beantwoord

Klassewissel

  • 30 May 2023
  • 1 reactie
  • 156 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Goedenavond, ik wilde vandaag de trein van 16.28 van Amersfoort naar Utrecht nemen. Deze reed niet. Omdat er veel mensen op het perron stonden, heb ik mijn klasse gewisseld van 2 naar 1. In de trein bleek het zo druk, dat ik ook in de 1e klas moest staan. Ik heb toen de klasse direct weer teruggezet naar 2 en ben op het balkon gaan staan (meer ruimte dan in 1e klas). Wie weet hoe snel de klassewissel terug van 1 naar 2 verwerkt wordt en of ik nu gewoon het 2e klas tarief betaal.

icon

Beste antwoord door Robert B 30 May 2023, 19:35

Bekijk origineel

1 reactie

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Een klassewissel in de NS app werkt als volgt:

Bij een wissel 2→1 worden je inchecks tot 15 minuten voor die handeling op 1e klas afgerekend, dit tijdstip staat in de mail die je krijgt.

Een wissel 1->2 is per direct en kent geen terugwerkende kracht (zie tijdstip in mail).

Dus check je om bijv. 16:25 in dan heb je tot 16:40 de tijd om te wisselen naar 1e klas.

Een wissel terug naar 2e klas is pas van invloed op een volgende incheck (of overstap), je betaalt dus 1e klas, óók als je die wissel binnen 15 minuten na de incheck gedaan hebt.

Maar dit is niet volgens de voorwaarden, want daarin staat nergens dat die 15 minuten niet van toepassing is op een wissel van 1e naar 2e klas. In principe zou je dus via de Klantenservice het verschil tussen 1e en 2e klas terug kunnen claimen. Succes 😅

 

Reageer