Fout bij factuur

  • 12 February 2023
  • 4 reacties
  • 113 Bekeken

Beste, 

Deze maand heb ik mijn eerste factuur binnen gekregen helaas tref ik iets wat ik niet heb verwacht. Als eerst wist ik niet dat ik buiten de spits uren geen recht heb op 40% korting. Daarnaast reis ik eigenlijk buiten de spits uur, maar check ik 10 minuten eerder in (omdat ik te vroeg ben op het station). Dit vind ik erg vervelend. Kunnen jullie dit checken en toch even corrigeren. Ik check namelijk om 18:20 in en pak de trein om 18:32 ik reis dus buiten de spits uur.

Alvast bedankt voor de moeite.

 

Met vriendelijke groet,


4 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Bepalend voor uw tarief is niet wanneer u reist, bepalend is wanneer u incheckt. Dat is wat u niet had begrepen. Het staat toch echt in de begeleidende brief, die had u beter even goed kunnen lezen, want dit is sneu geld zo.

 

Als u om 18.20 incheckt, is dat in de spits en dan betaalt u spitstarief tot u weer uitschenkt. Had u na 18.25 ingecheckt, en dat is inchecken in de daluren, dan had u veertig procent korting gekregen. Wanneer u reist, is niet bepalend, het maakt ook niet uit en een incheck is precies op de seconde na na te gaan. Wanneer u reist, is niet te zien.Uw opmerking ‘ik reis dus buiten het spitsuur’, begrijp ik maar u heeft daar niets aan als u niet in de daluren incheckt.

 

Overigens kunt u ook tegen daltarief reizen als u in de daluren incheckt en tijdens de spits reist. Als u voor vier uur ‘s middags incheckt, in ieder geval voor 16.05, mag u uw reis in de spits afmaken tegen daltarief. U moet wel binnen 35 minuten gaan reizen.

Het werkt dus naar twee kanten. De meeste reizigers proberen tijdens de daluren in te checken, voor of na de spits en als er echt in de spits moet worden ingecheckt op een andere kaart die met vol tarief werkt. Dat kan trouwens tegenwoordig ook met uw bankpas of een mobiele telefoon dan wel AppleWatch als die ervoor geactiveerd zijn. U reist dan tegen vol tarief, maar altijd tweede klas. De meeste mensen reizen ook tweede klas.

 

De uiterste grenzen van de spits en u mag geen seconde te laat of te vroeg zijn:

07.34.59-08.55 en 16.04.59-18.25

Het beste is ‘s ochtends van half zeven tot negen aan te houden en ‘s middags van vier tot half zeven, dan gaat het niet mis, maar er is een genadetijd van vijf minuten in uw voordeel.

 

Ik zou na 18.25 inchecken en dan kunt u de trein van 18.32 meestal wel halen. Dan reist u met korting.

Reputatie 7
Badge +3

@Thom heeft alles goed uitgelegd. Jouw factuur is niet fout, maar je hebt te vroeg ingecheckt waardoor spitstarief werd berekend. NS gaat geen geld terug geven, de spits- en daluren staan duidelijk omschreven in de voorwaarden, evenals dat de tijd van incheck bepaalt tegen welk tarief je reist.

Reputatie 7
Badge +3

@Thomheeft alles goed uitgelegd.

 

Bijna 😉

De spitsuren zijn:

6.35.00 - 8.54.59 en 16.05.00 - 18.24.59

Reputatie 7
Badge +3

@Thomheeft alles goed uitgelegd.

 

Bijna 😉

De spitsuren zijn:

6.35.00 - 8.54.59 en 16.05.00 - 18.24.59

De spitsuren zijn van 6.30 - 9.00 uur en 16.00 -18.30 uur. Er is een incheck marge van 5 minuten om tegen daltarief in de spits te kunnen reizen.

Reageer