beantwoord

Waarom kan ik wel op mijnns.nl inloggen maar niet in de app?

  • 11 February 2022
  • 15 reacties
  • 1860 Bekeken

Volgenss de app is de combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord niet geldig. Ik heb dus het wachtwoord gewijzigd, maar de melding blijft komen. Het gekke is dat ik via mijnns.nl wel kan inloggen. Storing? Bug? Iets anders? Gaarne uitleg.

icon

Beste antwoord door Robert B 11 February 2022, 20:18

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Nee hoor. Dat is bij iedereen (althans hetzelfde effect). Je KAN enkel&alleen maar inloggen via mijnNS op de site. Beetje achterstand in IT of gewoon nog niet aan toegekomen. Al die lastige klanten willen ook elke week maar weer iets nieuws voor hun allerlaatste fone of zo (grapje, dit is het gezichtspunt van zoń burokraties oud staatsbedrijf). Zal wel weer een issue zijn met veiligheid&privacy.

Maar gefeliciteerd dat je er zelf al achterkomt-het wemelt op dit forum van verbaasde of heel erg ontzettend verontwaardigde reacties van posters die dat niet snappen.

Lang verhaal. Waarschijnlijk zelfde probleem:

De NS app op mijn telefoon werkt sinds vandaag ook niet meer zoals eerder: Via "Meer” en dan "Mijn NS” blijk ik niet (zoals tot gisteren) mijn historie te kunnen zien (inclusief die van alle andere gekoppelde kaarten). Ik kreeg via de app ook niet het bericht dat er op één van die kaarten ingecheckt was. (Wat wel gebeurd is en waarvan ik tot gisteren een melding kreeg). De optie inloggen (na "Meer” en dan "Mijn NS”) geeft foutmelding dat het account niet geactiveerd zou zijn (maar ik heb geen problemen via www. NS.nl)

Hmm, zie dit:

 

Veiligheidsupdate NS apps | NS Community

Updaten van de app heeft in mijn geval de problemen opgelost.

Badge +3

Er was vandaag een flinke storing bij NS, waardoor er van alles niet werkte zoals het bestellen van e-tickets.

Inloggen in de app geeft vaker problemen door speciale tekens in het wachtwoord (via de Mijn NS website werkt het dan wel).

Vermijd tekens zoals #$&<>, maar een vraagteken ? of uitroepteken ! in je wachtwoord zou moeten werken.

Badge +3

Vermijd ook sites als www.testjewachtwoord.nl en https://veiliginternetten.nl/wachtwoordkraak-test want als ik daar 1koffie! invul is dat zwak (wegens geen hoofdletter) maar 1Koffie! is goed.

(Voor Mijn NS (app en website) gebruik maar een ? of !, dat gaat prima.

Dat slaat dus helemaal nergens op, want een k of een K is voor een computer/hacker precies hetzelfde. En een ? of ! ook…

Hoofdletters en cijfers maken dus niets uit. En leestekens (plus andere ‘speciale’ tekens) dus ook niet.

Alleen de lengte en ‘entropie’ (geen bestaande woorden) zijn belangrijk, dus ‘mijnnieuwebuurvrouwheetannouk’ is vele miljarden keren lastiger te kraken dan elke combinatie van 8 tekens zoals %*^Jf&p! (of admin123 als de winnaar, en was PamelaAnderson ook beter eigenlijk, heel vroeger).

Sowieso is 8 tekens te kort (en binnen enkele uren te ‘kraken’) maar voorkom de ellende in de NS app dus door géén ‘speciale’ tekens zoals genoemd te gebruiken, en je wachtwoord wat langer te maken.

684robert! is dus geen goed idee :sweat_smile: Alhoewel, kraak het maar eerst! (makkelijker wegens naam in wachtwoord) en het getal dat dus bijv 684 is…

 

Ik mag hopen dat met die update een half jaar geleden het gebruik van bijzondere tekens eindelijk opgelost is. Want het is toch alsof je nog in 1980 leeft als je als bedrijf niet voor elkaar hebt om de complete ascii en zelfs UTF-8 sets te ondersteunen.

