Skip to main content

Hallo,

De werkgever biedt mij een NS Business Card aan. Hiervoor heb ik in overeenstemming de afspraak gemaakt dat ik het 2e traject wat ik reis 1e klas mag reizen zodat ik goed kan werken in de trein. Laten we als voorbeeld dit traject pakken:

's-Hertogenbosch > Utrecht Centraal (overstap) > Schiphol Airport

Het traject Utrecht - Schiphol mag ik dan 1e klas reizen. Hoe werkt dit normaal gesproken met de NS Business Card? Kan de werkgever dit traject zo instellen? Of moet ik iedere keer dan op het station waar ik moet overstappen uitchecken en vervolgens weer inchecken? 

Welkom bij de NS Community! 🧆bal 😅

Je zult dan in Mijn NS (zakelijk) 1e klas moeten instellen tijdens je reis van Den Bosch naar Utrecht, en daar uit- en weer inchecken. Op spoor 5/7 in Utrecht kan dat op het perron bij de ‘overstap’ zuilen met een witte kubus erboven.

Den Bosch - Utrecht (2e klas voltarief, 48 tariefeenheden) kost € 10,60

1e klas Utrecht - Schiphol (96-48 TE) kost dan €14,96, totaal dus €25,56

De hele reis 1e klas (96 TE) kost € 32,98 dus of dat omchecken op Utrecht de moeite waard is zelf weten. Lijkt me comfortabeler om in Utrecht niet de trein uit te hoeven (al ontkom je soms niet aan die overstap).


Hey, handig zo'n foto. Heb je die ook van Lelystad Centraal? 🤣

Mijn traject is Kampen Zuid - Schiphol.

Punt is dat mijn eigenlijke traject naar Lelystad behoorlijk rustig is 2e klas. Maar vanaf Lelystad naar Schiphol is in spits (en ook in daluren heb ik vandaag gezien) behoorlijk druk. Daarom neem ik die 1e klas. Ook zodat ik nog wat kan doen in de trein. Wat ik zie is dat ik niet op hetzelfde perron kan blijven staan in Lelystad de heenreis (aankomst 1 vertrek 4). Dan moet ik naar een heel ander perron toe en dus ook weer door de poortjes. Dat is dus geen enkel issue. Terug vanaf Schiphol is dat anders. Dan reis ik wederom het traject 1e klas maar zou ik moeten overstappen op 2e klas in de sprinter tussen Lelystad - Kampen Zuid (aankomst 3 vertrek 4). Dan zal ik dus ergens ook zo'n zuil moeten gebruiken denk ik? 


Huh? Kampen Zuid en dan vanaf Den Bosch?

Ik begrijp niet waarom niet hele traject voor 1e klas mag worden gekozen als het niet zoveel scheelt qua prijs. Zal wel aan regels liggen.


Huh? Kampen Zuid en dan vanaf Den Bosch?

Ik begrijp niet waarom niet hele traject voor 1e klas mag worden gekozen als het niet zoveel scheelt qua prijs. Zal wel aan regels liggen.

 

Nee. Kampen Zuid - Schiphol is het traject, maar ik gaf even een voorbeeld.


Die overstapzuilen staan op perrons waar internationale treinen stoppen, en zijn eigenlijk bedoeld voor reizigers die uit het buitenland komen en hun reis met een incheck willen vervolgen (of andersom, willen uitchecken voorafgaand aan een internationale reis). In Lelystad zal je dus door een poortje moeten om onderweg van klasse te wisselen.


Huh? Kampen Zuid en dan vanaf Den Bosch?

Ik begrijp niet waarom niet hele traject voor 1e klas mag worden gekozen als het niet zoveel scheelt qua prijs. Zal wel aan regels liggen.

 

Nee. Kampen Zuid - Schiphol is het traject, maar ik gaf even een voorbeeld.

Voor elk voorbeeld zijn de prijsverschillen anders. Van Kampen Zuid naar Schiphol met klassewissel op Lelystad bespaard 53 cent op t.o.v. alles eerste klas ( per enkele reis 35.19-23.46-9.20)


Die overstapzuilen staan op perrons waar internationale treinen stoppen, en zijn eigenlijk bedoeld voor reizigers die uit het buitenland komen en hun reis met een incheck willen vervolgen (of andersom, willen uitchecken voorafgaand aan een internationae reis). In Lelystad zal je dus door een poortje moeten om onderweg van klasse te wisselen.

 

Juist. Dus ik kan vb. niet in de app aangeven welk traject 1e en/of 2e is zodat ik niet opnieuw hoef in- en uit te checken? Ik moet hoe dan ook door een poortje?


