beantwoord

Reishistorie, wanneer up-to-date


Reputatie 2

Hi, dinsdag heb ik tussen Amsterdam en Utrecht gereisd. Het is nu donderdag en de reisgegevens in MijnNS kloppen nog niet:

  • mijn reis in de ochtend is niet zichtbaar, ik had > 1 uur vertraging die wil ik declareren
  • mijn reis in de middag staat foutief als 1e klas, terwijl ik 2e klas ingesteld had.

Ik had begrepen dat het 24 uur duurt voordat de gegevens up-to-date zijn, maar blijkbaar niet. Hoe lang moet ik wachten, of is dit het?

icon

Beste antwoord door Tochjo 12 May 2022, 09:19

Bekijk origineel

27 reacties

Badge +3

Hebt u NS Flex? Dan kan het langer dan 24 uur duren voordat de reisgegevens in Mijn NS bijgewerkt zijn.

Hebt u NS Flex en na inchecken van klasse gewisseld? Bij NS Flex kunt u binnen 15 minuten na inchecken wisselen van 2e naar 1e klas, maar wisselen van 1e naar 2e klas moet vóór het inchecken gebeuren.

Reputatie 2

Ja ik heb NS flex, hoe lang duurt de update dan?

 

Van 1e naar 2e moet vóór het inchecken, maar van 2e naar 1e kan na het inchecken? Dat is nieuwe informatie, wie heeft die regel bedacht?

Dus ik heb 2e klas gezeten en 1e klas betaald? Er staat in de berichtgeving niks hierover, er staat dat er 2e klastarief gerekend wordt:

 

Badge +3

Die regel bestaat al sinds het begin van Flex, en is bedoeld om bij drukte in de trein te kunnen wisselen naar 1e klasse. Als je dat om bijv. 16:39 doet worden je inchecks vanaf 16:24 afgerekend op 1e klas.

Omgekeerd geldt dat niet, want iemand die 1e klas wil reizen zal niet pas in de trein besluiten om alsnog maar 2e klas te gaan, alhoewel daar vast voorbeelden van zijn (bijv. als je moet staan).

Was je dus 1e klas ingecheckt vóór het tijdstip in de e-mail dan reis je tot de volgende incheck 1e klas. Op die manier kan je bijv. ook een deel 1e klas reizen, tijdens je reis alvast wisselen naar 2e klas en dan na een overstap (uit/incheck) 2e klas verder reizen.

Reputatie 2

Het is altijd druk, ik wil als het rustiger is naar de 2e klas wisselen. Ik kan mijn flex standaard op 2e klas zetten, maar dan moet ik elke ochtend naar 1e klas switchen en ik begrepen dat dit voor een dag geldt, dus dat ik 's avonds niet naar de 2e klas kan.

 

Dus standaard op 1e en als het 's avonds rustig is (nu voor het eerst) naar de 2e, maar dat kan blijkbaar niet. Heel vreemd dat dit zo in is gesteld.

Badge +3

Het is altijd druk, ik wil als het rustiger is naar de 2e klas wisselen. Ik kan mijn flex standaard op 2e klas zetten, maar dan moet ik elke ochtend naar 1e klas switchen en ik begrepen dat dit voor een dag geldt, dus dat ik 's avonds niet naar de 2e klas kan.

Bij een wissel naar 1e klas (en dat dus kan tot 15 minuten na een incheck of overstap) krijg je 3 opties:

  • Voor vandaag (tot 04.00 de volgende dag)
  • Tot een bepaalde datum (tot 04.00 de dag erna)
  • Voor onbepaalde tijd

Die laatste optie betekent dus ‘totdat je het zelf weer naar 2e klas zet’, dat kan dus ook voor (een deel van) één reis zijn. Dat zou eigenlijk de standaard optie moeten zijn.

Voor jou betekent dat dan inderdaad elke ochtend (of de avond van tevoren thuis) naar 1e klas wisselen, en vóór je terugreis naar 2e klas (bijv. op je werk). Een wissel naar 2e klas is ‘per direct’ en geeft geen opties voor hoe lang.

Badge +3

Je kunt op elk moment weer wisselen naar 2e klas, dus ook als je bijvoorbeeld “vandaag tot einde dag” kiest in de app.
 

Ja ik heb NS flex, hoe lang duurt de update dan?

