Skip to main content

Hi!

Ik heb via mijn werk een traject vrij van Bergen op Zoom naar Zaandam.
Nu kan ik of via Utrecht - Den Bosch of via Rotterdam - Dordrecht naar Bergen op Zoom reizen.

Ik lees dat je op alle tussen gelegen stations kan uitstappen (en uitchecken). Dus mijn vraag: kan ik kostenloos van Amsterdam naar Den Bosch met mijn traject vrij.

Alvast bedankt!

U mag met Traject Vrij kosteloos in- en uitchecken op tussengelegen stations op de kortste route, en op routes die maximaal 10 tariefeenheden (ongeveer vergelijkbaar met kilometers) langer zijn. De route via Rotterdam is 158 tariefeenheden, zegt de reisplanner, en een blik op de tariefeenhedenkaart (onderaan op deze pagina te vinden) maakt duidelijk dat de route via Den Bosch meer dan 10 tariefeenheden langer is. U kunt dus niet kosteloos van Amsterdam naar Den Bosch.

Overigens is Traject Vrij op deze afstand even duur als Trein Vrij. Wellicht kunt u uw werkgever vragen om een Trein Vrij-abonnement? Dat kost hem niets extra, maar biedt u veel meer mogelijkheden.


Voor dat traject heeft Traject Vrij dezelfde prijs als Trein Vrij. En eigenlijk zou je daarom ook Trein Vrij moeten hebben, dan heb je dit soort problemen niet.


Overigens is Traject Vrij op deze afstand even duur als Trein Vrij. Wellicht kunt u uw werkgever vragen om een Trein Vrij-abonnement? Dat kost hem niets extra, maar biedt u veel meer mogelijkheden.

Fiscaal kan dit problemen geven. De werkgever mag belastingvrij woonwerkverkeer vergoeden, bijv. door de werknemer een trajectabonnement beschikbaar te stellen. Als hij een treinvrij abonnement beschikbaar stelt kun je echter ook buiten het woonwerktraject gaan reizen en dergelijke reizen mag een werkgever niet belastingvrij betalen tenzij hij kan aantonen dat ook deze reisjes werk gerelateerd zijn. Zo niet dan kan de belastinginspecteur een heffing inkomstenbelasting opleggen. Om die reden geven de meeste werkgevers alleen een trajectkaart.

Het is iets anders als de werkgever de vergoeding niet in de vorm van een treinabonnement verschaft maar in de vorm van geld en de werknemer prive een treinabonnement aanschaft. Alleen is dat voor de werkgever duurder omdat hij bij NS minder betaalt als hij de abonnementen via het bedrijf bestelt.


Overigens is Traject Vrij op deze afstand even duur als Trein Vrij. Wellicht kunt u uw werkgever vragen om een Trein Vrij-abonnement? Dat kost hem niets extra, maar biedt u veel meer mogelijkheden.

Fiscaal kan dit problemen geven. De werkgever mag belastingvrij woonwerkverkeer vergoeden, bijv. door de werknemer een trajectabonnement beschikbaar te stellen. Als hij een treinvrij abonnement beschikbaar stelt kun je echter ook buiten het woonwerktraject gaan reizen en dergelijke reizen mag een werkgever niet belastingvrij betalen tenzij hij kan aantonen dat ook deze reisjes werk gerelateerd zijn. Zo niet dan kan de belastinginspecteur een heffing inkomstenbelasting opleggen. Om die reden geven de meeste werkgevers alleen een trajectkaart.

Het is iets anders als de werkgever de vergoeding niet in de vorm van een treinabonnement verschaft maar in de vorm van geld en de werknemer prive een treinabonnement aanschaft. Alleen is dat voor de werkgever duurder omdat hij bij NS minder betaalt als hij de abonnementen via het bedrijf bestelt.

 

Fiscaal is het sinds dit jaar aantrekkelijker geworden: https://nos.nl/artikel/2502239-soepelere-regels-voor-ov-kaart-van-de-baas-ov-wordt-zo-aantrekkelijker


Overigens is Traject Vrij op deze afstand even duur als Trein Vrij. Wellicht kunt u uw werkgever vragen om een Trein Vrij-abonnement? Dat kost hem niets extra, maar biedt u veel meer mogelijkheden.

Fiscaal kan dit problemen geven. De werkgever mag belastingvrij woonwerkverkeer vergoeden, bijv. door de werknemer een trajectabonnement beschikbaar te stellen. Als hij een treinvrij abonnement beschikbaar stelt kun je echter ook buiten het woonwerktraject gaan reizen en dergelijke reizen mag een werkgever niet belastingvrij betalen tenzij hij kan aantonen dat ook deze reisjes werk gerelateerd zijn. Zo niet dan kan de belastinginspecteur een heffing inkomstenbelasting opleggen. Om die reden geven de meeste werkgevers alleen een trajectkaart.

Het is iets anders als de werkgever de vergoeding niet in de vorm van een treinabonnement verschaft maar in de vorm van geld en de werknemer prive een treinabonnement aanschaft. Alleen is dat voor de werkgever duurder omdat hij bij NS minder betaalt als hij de abonnementen via het bedrijf bestelt.

 

Fiscaal is het sinds dit jaar aantrekkelijker geworden: https://nos.nl/artikel/2502239-soepelere-regels-voor-ov-kaart-van-de-baas-ov-wordt-zo-aantrekkelijker

Mooie aanvulling


Reageer