Het .csv bestand met declaraties dat te downloaden is via Mijn NS heeft te veel aanhalingstekens.
Elke rij wordt tussen aanhalingstekens (“) gezet. Hierdoor wordt de rij als één waarde beschouwd en in één kolom gezet bij het importeren naar Excel. Als je komma's achter een rij toevoegt, dan worden die nieuwe waarden wel in nieuwe kolommen gestopt. Dus dat werkt wel.
Tevens werkt de kolomnamenrij wel goed, want daar staan geen aanhalingstekens omheen.
Voorbeeld
Datum,Check in,Vertrek,Check uit,Bestemming,Af,Bij,Transactie,Kl,Product,Prive/ Zakelijk,Opmerking
"29-06-2023,00:00,Station A,00:00,Station B,""€0,00"",""€0,00"",Reis,2,Reizen op Rekening Trein,,"
"29-06-2023,00:00,""Busstation, Ergens"",00:00,""Bushalte, Ergens"",""€0,00"",""€0,00"",Reis,2,""Bus, Tram en Metro reizen"",,"
Tijden, stationsnamen en prijzen even veranderd voor privacy.
Tijdelijke oplossing
Eerste en laatste aanhalingsteken voor elke rij verwijderen, in bv. Notepad++.
Vraag
Kunnen de onnodige aanhalingstekens standaard weggelaten worden, zodat ze niet meer handmatig verwijderd hoeven te worden? (en nu ik me realiseer dat dit meer een community forum is: heeft iemand een handige manier om het wel in Excel te importeren zonder eerst nog handmatig het bestand te ‘fixen’? NB. Mijn Excel heeft de nieuwe data import wizard. Oude aanzetten werkt niet).
Edit: het importeren naar Excel werkt nog steeds niet, door de dubbele aanhalingstekens (“”) om de busstation en -halte namen, en de komma's die daarin zitten.