is prima, maar dan niet inclusief reizen in de middagspits. Iets voor vieren inchecken en dan in de avondspits naar huis gaat gewoon niet gezien de drukte. Vooral niet omdat die keuzedagen met name worden gebruikt door mensen die de rest met de auto doen. Met die dagen rijden ze het hele land door. Jongerendagkaarten worden veel meer gebruikt voor enkele reizen en voor een dagje winkelen in de dichtstbijzijnde grote stad.

Als de NS ze inderdaad af gaat schaffen, zal het geklaag wel niet van de lucht zijn. De serieuze reiziger heeft allang een Dal Vrij abonnement. Dat kost nauwelijks iets voor ouderen. De rest van de boomers gaat maar fijn met de auto. 

Begrijp dat jij een auto hebt en nog geen 65+ bent?

Jij gaat uit dat iedereen een auto heeft en alleen met de trein gaat als het goedkoop kan. Dat geldt misschien voor de weekendvrij en dalvrijreizigers, die relatief weinig betalen t.o.v. de kilometers die men verreist. Veel 65+ers kiezen juist voor de trein en veel minder voor de auto, omdat autorijden in het drukke verkeer voor hen niet meer zo fijn is. Dal vrij ook al is deze relatief goedkoop voor 65+ is geen alternatief voor hen die nu met keuzedag verspreid door het jaar op reis gaan. De 60+/65- groep kan geen gebruik maken voor een goedkoper dal vrij, zij betalen een normaal tarief. En niet meer in de spits mogen doorreizen met keuzedag ingecheckt voor 16 uur zal met name de oudere leeftijdsgroep de trein uitdagen. Die groep wil niet in de avond gaan reizen en dat snap ik wel, want ‘s avonds in de trein reizen is niet meer zo fijn en stations zijn ‘s avonds niet altijd een prettige verblijfplaats. Als men met een keuzedag niet meer in de spits in de trein mag zijn, dan zou dat ook voor Dal voordeel en Dal vrij moeten gelden. Bij een abonnement voor alleen keuzedagen zijn 3 keuzedagen nog altijd duurder dan 1 maand weekendvrij met 8 tot 10 reisdagen. Weekendvrij dan ook maar duurder en/of minder aantrekkelijk maken? Keuzedagen zijn een extraatje voor de 60+er. Keuzedagen weg, dan ook geen kidsvrij en jongerenkaartjes meer. Iedereen betaalt hetzelfde tarief. Dan geen uitzonderingen voor bepaalde leeftijdsgroepen meer.

Als je geen auto hebt, ben je vaker dan eens per twee maanden op de trein aangewezen. Waarschijnlijk gebruik je dan een Dal Vrij abonnement. Dat zou ik inderdaad willen stimuleren.

Reputatie 7
Badge +3

Als je geen auto hebt, ben je vaker dan eens per twee maanden op de trein aangewezen. Waarschijnlijk gebruik je dan een Dal Vrij abonnement. Dat zou ik inderdaad willen stimuleren.

Dal vrij voor 1 tot 2x per maand met de trein? Krijg jij provisie voor elk verkocht dal vrij abonnement? 

 

Ik denk dat de gemiddelde oudere vaker dan 1-2x in de maand een afstand aflegt die je niet met de fiets of bus kunt doen.

Reputatie 7

En niet meer in de spits mogen doorreizen met keuzedag ingecheckt voor 16 uur zal met name de oudere leeftijdsgroep de trein uitdagen. Die groep wil niet in de avond gaan reizen en dat snap ik wel, want ‘s avonds in de trein reizen is niet meer zo fijn en stations zijn ‘s avonds niet altijd een prettige verblijfplaats. 

Klopt, de oudere generatie gaat 's avonds niet meer reizen. Ik tel na 19.00 uur bijna geen 60+er in de trein, veelal zijn het alleen maar jongeren, vaak op Jongerendagkaartjes of studentenkaarten. De meeste ouderen zijn 's avonds graag op tijd thuis. Mijn ouders bijvoorbeeld (beide 70+) zijn gewoon bang in de trein in de avond, afgaande op een eigen eerdere negatieve ervaring en allerlei verhalen over onaangepast volk dat reist en de structurele afwezigheid van toezicht en controle.

Als je met Dalvrij of Dal Voordeel niet meer door de spits mag reizen als je in de daluren bent ingecheckt, zul je zien hoe snel veel mensen hun abonnement gaan opzeggen. Dat zou té beperkend zijn in vrijheid, zeker op langere afstand. Dat jaagt abonnementhouders weg naar de auto of ze gaan maar niet meer reizen. 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Rene74 probleem bij het reizen ‘savonds is ook dat er nogal gesneden is in trein- en busverbindingen. Dat lange wachten is niet fijn op/bij afgelegen stations of op stations die niet altijd even veilig zijn. Ik ben niet bang, maar op mijn overstapstation verblijf ik ‘s avonds liever niet lang gezien de criminaliteit in de omgeving van dat station.

Ik reis nog wel ‘s avonds en moet dan concluderen dat vrouwen en 60+ ver in de minderheid zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat de gemiddelde oudere vaker dan 1-2x in de maand een afstand aflegt die je niet met de fiets of bus kunt doen.

