beantwoord

NS Flex reishistorie

  • 17 September 2023
  • 5 reacties
  • 143 Bekeken

Hallo,

2 weken geleden heb ik een busrit gemaakt in Utrecht met U-OV/Qbuzz. 

Op diezelfde dag heb ik een bus en treinreis gemaakt. De treinreis is wel verwerkt in het reisoverzicht van OV-Chipkaart en NS, maar de busrit is alleen verwerkt in het reisoverzicht van OV-Chipkaart. 

Gisteren heb ik contact gehad met de klantenservice van de NS. 

De NS zegt dat als de ontbrekende reistransacties nog niet in het reisoverzicht van mijn NS staan, deze nog niet is aangeleverd van de busvervoerder naar de NS.

Nu dat het al bijna 2 weken duurt voordat de transacties in mijn reisoverzicht van Mijn NS staan, heb ik er weinig vertrouwen in dat deze nog in mijn reisoverzicht van NS komt te staan. 

De BTM staat aan. :)

Hebben meerdere mensen er last van dat transacties heel laat verwerkt worden, dus pas na een hele tijd te zien zijn in mijn NS?

icon

Beste antwoord door Erryt NS 18 September 2023, 12:44

Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3

Ja, ik heb dezelfde ervaring met busreizen van U-OV. Als ik heen en terug reis, dan verschijnt de heenreis binnen enkele dagen, maar de terugreis kan weken duren. Ruim twee weken heb ik al enkele keren meegemaakt, dus ik zou de hoop nog niet opgeven. Het lijkt erop dat de terugreis pas verwerkt wordt als er een andere reis gemaakt is, bijvoorbeeld een nieuwe busreis twee weken later of een regelmatige treinreis.

Ik heb hierover een klacht ingediend bij NS, want ook bij mij staat de reis binnen enkele uren wel in de reishistorie op www.ov-chipkaart.nl, maar daar heb ik nog geen reactie op ontvangen. Inmiddels heb ik voor mezelf wel besloten om in de toekomst, als ik niet snel alsnog een andere reis gepland heb, even in- en uit te checken op het station hier in de buurt. Ik heb het vermoeden dat de busreis dan sneller verschijnt. Maar dat weet ik dus niet zeker.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, ik had een keer met een treinreis, duurde 3 weken. Is een bekend issue met NS Flex.

De systemen worden steeds slimmer en automatische correcties verlopen steeds beter. Echter gaat dit helaas gepaard met verwerktijd. Naast dat we afhankelijk zijn van het aanleveren van gegevens worden ook alle reizen gecheckt door het systeem. Er wordt dan niet alleen gekeken naar gemiste in- of uitcheck, maar ook naar eventuele correctietarieven. Ik ben ervan bewust dat NS Flex nu al een tijdje bestaat en het soms erg lang duurt voordat alle gegevens zijn verwerkt. Of en wanneer dit versnelt zal gaan worden kan ik helaas niet beantwoorden.

Reputatie 7
Badge +3

Voor declaraties is NS Flex dus minder geschikt. Wanneer je reiskosten mag declareren op basis van vol tarief dan raad ik aan met een persoonlijke chipkaart op saldo te reizen en dat te koppelen aan automatisch opladen. Mijn trein- en busritten van vanochtend stonden binnen het uur online bij ov-chipkaart.nl. 

Badge +3

@Erryt NS dit heeft niets met automatische correcties te maken.

Voorbeeld uit mei 2022. Bij reizen op saldo natuurlijk nergens last van

Kan gebeuren natuurlijk (verwekingstijd Flex), maar het roept vragen op als het bij OV-chipkaart gewoon ‘live’ staat (zonder prijs, maar transacties bekend).

Die transacties zijn de volgende dag ook bekend bij NS dus hoeft het geen dagen of weken te duren om er een ‘reis’ van te maken 🤔😴

Reageer