Dat zou maximaal vijf dagen moeten kunnen duren voor reizen met NS. Mijn ervaring is dat het vrijwel altijd binnen drie dagen verwerkt is.

Reputatie 2

Bedankt! Ik heb vandaag een thuiswerkdag dus ik zal eens wat klassewissels proberen.

 

Waar staat dat klassewissel van 1e naar 2e voor de incheck moet gebeuren?

 

Bij de webpagina klassewisselen staat "Met de abonnementen van NS Flex kun je elke dag tot 15 minuten nadat je hebt ingecheckt van klasse wisselen.”

https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klasse-wisselen.html

 

In de product voorwaarden staat ook dat het van binnen 15 minuten na incheck is toegestaan, specifiek voor 1 naar 2:

productvoorwaarden-ns-flex.pdf

 

Het lijkt mij dat de NS zich aan de product voorwaarden moet houden, en dat de informatie die nu in MijnNS staat niet correct is. Mijn heenreis is nog steeds niet zichtbaar helaas.

 

 

Badge +3

Bij de webpagina klassewisselen staat "Met de abonnementen van NS Flex kun je elke dag tot 15 minuten nadat je hebt ingecheckt van klasse wisselen.”

https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klasse-wisselen.html

 

In de product voorwaarden staat ook dat het van binnen 15 minuten na incheck is toegestaan, specifiek voor 1 naar 2:

​​​​

Goede vondst, want dan zou jouw wissel naar 2e klas om 16:39 gewoon van toepassing zijn op een incheck om 16:37.  Ik zou het bij de Klantenservice neerleggen, want in de praktijk werkt het dus net effe anders.

Zolang het op deze manier in de voorwaarden staat heb je het volste recht op vergoeding (dus € 4,89 terug).

De opties voor het wisselen (naar 1e klas) staan er ook niet goed:

Als u de eerste klas niet voor een bepaalde periode heeft afgekocht, dan kunt u met de Klassewissel uw NS Flex instellen op eerste klas wanneer het u uitkomt en weer terug wisselen naar tweede klas wanneer het u uitkomt. U kunt uw reisklasse instellen voor een bepaalde tijdsduur (een paar uur, tot de volgende dag, onbeperkt). Als u wisselt van klasse kunt u dit doen tot 15 minuten na een check-in.

Die optie voor een paar uur is er niet, tot een bepaalde datum ontbreekt en bij (terug) wisselen naar 2e klas zijn die opties er sowieso niet, zoals je wel gemerkt zult hebben.

De oorspronkelijke versie van die voorwaarden is uit september 2018, waarna er nog een boel veranderd is aan het Flex systeem, dat niet is meegenomen. Zie de laatste pagina voor de wijzigingen.

Reputatie 2

Ik heb vandaag wat tests gedaan:

Een klassewissel kan elk moment veranderd worden, top! Mijn reis van dinsdag is vanavond zichtbaar geworden, dus kon een geld terug bij vertraging indienen, fijn. Maar dan:

 

Een klassewissel 2->1 gaat -15 minuten in, na incheck heb je 15 minuten de tijd voor een wissel.

Een klassewissel 1->2 gaat op tijdstip van instellen in, je hebt dus niet 15 minuten de tijd. 

 

De NS komt de Productvoorwaarden NS Flex, artikel 10.3 niet na, er staat een foutje in het systeem.

Ik ben geen jurist, maar lees je niet te snel over het woord "terug"?

Ik lees het gedeelte vanaf "of" als een reiziger die van 2 naar 1 heeft gewijzigd, maar binnen de 15 minuten na incheck besluit om terug te wijzigen naar 2de klas. Edit: je annuleert dan je 2 - 1 klassewissel. Bv. omdat het minder druk dan verwacht is. 

Als je al heel de tijd 1ste klas hebt, kun je moeilijk "terug" wijzigen naar 2de klas. Of is dit iets taalkundig: Vlaams versus Nederlands Nederlands? 

Badge +3

De NS komt de Productvoorwaarden NS Flex, artikel 10.3 niet na, er staat een foutje in het systeem.

En dan nu ‘wat is wijsheid’ m.b.t. het van klasse kunnen wisselen.

Als je (altijd druk zei je al?) standaard op 1e klasse incheckt maar vervolgens zomaar een rustige trein treft!

