Einde NS keuzedagen in zicht ? | NS Community

Einde NS keuzedagen in zicht ?

  • 26 February 2023
  • 27 reacties
  • 876 Bekeken

Reputatie 1

De keuzedagen  voor de 60+ NS reiziger zijn een aflopende zaak aan het worden vrees ik.

 

NS probeert zelf  flex abonnementen aan de man te brengen,hiermee kan je geen keuzedagen bestellen.

De storing van het produkt keuzedagen in Mijn NS,duurt inmiddels al 2 maanden.

Urgentie van NS ..ICT.. deze storing aan te pakken is er niet naar mijn mening.

Deze maand was een reisdag ingepland,bij de NS automaat was de geldige keuzedag niet meer beschikbaar,dus neem je de volgende.Nog nooit gebeurt,al die jaren.

Vervolgens bel je NS klantenservice,door onbekwaamheid/desinteresse wordt je 2 maal doorverbonden.

De 3e medewerkster lostte het probleem op door een couponcode te verstrekken.Maar was nogal gepikeerd op haar collegas,die hadden doorgeschakelt.Deze werkdag had ze OV fiets dienst.

Zomaar wat dingetjes..de politiek had voorheen als bonus eis voor de NS top dat 98% op tijd moest rijden.Inmiddels staat de teller op 91%,las ik ergens.

Ik vrees voor een dalende trend in huidige dienstverlening,op een zaterdag avond,overvolle treinen met staande reizigers en een lachende conducteur.Je moet maar durven.


27 reacties

Reputatie 7
Badge +3

En niet meer in de spits mogen doorreizen met keuzedag ingecheckt voor 16 uur zal met name de oudere leeftijdsgroep de trein uitdagen. Die groep wil niet in de avond gaan reizen en dat snap ik wel, want ‘s avonds in de trein reizen is niet meer zo fijn en stations zijn ‘s avonds niet altijd een prettige verblijfplaats. 

Klopt, de oudere generatie gaat 's avonds niet meer reizen. Ik tel na 19.00 uur bijna geen 60+er in de trein, veelal zijn het alleen maar jongeren, vaak op Jongerendagkaartjes of studentenkaarten. De meeste ouderen zijn 's avonds graag op tijd thuis. Mijn ouders bijvoorbeeld (beide 70+) zijn gewoon bang in de trein in de avond, afgaande op een eigen eerdere negatieve ervaring en allerlei verhalen over onaangepast volk dat reist en de structurele afwezigheid van toezicht en controle.

Als je met Dalvrij of Dal Voordeel niet meer door de spits mag reizen als je in de daluren bent ingecheckt, zul je zien hoe snel veel mensen hun abonnement gaan opzeggen. Dat zou té beperkend zijn in vrijheid, zeker op langere afstand. Dat jaagt abonnementhouders weg naar de auto of ze gaan maar niet meer reizen. 

 

Voor de duidelijkheid: ik zou met Dal Vrij en Dal Voordeel wel de reis willen laten afmaken in de spits, maar met Keuzedagen niet, omdat die Keuzedagen zeer goedkoop zijn en veelal worden gebruikt door mensen die verder niet met het OV reizen. Dat is voor de abonnementen anders. 

Ik zou graag onderbouwing van jouw bewering willen zien.

Met dalvrij kun je kun je 28 tot 31 dagen reizen voor €120 en met dalvrij 65+ kun je dat voor €55. Met dal Voordeel + keuzedagen kun je voor €95 7 dagen reizen. De kans is groter dat iemand met keuzedagen meer uitgeeft aan de trein dan iemand met Dal vrij. Met 1 tot 2x per maand reizen kom je er niet met 7 keuzedagen.

Leg mij maar eens waarom een keuzedag van ca. €4 + kosten Dal voordeel goedkoper is dan Dal voordeel van ca. €4 per dag. Daarbij is het claimgedrag van weekendvrij en dalvrij bezitters hoger, omdat zij relatief meer reizen. In feite kosten die abonnementen NS juist geld. Vertraging met keuzedag claimen kan na een uur vertraging en levert €3,50 op. Diezelfde reis met dalvrij levert de volledige ritprijs op.

Badge +3

Met dalvrij kun je kun je 28 tot 31 dagen reizen voor €120 en met dalvrij 65+ kun je dat voor €55. Met dal Voordeel + keuzedagen kun je voor €95 7 dagen reizen. De kans is groter dat iemand met keuzedagen meer uitgeeft aan de trein dan iemand met Dal vrij.

Huh? Nee dus, want voor een jaartje (alleen) reizen met Keuzedagen heb je alleen maar Dal Voordeel nodig. Dat kost je dan wel € 67,20 voor een abonnement waar je verder niets (of weinig) mee doet.

Dal Vrij 65+ is dan geen optie, en Keuzedagen kan je bij 60+ al krijgen.

Dat je bij vertraging (veel) meer geld terug krijgt bij reizen op een vrij reizen (Flex) abonnement heb ik ook niet bedacht, maar dat is off-topic.

(ook al is dat sommigen wel gelukt met Weekend/Dal Vrij, je abonnement terugverdienen door wat vertragingen)

Reageer