beantwoord

jaaroverzicht in excell

• 12 oktober 2019
  • 7 reacties
  • 199 Bekeken

het jaarlijkse probleem van omzetten van CSV files naar Excell.
NS beloofde dat te regelen.
dit jaar weer niet.
omzetten is lastig. als je alles in kolommen hebt is de kolom met EURO betalingen rommeling met rare voortekens.
hoe lossen we dit nu weer op?
icon

Beste antwoord door Momo 12 oktober 2019, 18:50

Staat inderdaad slordig, maar is op zich wel simpel zelf naar Euro teken om te zetten. Al zou het wel beter zijn wanneer het gelijk vanuit de download zo zou staan.

Ipv het Euro teken staat er "€" , gebruik "Find and Replace" en voila, Eurotekens.

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Staat inderdaad slordig, maar is op zich wel simpel zelf naar Euro teken om te zetten. Al zou het wel beter zijn wanneer het gelijk vanuit de download zo zou staan.

Ipv het Euro teken staat er "€" , gebruik "Find and Replace" en voila, Eurotekens.

beste Super User, hartelijk dank voor je hulp.
hiermee kon ik het oplossen.
was nog we even zoeken naar die zoeken en vervangen functie, maar ook dat gelukt.
hoop dat NS de klant gaat helpen.
goed weekend,
Jan
Reputatie 7
Badge +3
Graag gedaan.
Een snelle manier om deze functie op te roepen is om gebruik te maken van de Ctrl toets.
Deze Ctrl + F opent de Find functie en dan kun je naar de tab Replace.
Ctrl + H opent de Replace direct. (ik heb wel Office in het Engels staan).

Als NS nu ook eens zorgt dat je de reishistorie van een heel jaar tegelijk kunt downloaden als CSV zou het nog mooier zijn. Nu is maar beperkt tot 125 transacties, wat bij mij met bijna dagelijkse reizen vaak maar 3 maanden was. Moet je dus in delen alles opvragen.
Goedemorgen janHB. Ik zie dat Momo je al geholpen heeft met een eenvoudige manier om dit teken aan te passen. Ik moet echter aangeven dat ik niet zo goed snap wat we nog zouden moeten regelen in dit proces. Het bestandstype CVS is namelijk een bewuste keuze, gezien dit een manier van exporteren is wat in vrijwel alle dataverwerkingsprogramma's eenvoudig te importeren dan wel openen is, inclusief Excel. Een export als Excel bestand wordt door veel andere programma's niet (goed) ondersteund, waardoor wij dit ook niet als export bestandstype aanbieden. Ik verwacht niet dat dit op korte termijn zal veranderen.

Waarom er in Excel zo'n vreemd teken wordt weergegeven is een beetje een technisch verhaal. In het geëxporteerde CVS bestand wordt de prijs namelijk correct weergegeven met een euroteken. Dit kun je controleren door het bestand te openen in kladblok. Hier is ook goed te zien hoe de data wordt geëxporteerd. Het CVS bestand gebruikt vervolgens de codering Unicode (UTF-8).
Wanneer je het CVS bestand direct opent met Excel, wordt er echter een andere codering gebruikt om het CVS bestand te lezen. Dit heeft als gevolg dat sommige symbolen niet correct worden geïmporteerd en dus vreemd komen te staan.

Om de data met de juiste tekens weergegeven te krijgen wil je het CVS bestand niet rechtstreeks openen met Excel, maar als data importeren. In Excel doe je dat als volgt:
Importeren kan via de 'Data' tab. Je importeert vervolgens vanuit Text.

Nadat je het betreffende bestand hebt geselecteerd, kun je een aantal instellingen aanpassen over hoe het bestand wordt geïmporteerd.

Bij de File origin zoek en selecteer je de unicode (UTF-8) codering.

Bij stap twee kies je de komma als scheidingsteken.

Als je het bestand op deze manier importeert, zal het euroteken correct worden weergegeven.
Badge +3
Haha, die kennen we ergens van 😅
Reputatie 7
Badge +3
Zelfde vraagsteller ook 😆
Maar dan begrijp ik het probleem van vraag https://community.ns.nl/mijn-ns-53/reisgeschiedenis-van-afgelopen-kalenderjaar-60975 niet wat het niet kunnen downloaden van de eerste paar maanden van 2018 (ouder dan 18 maanden) betreft.
Het topic waar jij naar link is van februari dit jaar waar toen nog wel geheel 2018 te downloaden was en zo te lezen toen ook gedaan was.
Haha, die kennen we ergens van 😅
Oh wow, dit is echt een gevalletje déjà vu. Ik wist inderdaad dat ik eenzelfde soort antwoord een tijd eerder ook al had geplaatst.... 😂

Als NS nu ook eens zorgt dat je de reishistorie van een heel jaar tegelijk kunt downloaden als CSV zou het nog mooier zijn. Nu is maar beperkt tot 125 transacties, wat bij mij met bijna dagelijkse reizen vaak maar 3 maanden was. Moet je dus in delen alles opvragen.
Had hier eigenlijk ook nog even op willen reageren, maar zie dat ik dat vanochtend ben vergeten. Als ik me niet vergis heeft Erryt dit uitstaan, via dit (helaas al vrij lang lopende) topic.Maar goed, daar zijn jullie natuurlijk ook van op de hoogte.

Reageer