En dus ter plekke besluit dat 2e klas eigenlijk ook wel prima is, waarom zou dat dan niet kunnen?

Het staat in de voorwaarden, dus moet gehonoreerd worden.

Er is ook een ander (lang) topic over de klassewissel bij Flex, en hoe dat soms (niet) werkt, maar dat is niet op jou van toepassing voor Utrecht-Amstel 😅

Badge +3

Ik ben geen jurist, maar lees je niet te snel over het woord "terug"?

Ik lees het gedeelte vanaf "of" als een reiziger die van 2 naar 1 heeft gewijzigd, maar binnen de 15 minuten na incheck besluit om terug te wijzigen naar 2de klas. Edit: je annuleert dan je 2 - 1 klassewissel. Bv. omdat het minder druk dan verwacht is. 

Als je al heel de tijd 1ste klas hebt, kun je moeilijk "terug" wijzigen naar 2de klas. Of is dit iets taalkundig: Vlaams versus Nederlands Nederlands? 

Dit gaat om wisselen naar 1e klas (binnen 15 minuten na incheck) en dat is geldig.

Terug wisselen naar 2e klas zou (zie voorwaarden) ook tot 15 minuten na incheck mogen, maar het Flex systeem accepteert dat dus niet (want je incheck 2 minuten geleden was 1e klas, dus dat betaal je).

Een incheck op 1e klas zou je dus binnen 15 minuten (zie voorwaarden 10.3) nog kunnen wisselen naar 2e klas.

Voorwaarden zeggen JA, systeem zegt NEE en dus € 12,19 voor Utrecht - Amstel in de spits, met Dal Vrij of welk ander abonnement ook.

2e klas (spits) kost € 7,30 en dat zou gewoon mogelijk moeten zijn na een ‘klassewissel’ bij Flex, tenzij je 1e klas Altijd Vrij hebt natuurlijk, of een 1e klas Trajectabonnement, maar dan zijn die kosten er niet.

De insteek van die ‘spontane’ klassewissel (tot 15 minuten na incheck) is natuurlijk om bij drukte eens 1e klas te kunnen reizen.

Om bij een rustige trein ineens 2e klas te willen reizen telt niet (maar staat wél zo in de voorwaarden).

Het woord ‘terug’ heeft inderdaad soms een andere betekenis in het Vlaams, in het Nederlands betekent het altijd ‘in de andere richting’, of ‘omgekeerd’… of iets ongedaan maken inderdaad (geld terug).

Voor TS @MevrMo maakt dat verder niet uit, die heeft wegens de voorwaarden recht op restitutie wegens geen 1e klas willen reizen (aangevraagd om 16:39 met een incheck om 16:37).

Benieuwd wat je GTbV claim voor de heenweg oplevert, die zal standaard gebaseerd zijn op 2e klas uiteraard. Via de Klantenservice kan je dan de rest ook wel claimen, bekend probleem. 🤔

Badge +3

Totaal off-topic maar lees vooral 

 

Reputatie 2

Ik ben geen jurist, maar lees je niet te snel over het woord "terug"?

De 2e klas is basis service, dan doe je een stapje terug in luxe (downgrade/terug). Iemand die 1e klas reist kan toch vrienden/collega’s tegenkomen en besluiten bij ze te zitten in de 2e klas en een downgrade doen, of moeten de vrienden/collega’s verplicht in de 1e klas gaan zitten en upgraden.

 

Hier een fictief scenario volgens uw voorbeeld:

  • je checkt 8:58 in met 2e klas
  • om 9:00 doe je een klassewissel 2 naar 1, deze gaat 8:45 in: je betaalt 1e klas
  • om 9:01 bedenk je je en doet een klassewissel 1 naar 2, deze gaat 9:01 in: je betaalt 1e klas en dit is niet volgens de voorwaarden.
Reputatie 2

NS waarom moet het 18 minuten duren voordat we het over hetzelfde hebben.

08:32:17 NS: Je hebt om 07.59 uur a.m. gereisd. De klasse wissel is om 16.39 uur gedaan.

