beantwoord

trein reis gemaakt zonder geldig reis recht

  • 21 September 2023
  • 14 reacties
  • 322 Bekeken

Reputatie 1

krijg vandaag een mail trein reis gemaakt zonder geldig reis recht terwijl ik een geldig abonnement heb

 

ik weet niet hoe dit komt maar  ingecheckt in Tiel > uitgecheckt in Amersfoort met een overstap in Utrecht natuurlijk. op de terug reis ingecheckt in Amersfoort > Uitgecheckt in Tiel.

kreeg direct al een rare melding want toen ik bij Tiel heb uitgecheckt zag ik in de display dat ik ingecheckt had. dat is vreemd want ik ben op de terugweg gecontroleerd en ben direct naar de conducteur gegaan waarom hij niets heeft gezegd. maar die zei ik kon niet zien welke klasse is ingesteld en heb jou daarom op 1e klas gezet omdat ik daar ook zat natuurlijk. Daarna zei de conducteur bied je pas nog eens aan en toen zagen we de melding cancel check-out en direct erachteraan dat ik al uitgecheckt was ook de conducteur stond met verbazing te kijken en moest mij een antwoord verschuldigd blijven.

weer een opmerkelijk iets ik had het al vaker gezien dat in de app niet te zien is dat ik eerste klasse reis terwijl er wel elke maand 1e klas geld wordt af geschreven waarschijnlijk is dit niet voldoende en krijg ik Nu direct een correctie tarief van €50,- 

in al die tijd heb ik nog nooit een probleem daarmee gehad tot vandaag 

en nog een waarschuwing voor alle NS Reizigers heb je alle vinkjes aanstaan in de app NOTIFICATIES

  • inchecken
  • uitchecken
  • vergeten check-out

deze worden af en toe door de NS uitgezet je krijgt dan via de mail een vergeten check-out en kost je €20,- misshien komt dit na een update maar als leek zou ik zeggen nu het updaten van de NS App even een popup venster met de mededeling Check je Notificatie instelling.

ook als je bent vergeten uit te checken op een perron zonder poortjes dan direct een rekening van €20,- deze kan je dan maximaal 2x terug vragen.
kan kan alleen maar zeggen ik ben ook maar een mens maar zoals de NS handelt vindt ik daar weer niets menselijks aan.

je moet die €20,- betalen voor het falen van de organisatie omdat zij niet op alle perron poortjes hebben staan wordt je gestraft als goed bedoelde reiziger. 

Eigenlijk best wel raar de moderne techniek niet aan onze kant staat en betalen wij voor deze onkunde. vroeger had je een geldig vervoersbewijs bewijs of een abonnement die liet je dan zien bij een controle en dan was daar de kous mee af.

maar nu moet je continu het tegendeel bewijzen het is zeer frustrerend zoals u kunt zien aan deze lange vraag.

dus kort samen gevat waarom moet ik continu aan de NS betalen als ik niets bewust verkeerd doe.

 

 

icon

Beste antwoord door Momo 21 September 2023, 02:34

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dan was je dus niet incheckt op de terugweg in Amersfoort. Anders had je die melding van reis zonder geldig reisrecht niet gehad en was er in Tiel geen incheck geweest. Weet je zeker dat je in Amersfoort niet per ongeluk bij een Connexxion poortje hebt ingecheckt ipv bij een NS poortje? Je zou echt de eerste niet zijn die dit overkomt. Check het even in je reishistorie. 

Reputatie 7
Badge +3

Op stations zonder poortjes staan paaltjes. In- en uitchecken moet altijd of er nu paaltjes of poortjes zijn. Het is vervelend dat het soms niet goed gaat, maar dat ligt niet altijd aan de techniek.

Wat betreft de melding van in/uitchecken in de app heb ik geen ervaring dat die er plotseling uit zijn. Wel is het zo dat je deze per reis moet instellen.

Uit jouw verhaal kan ik niet halen of je een correctietarief voor gemiste in/uitcheck hebt gehad. Deze kun je 3x per jaar corrigeren.

@Defectspoor van A naar B 

Ik vermoed dat je een of meer keren bij de verkeerde vervoerder hebt in/uitgecheckt. In Tiel komen zowel NS als Arriva en in Amersfoort zowel NS als Connexxion.

