Skip to main content

Beste,

Ik heb van mijn werk sinds kort een ns-businesscard gekregen. Hierop staat initieel geen abonnement met de mededeling dat als mijn reisgedrag voordeliger i.c.m. een abonnement, dit via ns naar mij gecommuniceerd zal worden. Nu reis ik vaak op hetzelfde traject, woon-werk zo ongeveer 2 á 3 keer per week. Ook reis ik voor een nevenfunctie nog 2 dagen in de week via het zelfde traject. Voor deze functie krijg ik vanuit mijn eerste werkgever geen reiskostenvergoeding.

Nu is mijn vraag of bij het beoordelen van wel of geen traject vrij abonnement 'privé' reizen op dezelfde kaart ook meegenomen worden, of alleen die aangeduid in de ns go app als woon-werk. Aangezien het gecombineerd voordeliger is een traject vrij abonnement te nemen. Wellicht kom ik bij 2 á 3 dagen woon-werk net niet in aanmerking voor een traject vrij abonnement. Is het mogelijk om deze dan bijvoorbeeld voor de helft zelf te betalen en de helft door de werkgever? Voor beide partijen zou het in dat geval voordeliger zijn. Anders is het wellicht voordeliger dat ik de andere dagen gebruik van mijn persoonlijke ov-chipkaart i.c.m. een korting abonnement, i.p.v. te reizen met mijn ns-businesskaart. 

Alvast bedankt voor het advies.

Bij grotere bedrijven is er wel de mogelijkheid tot gesplitst betalen, maar dat werkt natuurlijk niet voor Traject Vrij bij reizen binnen het traject (want dat is al afgekocht), alleen voor privé reizen buiten je traject.

Traject Vrij is rendabel bij meer dan 3x per week retour in de spits, maar je zou met je werk/opdrachtgever iets kunnen afspreken zodat je er toch gebruik van mag maken (want de kosten voor de werkgever blijven gelijk).

Desnoods laat je een deel van de abonnementskosten inhouden op je salaris. Zeker als je voor de overige dagen geen reiskostenvergoeding krijgt, en je eventueel een consumenten-abonnement erbij zou moeten nemen. Hoe het belastingtechnisch zit weet ik niet.

Dank Robert, duidelijk antwoord!

Reageer