Daarbij zie ik op NS.nl geen enkele beperking van te gebruiken tekens hiervoor.

Badge +3

Ik mag hopen dat met die update een half jaar geleden het gebruik van bijzondere tekens eindelijk opgelost is. Want het is toch alsof je nog in 1980 leeft als je als bedrijf niet voor elkaar hebt om de complete ascii en zelfs UTF-8 sets te ondersteunen.

Daarbij zie ik op NS.nl geen enkele beperking van te gebruiken tekens hiervoor.

Maar de NS app heeft daar dus (soms) moeite mee, en UTF-8 is algemeen geaccepteerd. Het lijkt erop dat de NS app je redigeert naar een webpagina waar sommige karakters een ongeldige URL opleveren?

Off topic, Unix varianten accepteren soms zelfs ‘control characters’  zoals ^H (backspace) in een wachtwoord https://nl.wikipedia.org/wiki/Control_(toets)

Dus als mijn wachtwoord (stel iemand kijkt mee over mijn schouder) robb(backspace)ert is (met die backspace als ^H) dan denken ze dat het wel robert zal zijn, maar dat is dus niet zo want het correcte wachtwoord is robb(+tikkie terug)ert :sweat_smile:

(slecht voorbeeld want een computer kraakt dat ook in no time, wegens maar 8 karakters en bovendien mijn naam in het wachtwoord).

Badge +3

Het meest willekeurige getal onder de 1000 is natuurlijk 684 :smile:

Bij de ingang van de studentenclub was dat het ‘wachtwoord’.

 

Volgenss de app is de combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord niet geldig. Ik heb dus het wachtwoord gewijzigd, maar de melding blijft komen. Het gekke is dat ik via mijnns.nl wel kan inloggen. Storing? Bug? Iets anders? Gaarne uitleg.

same issue, solution offered to not use special characters does not stand as it is not letting you have a pw without special characters! 

Badge +3

Not all special characters seem to cause problems. An exclamation mark or a question mark should be no problem.

Ik heb versie 7.46.0 van de NS app en iOS 16.1.1 op mijn iPhone X. Ik kan wel inloggen via de website op Mijn NS, maar niet via de app. Belangrijkste reden om in te loggen in de app is om af en toe van klasse te kunnen wisselen. Dat kan dus niet. Mijn wachtwoord heeft alleen een ! als special character, dus dat zou ook het probleem niet moeten zijn.

Waarom werkt het niet?!

Badge +3

Mijn wachtwoord heeft alleen een ! als special character, dus dat zou ook het probleem niet moeten zijn.

Waarom werkt het niet?!

Dat zou de Klantenservice voor je moeten nakijken. Helpt een ander wachtwoord aanmaken ook niet?

Dan kan je inloggen op de website om van klasse te wisselen. Maak eventueel een snelkoppeling naar login.ns.nl op je startscherm.

Oplossing: NS + Iphone/browser Safari heeft in de basisinstellingen staan dat alle cookies geblokkeerd moeten worden. Dit uitschakelen en telefoon opnieuw opstarten(!) en dan gaat het goed (in mijn situatie dan na een halve dag puzzelen haha). Hopelijk bij anderen ook. Succes!

Telefoon Puzzelaar #waaromwerktditniet🤷‍♀️🙋🏼‍♀️

Badge +3

Oplossing: NS + Iphone/browser Safari heeft in de basisinstellingen staan dat alle cookies geblokkeerd moeten worden. Dit uitschakelen en telefoon opnieuw opstarten(!) en dan gaat het goed (in mijn situatie dan na een halve dag puzzelen haha). Hopelijk bij anderen ook. Succes!

Telefoon Puzzelaar #waaromwerktditniet🤷‍♀️🙋🏼‍♀️

Dat zou zomaar een ‘oplossing’ voor het probleem van @Thom kunnen zijn… 

Reageer