Reputatie 1

Beste allemaal 

bedankt voor jullie reacties even nog een toelichting 

in Amersfoort moet je door de poortjes erin en eruit dus hier kan je niet vergeten uit te checken of in te checken 

Even voor Do ik kreeg een correctie tarief  van €50,- het staat wel in het verhaal maar het is een beetje lang 🙂

 

Reputatie 7
Badge +3

Beste allemaal 

bedankt voor jullie reacties even nog een toelichting 

in Amersfoort moet je door de poortjes erin en eruit dus hier kan je niet vergeten uit te checken of in te checken 

Even voor Do ik kreeg een correctie tarief  van €50,- het staat wel in het verhaal maar het is een beetje lang 🙂

 

In Amersfoort zijn poortjes van verschillende vervoerders. Zoals anderen hier al gemeld hebben, ben je waarschijnlijk door een poortje gegaan van een andere vervoerder dan waarvan je de trein hebt genomen. Die €50 kun je laten corrigeren bij de klantenservice.

Je hebt het over €50 en €20 in jouw verhaal.

Reputatie 1

Hoi MoDo

inderdaad €50,- correctie tarief

en die €20,- is  een frustratie als alle cinkjes weer uitstaan in de NS App want als alles aan staat wordt het automatisch gecorrigeerd totdat de NS ze weer uitzet . 

Hoi MoDo

inderdaad €50,- correctie tarief

en die €20,- is  een frustratie als alle cinkjes weer uitstaan in de NS App want als alles aan staat wordt het automatisch gecorrigeerd totdat de NS ze weer uitzet . 

En voortaan dus in/uitchecken bij de juiste vervoerder.

Reputatie 7
Badge +3

Die €20 correctietarief krijg je als je een missende in of uitcheck hebt. En als je zonder geldige incheck gecontroleerd wordt is het €50. 

Inchecken bij Connexxion in Amersfoort levert je bij controle in een NS trein €50 op, plus €20 omdat je een missende uitcheck bij Connexxion hebt. 

Als jij vaak die €20 correctietarief krijgt, is dat omdat jij zelf vergeet in of uit te checken. Dan kun je wel leuk de schuld geven aan NS wbt wat vinkjes, maar jij maakt zelf de fout door niet in of uit te checken. 

Reputatie 1

Hoi MoMo

ik heb een uitdraai gekregen van de service balie op Utrecht Centraal en daarbij zien we dat ik bij de Connexxion heb ingecheckt maar we zijn ook de er €0-, is ingehouden dus op advies van de baliemedewerker moet ik contact opnemen met de klantenservice van de NS om dit te corrigeren.

wel raar ik zou mijn hand in het vuur hebben gestoken dat als je bij een NS station naar binnen loopt dat dit alleen maar poortjes zijn van de NS en op het perron de paaltjes van Connexxion etc. staan

in ieder geval bedankt voor je reactie

Reputatie 7
Badge +3

Amersfoort is niet alleen een NS station, er vertrekken daar ook treinen van Connexxion. De poortjes staan naast elkaar, ze hebben wel een andere kleur en opdruk met de naam van de vervoerder. Als je dat niet weet of niet alert op ben, kun je dus bij de verkeerde vervoerder inchecken.

Zie de poortjes aan de rechterkant, die zijn niet geel.

 

en bij inzoomen is er boven het Connexxion logo te zien ipv het NS logo.

 

Reputatie 1

hahaha… heel duidelijk dat ik op automatische piloot leef als ik dit zo zie dan is er niets moeilijk aan
tunnelvisie heb ik last van denk ik.

bedankt voor deze eye opener 😂

Reputatie 7
Badge +3

Plaatjes zeggen meer dan woorden.  Ik denk dat je, nu je het zo gezien hebt, deze vergissing niet nog eens zal maken. 

Maar goed dat je het nagekeken hebt, zo is duidelijk wat er gebeurd is. 

Badge +3

Die 20 euro voor de incheck bij Connexxion/Valleilijn in Amersfoort kan je eenvoudig terugvragen via www.uitcheckgemist.nl Vul daar Amersfoort - Amersfoort in (niet gereisd met Connexxion).

En als die 20 euro gaat om een losse NS incheck in Tiel, via de NS Klantenservice die dan het verschil tussen de prijs van een reis Amersfoort - Tiel kunnen vergoeden (dat is dus gewoon 20 euro als je een vrij reizen abonnement hebt).

De 50 euro (correctietarief bij controle in de trein zonder NS incheck) kan je enkele keren per jaar terug krijgen.

Reputatie 1

Hallo Robert

bedankt voor deze aanvullende info ik ga volgende week de klantenservice bellen eens kijken hoe ver we komen.

Reageer