Voor 65+ kan vanwege leeftijdskorting de bus goedkoper zijn dan de trein. Daarbij is de zitplaatskans in de meeste bussen groter dan in de trein. Als je niet lang kunt staan is de trein tegenwoordig geen goede optie. Dat kans dat iemand opstaat voor een oudere is klein.

Reputatie 7

En zo is het voor een ieder anders  ik 76 jaar ben met mijn dalvrij ook vaak op weg in de avonduren tot ca. 24 uur. En ben er heel blij mee en het is voor mij voordeliger dan een voordeel abonnement met keuze dagen.

Ik denk dat iedere oudere de keuze maakt die bij hen past. Je ziet s avonds minder ouderen dat is waar maar ik reis wel graag s avonds 

Mischien heeft dat ook te maken dat ik een grote stad gewend ben en ook in de avond nog graag een wandeling maak en me niet laat afschrikken door verhalen in de media maar mijn eigen plan trek.

Ik denk dat iedere oudere de keuze maakt die bij hen past. Je ziet s avonds minder ouderen dat is waar maar ik reis wel graag s avonds 

Dat ouderen minder in de avond reizen is natuurlijk niet zo vreemd aangezien ze niet meer werken en dus overdag tijd genoeg hebben om ergens naar toe te gaan. Je ziet in de supermarkt in de avond ook weinig ouderen, overdag des te meer omdat ze dan tijd genoeg hebben.

Ik denk dat de gemiddelde oudere vaker dan 1-2x in de maand een afstand aflegt die je niet met de fiets of bus kunt doen.

Klopt, alleen gebruikt het leeuwendeel daarvoor de auto. De arme AOW'er van 25 jaar geleden die zich geen auto kon permitteren is langzamerhand een uitgestorven soort geworden. 

De senioren die ik in mijn omgeving ken en die wel eens met de trein reizen gebruiken de trein vrijwel uitsluitend voor een dagje uit met keuzedagen of met een WeekendVrij. Voor boodschappen, ziekenhuisbezoek, familiebezoek, etc. wat meestal over kortere afstanden gaat gebruiken ze bijna allemaal de auto want op saldo reizen vinden de meesten veel te duur, ook als het met korting is.

 

Als je met Dalvrij of Dal Voordeel niet meer door de spits mag reizen als je in de daluren bent ingecheckt, zul je zien hoe snel veel mensen hun abonnement gaan opzeggen. . 

Ik weet niet of minder abonnementen een ramp is. Ik denk dat NS juist wat meer moet inzetten op reizen op saldo en minder op abonnementen. Je kunt bijv.ook alle niet-spits abonnementen afschaffen en in plaats daarvan iedereen in de daluren met korting laten rijden. Dat neemt de enorme barrière van het verplicht moeten aanschaffen van een abonnement weg. En het scheelt ook de gigantische administratieve rompslomp met al die dalurenabonnementen.

En niet meer in de spits mogen doorreizen met keuzedag ingecheckt voor 16 uur zal met name de oudere leeftijdsgroep de trein uitdagen. Die groep wil niet in de avond gaan reizen en dat snap ik wel, want ‘s avonds in de trein reizen is niet meer zo fijn en stations zijn ‘s avonds niet altijd een prettige verblijfplaats. 

Klopt, de oudere generatie gaat 's avonds niet meer reizen. Ik tel na 19.00 uur bijna geen 60+er in de trein, veelal zijn het alleen maar jongeren, vaak op Jongerendagkaartjes of studentenkaarten. De meeste ouderen zijn 's avonds graag op tijd thuis. Mijn ouders bijvoorbeeld (beide 70+) zijn gewoon bang in de trein in de avond, afgaande op een eigen eerdere negatieve ervaring en allerlei verhalen over onaangepast volk dat reist en de structurele afwezigheid van toezicht en controle.

Als je met Dalvrij of Dal Voordeel niet meer door de spits mag reizen als je in de daluren bent ingecheckt, zul je zien hoe snel veel mensen hun abonnement gaan opzeggen. Dat zou té beperkend zijn in vrijheid, zeker op langere afstand. Dat jaagt abonnementhouders weg naar de auto of ze gaan maar niet meer reizen. 

 

Voor de duidelijkheid: ik zou met Dal Vrij en Dal Voordeel wel de reis willen laten afmaken in de spits, maar met Keuzedagen niet, omdat die Keuzedagen zeer goedkoop zijn en veelal worden gebruikt door mensen die verder niet met het OV reizen. Dat is voor de abonnementen anders. 

Reputatie 7

Ik weet niet of minder abonnementen een ramp is. Ik denk dat NS juist wat meer moet inzetten op reizen op saldo en minder op abonnementen. Je kunt bijv.ook alle niet-spits abonnementen afschaffen en in plaats daarvan iedereen in de daluren met korting laten rijden. Dat neemt de enorme barrière van het verplicht moeten aanschaffen van een abonnement weg. 

Enorme barrière? Hoezo is een treinabonnement nemen dat? Je kan toch ook opzeggen als je niet meer wil. Wat is daar anders aan dan een abonnement op bijv. een tijdschrift, waarbij een abonnement voordeliger is dan steeds losse edities kopen? 

Bijvoorbeeld een Dal of Weekend vrijreizen abonnement is nu juist dat wat aantrekkelijk is en klanten bindt aan de trein. Maandelijks een vaste prijs betalen en klaar. Ook voor NS fijn denk ik, vaste inkomsten.

Reageer