Huh? Kampen Zuid en dan vanaf Den Bosch?

Ik begrijp niet waarom niet hele traject voor 1e klas mag worden gekozen als het niet zoveel scheelt qua prijs. Zal wel aan regels liggen.

 

Nee. Kampen Zuid - Schiphol is het traject, maar ik gaf even een voorbeeld.

Voor elk voorbeeld zijn de prijsverschillen anders. Van Kampen Zuid naar Schiphol met klassewissel op Lelystad bespaard 53 cent op t.o.v. alles eerste klas ( per enkele reis 35.19-23.46-9.20)

Maar dan nog snap ik niet waarom er maar voor 1 deel 1e klas mag worden gereisd en er bv geen overeenstemming is over het gehele traject als het relatief weinig scheelt (en ellende met omchecken kan besparen). Het kan natuurlijk zijn dat werkgever alleen 1e klas vergoed als noodzakelijk is? 

 


Huh? Kampen Zuid en dan vanaf Den Bosch?

Ik begrijp niet waarom niet hele traject voor 1e klas mag worden gekozen als het niet zoveel scheelt qua prijs. Zal wel aan regels liggen.

 

Nee. Kampen Zuid - Schiphol is het traject, maar ik gaf even een voorbeeld.

Voor elk voorbeeld zijn de prijsverschillen anders. Van Kampen Zuid naar Schiphol met klassewissel op Lelystad bespaard 53 cent op t.o.v. alles eerste klas ( per enkele reis 35.19-23.46-9.20)

Maar dan nog snap ik niet waarom er maar voor 1 deel 1e klas mag worden gereisd en er bv geen overeenstemming is over het gehele traject als het relatief weinig scheelt (en ellende met omchecken kan besparen). Het kan natuurlijk zijn dat werkgever alleen 1e klas vergoed als noodzakelijk is? 

 

 

WG vergoed alleen de 2e klas. De 1e klas-kosten betaal ik bruto zelf. En dan hebben we het over, zoals ik begreep, de meerprijs (verschil) tussen 2e en 1e klas. Ik reis dat traject 4x. 2x heen en 2x terug. Dus per maand is dat 4 weken = 16x. 16x €10 euro meerprijs enkele reis is dus €160 bruto.

 

Stel dat daar ook nog 16x €6 euro bijkomt (=€96 euro) dan betaal ik bijna €250 bruto meer uit eigen zak per maand. Dat werd me wat te gek.


@ViezeGehaktbal_1 Ik snap het. Ik had verkeerd begrepen. Ik dacht dat je was overeengekomen een deel van traject 1e klas te krijgen via WG. Maar dan loont het omchecken wel ja! Maar neem aan dat je dan die reistijd wel als werktijd mag tellen?


Voor Kampen Zuid - Schiphol heb je een 6 minuten overstap in Lelystad, dus geen extra reistijd als je daar even door poortjes gaat. Op de terugweg 7 minuten.

Kampen Zuid - Lelystad (41 TE) kost 2e klas voltarief € 9,20 en voor de aanslutende 64 TE naar Schiphol betaal je dan 2e klas € 11,50 en 1e klas 70% dus pakweg 8 euro meer dan 2e klas (€ 19,55 om precies te zijn).

Met een Altijd Voordeel abonnement kan je er wellicht nog wat op besparen, maar ik weet niet of dat bestaat voor een Business Card. Traject Vrij (gunstig voor de werkgever als je altijd in de spits reist) zou ook nog kunnen, maar dan kost een stukje 1e klas je alsnog die 8 euro in de spits.


Voor Kampen Zuid - Schiphol heb je een 6 minuten overstap in Lelystad, dus geen extra reistijd als je daar even door poortjes gaat. Op de terugweg 7 minuten.

Kampen Zuid - Lelystad (41 TE) kost 2e klas voltarief € 9,20 en voor de aanslutende 64 TE naar Schiphol betaal je dan 2e klas € 11,50 en 1e klas 70% dus pakweg 8 euro meer dan 2e klas (€ 19,55 om precies te zijn).

Met een Altijd Voordeel abonnement kan je er wellicht nog wat op besparen, maar ik weet niet of dat bestaat voor een Business Card. Traject Vrij (gunstig voor de werkgever als je altijd in de spits reist) zou ook nog kunnen, maar dan kost een stukje 1e klas je alsnog die 8 euro in de spits.

 

Ja dus in principe kan ik gewoon wel door de poortjes dan. Qua tijd lukt dat prima. Denk dat ik dat dan maar ga doen :)


Reageer