08:35:15 NS: Je kan niet eerst gaan reizen [in de ochtend] en daarna de klassewissel doen [in de avond]. 🤨
 

We zijn eruit gekomen, het tarief zal gecorrigeerd worden 👍

 

Generated conversation
From: https://www.ns.nl/
Date: 14-5-2022


08:20:02 NS: Dank je wel. Ik zie dat jij wel een klassewissel hebt gedaan.
08:22:57 You: Ja klopt, de verkeerde prijs is gerekend.
08:23:19 NS: Je hebt klassewissel gedaan naar de eerste klas/
08:23:27 NS: *Je hebt klassewissel gedaan naar de eerste klas.
08:24:45 You: Dat klopt niet, de klassewissel is naar de 2e klas.
08:25:25 NS: Het laatste bericht die naar je toe is gestuurd geeft aan dat je een klassewissel hebt gedaan van de 2de naar de 1ste klas.
08:25:56 You: Het gaat om 10 mei, in de e-mail staat "vanaf dit moment wordt het 2e klastarief berekend voor uw reizen."
08:26:52 You: 10 mei, de reis van Utrecht Centraal naar Amsterdam Amstel
08:30:04 NS: De klassewissel is gedaan nadat je hebt gereisd.
08:30:12 NS: De tijdstip is ook aangegeven.
08:31:06 You: Een Klassewissel terug naar tweede klas is toegestaan tot 15 minuten na het tijdstip waarop ik ben ingecheckt. 
08:32:17 NS: Je hebt om 07.59 uur a.m. gereisd. De klasse wissel is om 16.39 uur gedaan.
08:32:28 NS: Helaas kan ik niks voor je betekenen.
08:32:42 NS: Er is duidelijk aangegeven dat jij de klassewissel te laat hebt gedaan.
08:32:47 You: Huh?
08:32:54 NS: Mijn excuses.
08:33:23 You: Het gaat om de reis Utrecht Centraal naar Amsterdam Amstel.
08:33:36 You: Ik heb het niet over de reis in de ochtend.
08:33:48 NS: Ja, op 10 mei 2022.
08:34:11 You: Ik heb in de ochtend 1e klas gereisd, in de avond 2e klas.
08:35:00 You: [image]
08:35:06 NS: Ja, maar de klassewissel dien je eerste te doen.
08:35:15 NS: Je kan niet eerst gaan reizen en daarna de klassewissel doen.
08:35:38 You: Een Klassewissel terug naar tweede klas is toegestaan tot 15 minuten na het tijdstip waarop ik ben ingecheckt. Dat staat in de algemene voorwaarden.
08:35:54 NS: Dat klopt niet.
08:36:00 NS: Je dient de klassewissel eerste doen.
08:36:01 You: Mag ik met uw supervisor spreken.
08:36:12 NS: Daarna ga je inchecken.
08:36:19 You: NS, dat staat exact zo in de voorwaarden.
08:36:21 NS: Dat is helaas niet mogelijk.
08:36:32 You: [image]
08:36:47 You: Hier de voorwaarden, leest u artikel 10.3
08:37:23 You: Ik wil graag uw manager spreken.
08:38:25 NS: Ik ga dit even voor je navragen. Nogmaals, je kunt geen manager spreken.
08:42:19 NS: Dank je wel voor je geduld.
08:42:32 NS: Je hebt gelijk. Ik ben dit verder gaan nakijken.
08:42:43 NS: Mijn excuses.
08:42:52 NS: Ik zal dit voor je in orde maken.
08:43:18 You: Wat goed om te horen, bedankt voor je hulp! :) 
08:45:22 NS: Er is € 12,19 in rekening gebracht voor de reis vanuit Utrecht Centraal naar Amsterdam Amstel. Je zou € 7,30 voor deze reis moeten betalen. Ik zal het verschil corrigeren. Het verschil bedraagt € 4,89. 
08:45:31 NS: Heb je nog andere vragen?
08:46:29 You: Nee, bedankt en nog een fijne dag.
08:47:01 NS: Ik bied je nogmaals mijn verontschuldigingen voor het ongerief. 😓
08:47:28 You: 👍
08:47:34 NS: Ik wens je ook nog een fijne dag verder.🥂☺️
08:47:40 NS: *Het chatgesprek is beëindigd, vriendelijk verzoek niet meer te reageren in dit venster *

Reputatie 2

Benieuwd wat je GTbV claim voor de heenweg oplevert, die zal standaard gebaseerd zijn op 2e klas uiteraard. Via de Klantenservice kan je dan de rest ook wel claimen, bekend probleem. 🤔

Ik mag hopen dat dit niet zo is. Ik heb een paar jaar niet regelmatig met de trein gereisd en dat was zo fijn. Ik zal de claim in de gaten houden, wat 6 weken kan duren.

