beantwoord

OV Vrij zakelijk abonnement privé gebruik

  • 5 November 2021
  • 3 reacties
  • 4105 Bekeken

Goedemiddag,

Voor mijn werk mag ik een zakelijk OV vrij abonnement gaan afsluiten aangezien ik veel met het OV reis voor mijn werk.

 

Nou is mijn vraag of het toegestaan is om deze kaart ook privé te gebruiken? De kosten van het abonnent haal ik er qua zakelijke reizen in een jaar makkelijk uit. Het abonnement ga ik zelf aanschaffen en per maand declareren.

 

Ik denk dat het mijn baas echt niks uitmaakt, het gaat hem puur om het voordeligste abonnement en het voorkomen van declaratie rompslomp.

 

Ik zie reacties tegemoet!

icon

Beste antwoord door Denice NS 7 November 2021, 13:36

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7

Interessante vraag.

Van de kant van de NS of de busmaatschappijen verwacht ik geen bezwaar. Die krijgen op die manier betaald en het maakt ze niet uit of, hoe, wanneer en waarom je van die kaart gebruik maakt. Enfin, hoe minder des te liever… maar er is geen verbod.

Misschien ziet de fiscus dit als verdoken loon. Voor een lease-auto moet je immers ook betalen, omdat die een privévoordeel oplevert. Ik ben geen belastingdeskundige, maar wie weet wie er nog meer op dit forum rondhangen ?

Nu, als jij die kaart zelf betaalt en dan weer declareert, dan geldt natuurlijk ook de vraag Hoe zou de fiscus dit te weten moeten komen ? 

Ik ben overigens zelf uitermate nieuwsgierig naar je beroep. Mensen die veel reizen voor hun werk doen hun werk immers ook vaak bij andere bedrijven. Op allerlei godverlaten industrieterreinen. Dat kan dus niet met het OV. Wat doe jij voor werk, dat veel reizen inhoudt en tóch niet op dat soort plekken is ?

Je mag je abonnement ook gewoon gebruiken voor privéreizen, dat mag van zowel van NS en andere vervoerders als de Belastingdienst. Hier zit verder ook geen limiet aan.

Waar het voor de Belastingdienst om gaat is dat (het aannemelijk is dat) het abonnement goedkoper is dan losse zakelijke reizen. Zo niet, dan kan het verschil gezien worden als belastbaar loon.

Met OV Vrij reis je onbeperkt in het gehele openbaar vervoer. Er zullen dus geen extra kosten in rekening worden gebracht voor de reizen. Het maakt dan dus niet uit of je reizen privé of zakelijk zijn, je betaalt hiervoor een vast bedrag per maand.

Reageer