beantwoord

NS Flex op rekening rijden, zolang je echter geen lokaal abonnement hebt….

  • 8 November 2021
  • 3 reacties
  • 83 Bekeken

Sjonge, ik was zo blij met NS Flex. Geen gedoe meer, gewoon elke maand een rekening achteraf en automatische incasso. 
Tot het me vorige maand plotseling niet meer lukte om in te checken in de bus van Arriva.

Ik stond zwaar voor joker. 
 

Ik naar de balie, bleek dat er veel klachten zijn hierover. Zolang je een landelijk abonnement hebt werkt NS Flex goed, maar o wee als je een lokaal abonnement pakt, zoals ik heb gedaan na 8 maanden. Dan slaat NS Flex een beetje op tilt. Dit probleem is kennelijk al sinds vorig jaar als kinderziekte bij NS bekend en zou snel opgelost zijn. Nou, dat is het dus nog steeds niet. 

Nu krijg ik dus elke maand een factuur met € 0,00 en moet ik alsnog zelf saldo op de kaart zetten.

NS, hoe en wanneer gaan jullie dit oplossen? 
 

P.S. ik heb NS Flex zonder abonnement en daarnaast Brabant Dalkorting bij Arriva

 

icon

Beste antwoord door Sascha NS 8 November 2021, 10:01

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Zoals je zegt bekend problem, dat er al is sinds dat FLEX is ingevoerd. Weet je nog: die sjipkaart werd zo gepropageerd als ´ EEN kaart voor al het OV?´. Komt omdat papa NS weer eens zelf een nieuw wiel moest uitvinden en er om voor de klant ondoorgrondelijke zogenaamd concurrentie-vervalsende regelingen de andere vervoerders het maar zelf moesten uitzoeken.

Er is wel een soortement van oplossing gemaakt sinds een jaar of wat: het zogenaamde BTM=BusTramMetro deel kan je via service NS laten uitzetten-je FLEX werkt dan enkel nog voor treinreizen en de rest zoals vanouds met saldo/ABO etc. Ook dat is in relevante vragen hier al ettelijke keren gemeld. Maar uit je beschrijving blijkt eigenlijk dat je dat al hebt?

Er blijkt nu weer een nieuwe kink in deze kabel, maar daar heb je in Brabant niet mee te maken. In sommige regio´ś is er een doortellend tarief lokale trein-bus, wat hiermee niet meer mogelijk is. Ook is FLEX geheel niet compatibel met student-gratis reizen. Het systeem kan namelijk niet overweg met 2 ´produkten´ en weet dan niet welke te kiezen. Dat is overigens zo ongeveer het allereerste wat ik destijds te horen kreeg bij computerles-voor 2000. En dat is nog steeds zo.

Ook bieden inmiddels sommige andere vervoerders een soort eigen vorm van FLEX=achteraf betalen aan, maar dat geldt meest enkel bij hun eigen net. BraVO nog niet.

Goedemorgen OmKnetterGekVanTeWorden. Welkom bij de NS Community.

Dit is redelijk simpel op te lossen, gelukkig. Als je contact zoekt met de Klantenservice via Facebook, Twitter, Chat of telefonisch via 030-7515155, kunnen mijn collega's aldaar het BTM-gedeelte (bus, tram en metro) van NS Flex van NS voor je uitzetten. Zo is er geen conflict meer met NS Flex en het regioabonnement. 

Badge +3

Bij een dalkorting stads/streekabonnement heb je inderdaad saldo nodig, want daar heeft NS Flex geen weet van. Je Arriva abonnement wordt als eerste aangesproken.

Het werkt dan precies zoals bedoeld, want je wilt natuurlijk niet dat Flex voorrang krijgt op je abonnement (en dus voltarief rekent op je factuur). Helaas heeft Arriva geen abonnementen waar je achteraf betaalt.

Automatisch opladen is ook nog een optie. Het BTM deel van Flex kan je in jouw geval gerust aan laten staan, voor als je buiten Brabant met bus/tram/metro wilt op rekening.

Reageer