Reputatie 2

Wat is de weg naar een permanente oplossing wat betreft de klassewissel? Ik kon niet met een manager spreken.

 

Reputatie 2

Ik heb het via dezelfde medewerker geprobeerd, oordeel zelf:

 

10:14:53 You: Op welke manier kan dit permanent opgelost worden?
10:15:35 You: Er zit een fout in het systeem waardoor de reiziger teveel betaalt.
10:15:58 Ursila: Goedemorgen, op dit moment is het erg druk maar ik bedank je voor je geduld, ik help je graag verder. 
Het is niet bekend bij ons.
10:16:16 Ursila: Er is op dit moment geen storing.
10:18:22 You: Elke keer dat ik een klassewissel doe zal dit verkeerd gaan, want er zit een fout in het systeem. Moet ik voor elke klassewissel contact opnemen met de NS, of kan de systeemfout geregistreerd en opgelost worden?
10:19:29 Ursila: Zoals ik je al eerder aangaf, is er momenteel geen storing. Waar doe je de klassewissel?
10:22:33 You: Er is geen storing, dat begrijp ik. Er zit wel een fout in het systeem van de NS en dit wil ik registreren zodat dit opgelost kan worden.
10:24:53 Ursila: Waar doe je de klassewissel?
10:26:55 You: Het is niet mogelijk een Klassewissel naar tweede klas te doen tot 15 minuten na het tijdstip van incheck. Op dit moment moet het voor incheck gedaan worden en dit is niet volgens de algemene voorwaarden.
10:27:34 Ursila: Waar doe je de klassewissel?
10:28:02 You: In de app, maar ik snap niet waarom dat relevant is. Hoe anders kan ik het doen?
10:28:08 Ursila: Ik weet dus niet wat de reden is dat het bij jou niet lukt. Dit probleem staat niet bekend bij ons.
10:28:20 You: Daarom meld ik het.
10:28:42 Ursila: Het kan ook bij de NS-kaartautomaat, vandaar dat ik je vraag.
10:28:56 Ursila: Ik kan niet veel daaraan doen.
10:29:04 You: Zodat het probleem bekend wordt. Ah ok, ik heb het nog nooit bij de kaartautomaat gedaan.
10:29:46 Ursila: Misschien kan je de app verwijderen en dan de meest recente versie downloaden, want het lukt wel bij andere.
10:30:25 You: Het lukt, maar het tijdstip klopt niet wat de NS gebruikt. Ik wil graag dat de NS dit onderzoekt.
10:30:52 Ursila: Helaas kunnen wij niks hieraan doen.
10:31:23 Ursila: Misschien kan je de klassewissel ook eerder doen. Voordat je gaat reizen dus,
10:31:33 Ursila: *Misschien kan je de klassewissel ook eerder doen. Voordat je gaat reizen dus.
10:31:51 You: De NS komt de algemene voorwaarden niet na, dit moet onderzocht worden.
10:32:01 You: Hoe kan er een melding gemaakt worden?
10:32:22 Ursila: Het werkt normaal bij andere. Het kan liggen bij jou.
10:32:42 You: Hoe weet u dat het normaal werkt als niemand een melding kan doen?
10:33:01 Ursila: Je bent de enige met dit probleem, daarom
10:33:18 You: Hoe weet u dat, als er geen melding gemaakt kan worden.
10:33:19 Ursila: Het is dus niet algemeen.
10:33:32 Ursila: Hoe bedoel je dat er geen melding gemaakt kan worden?
10:33:43 Ursila: Hiervoor maken wij geen melding aan.
10:34:08 Ursila: Als er een storing is, dan zijn wij daarvan op de hoogte.
10:34:21 Ursila: Ik heb je enkele opties gegeven wat je zou kunnen doen.
10:34:24 You: Er is een storing, dat geef ik u aan, maar u wilt deze niet registreren.
10:34:43 You: We hebben vastgesteld dat de NS een verkeerde ritprijs heeft berekend.
10:34:49 Ursila: Er is geen storing.
10:35:00 You: Hoe verklaart u de verkeerde ritprijs.
10:35:45 Ursila: Ik zou helaas niet weten wat er met je NS-app aan de hand is. Ik adviseer je om die te verwijderen en opnieuw te downloaden.
10:36:23 You: Hoe kan ik een klacht registreren.
10:36:43 Ursila: Ik kan de klacht voor je indienen.
10:38:17 You: Mijn klacht is dat de NS de algemene voorwaarden niet nakomt, artikel 10.3 Productvoorwaarden NS Flex. Een klassewissel 1 naar 2 is niet mogelijk tot 15 minuten na het tijdstip waarop u bent ingecheckt.
10:40:23 Ursila: Dank je wel. 
10:40:46 Ursila: Ik zal de klacht voor je indienen.

 

* ik heb de app opnieuw geinstalleerd, dit lost het probleem niet op.

Reputatie 2

Benieuwd wat je GTbV claim voor de heenweg oplevert, die zal standaard gebaseerd zijn op 2e klas uiteraard. Via de Klantenservice kan je dan de rest ook wel claimen, bekend probleem. 🤔

Ik mag hopen dat dit niet zo is. Ik heb een paar jaar niet regelmatig met de trein gereisd en dat was zo fijn. Ik zal de claim in de gaten houden, wat 6 weken kan duren.

 

GTbV lijkt goed te gaat, ik heb een e-mail ontvangen dat de aanvraag goedgekeurd is:

 

Badge +3

GTbV lijkt goed te gaan, ik heb een e-mail ontvangen dat de aanvraag goedgekeurd is:

Dat is mooi, hopelijk is dat ook opgelost voor de (1e klas) vrij reizen abonnementen.

Reputatie 2

Beste NS, het beste antwoord klopt niet, zoals vastgesteld in dit topic 😭

 

Alleen dit is correct:

Hebt u NS Flex? Dan kan het langer dan 24 uur duren voordat de reisgegevens in Mijn NS bijgewerkt zijn.

 

Badge +3

Bump… @MevrMo heb je het 1e klas deel van je 60+ minuten GTbV claim alsnog gekregen?

Badge +3

Las dit (en gelinkte topics) nog even terug maar beste NS hoe gaat het ermee?

Gaat het systeem nog aangepast worden (simpel genoeg) of gaan de voorwaarden (art. 10.3) ooit stilzwijgend aangepast worden?

Dat laatste gerelateerd aan ‘tot en met’ simpelweg veranderen in (effectief) ‘de dag ervoor’ (het recente Keuzedagen geldigheid/ophalen geneuzel) 😴

Reputatie 6
Badge +2

Hey Robert B!

Bedoel je het systeem voor het wisselen van klasse van 1e naar 2e klas binnen de 15 minuten? Dit zou gewoon goed moeten werken. In het eerder genoemde voorbeeld, vrees ik dat er een storing o.i.d. aan de hand was waardoor er toch 1e klas kosten zij berekend terwijl de 2e klas was ingesteld. Maar zoals de voorwaarden aangeven, kun je wel wijzigen naar de 2e klas binnen 15 minuten na het inchecken (en dan ook voor de 2e klas betalen). 

Of bedoel je heel iets anders?

Badge +3

Hey Robert B!

Bedoel je het systeem voor het wisselen van klasse van 1e naar 2e klas binnen de 15 minuten? Dit zou gewoon goed moeten werken.

Ik bedoel inderdaad het wisselen van 1e naar 2e klas binnen 15 minuten na een incheck.

Als je wisselt naar 1e klas krijg je een bevestigingsmail dat inchecks met 15 minuten terugwerkende kracht op 1e klas afgerekend zullen worden (vanaf tijdstip handeling minus een kwartier).

Wissel ik later op de dag (of wanneer dan ook) terug naar 2e klas dan is het tijdstip in de bevestigingsmail gelijk aan het tijdstip van de handeling, en zal een eerdere 1e klas incheck dus niet op 2e klas afgerekend worden (al was die minder dan 15 minuten geleden).

De voorwaarden komen dus niet overeen met de praktijk (dus een van de twee moet aangepast worden).

Als het (inmiddels) wel werkt, zet het tijdstip vanaf wanneer je inchecks op 2e klas afgerekend worden dan goed in de bevestigingsmail (zoals bij de wissel naar 1e klas).

Reageer