2015-2023 Wat doet de NS eigenlijk met de input van communtyleden? | NS Community

2015-2023 Wat doet de NS eigenlijk met de input van communtyleden?


Beste NS, @Wouter_Koolmmees e.a.,

https://www.treinreiziger.nl/meer-controle-nodig-om-zwartrijden-te-bestrijden/

Geen idee hoeveel topics er op dit forum staan die enigszins gelieerd zijn aan bovenstaand topic, maar wordt het niet eens tijd om zaken op te pakken? Misschien dat er tijd gereserveerd kan worden om eens in gesprek te gaan met enkele leden van de community. Persoonlijk zou ik het waarderen als u (Wouter) naast uw opleiding tot conducteur hiervoor de tijd neemt.

Bij voorbaat dank,

(Eén van de vele reizigers die graag constructief meedenkt.)


26 reacties

Wat verwacht je precies te bereiken met dit topic, Tijdvoor? Anders dan een paar conducteurs en machinisten zijn hier vrijwel geen NS medewerkers actief, naast de Moderators. Laat staan dat NS management mee leest.

Feedback wordt doorgegeven door Moderators via de daarvoor bestaande kanalen en methodieken. Feedback afkomstig van de Community is echter niet per definitie meer waardevol. Ja, in sommige situaties hebben wij meer en betere contacten dan andere Klantenservice kanalen waardoor we iets meer kunnen bereiken, maar wij kunnen niet toveren. Bepaalde issues zijn niet aan ons om op te lossen, hoeveel topics er ook over bestaan.

Reputatie 7
Badge +3

Je beschrijft hier een treurige situatie. Een bedrijf als NS zou enorm gebaat zijn wanneer met name managers in de community actief zouden zijn. Of in ieder geval lezen welke problemen de reizigers van NS ervaren.

Daar ben ik het mee eens, maar dat is niet de realiteit van hoe de NS Community gebruikt wordt, wat ook niets nieuws is.

@Stijn NS 

Wat ik met dit topic wil bereiken? Zoals jij het formuleert, meer dan dat. zie ook:

Maar om het simpel te houden. Verbetering van o.a. de communicatie en nog wat andere puntjes.

Wil je een complete lijst? ;)

Reputatie 7
Badge +3

@Stijn NS Wat je beschrijft maakt het nog een slag treuriger. NS heeft goud in handen met een community die meedenkt, knelpunten signaleert, oplossingen aandraagt etc. Het goud hoeft alleen nog maar gedolven te worden.

Het grootste probleem van NS is dat men lijdt aan een zeer ernstige vorm van het not-invented-by-us-syndroom. Met daaraan gekoppeld een overgevoeligheid voor kritiek.

@Stijn NS e.a. moderators,

Een vraagje tussendoor. Hoe kom je als forumlid bij je eigen topics als ze in het archief staan? Moet dat via de FG?

Reputatie 6

Je kunt dan ons formulier voor inzage gebruiken om dit in een keer op te vragen @Tijdvoor. Het is helaas niet mogelijk om een gearchiveerd topic in te zien als niet Moderator/Super-user op dit moment, ook niet als je de topic starter bent.

Reputatie 7
Badge +1

@Stijn NS Wat je beschrijft maakt het nog een slag treuriger. NS heeft goud in handen met een community die meedenkt, knelpunten signaleert, oplossingen aandraagt etc. Het goud hoeft alleen nog maar gedolven te worden.

Het grootste probleem van NS is dat men lijdt aan een zeer ernstige vorm van het not-invented-by-us-syndroom. Met daaraan gekoppeld een overgevoeligheid voor kritiek.

Zo jammer dat op deze reactie weer elke reactie vanuit NS uitblijft.

Je kunt dan ons formulier voor inzage gebruiken om dit in een keer op te vragen @Tijdvoor. Het is helaas niet mogelijk om een gearchiveerd topic in te zien als niet Moderator/Super-user op dit moment, ook niet als je de topic starter bent.

Dat lijkt mij een slecht idee @Daniël NS. Dan krijg namelijk geen compleet overzicht. De reacties van anderen zijn dan niet inzichtelijk. En als de NS het voor nagenoeg ieder forumlid (on)mogelijk maakt om inzage te krijgen in de eigen topics, dan vraag ik me af of de NS zich aan de AVG houdt. 

Reputatie 6

Je kunt met dit formulier geen comments van anderen op vragen, dat klopt. Dit valt niet onder je eigen gegevens namelijk. Als een comment onder een topic is gezet wat jij gestart hebt maakt dit niet een onderdeel uit van je persoonlijke gegevens, alleen van de poster van de comment. Het is dan ook niet mogelijk om een topic in zijn volledigheid via dit formulier op te vragen, uitgezonderd een topic waar je de enige poster zou zijn. 

Dan komt waarschijnlijk de volgende vraag: “Mogen mijn topics uit het archief om dit alsnog in te zien?” We archiveren oudere topics op het moment dat het topic niet meer relevant is of als er al een soortgelijk topic is met meer informatie over het onderwerp. Het kan nog wel eens gebeuren dat een stukje informatie in een gearchiveerd topic relevant blijkt. Op dat moment kan een Moderator hier altijd nog even naar kijken en dit uit het archief halen indien nodig, maar dat is een uitzondering. Het is niet de bedoeling om alles zomaar uit het archief te halen, dit is er juist om overzicht te houden op de Community.

Je kunt met dit formulier geen comments van anderen op vragen, dat klopt. Dit valt niet onder je eigen gegevens namelijk. Als een comment onder een topic is gezet wat jij gestart hebt maakt dit niet een onderdeel uit van je persoonlijke gegevens, alleen van de poster van de comment. Het is dan ook niet mogelijk om een topic in zijn volledigheid via dit formulier op te vragen, uitgezonderd een topic waar je de enige poster zou zijn. 

Dan komt waarschijnlijk de volgende vraag: “Mogen mijn topics uit het archief om dit alsnog in te zien?” We archiveren oudere topics op het moment dat het topic niet meer relevant is of als er al een soortgelijk topic is met meer informatie over het onderwerp. Het kan nog wel eens gebeuren dat een stukje informatie in een gearchiveerd topic relevant blijkt. Op dat moment kan een Moderator hier altijd nog even naar kijken en dit uit het archief halen indien nodig, maar dat is een uitzondering. Het is niet de bedoeling om alles zomaar uit het archief te halen, dit is er juist om overzicht te houden op de Community.

Dan komt waarschijnlijk de volgende vraag:

Yep, graag toegang tot de topics. Maar eeeuh ik kan niet eens zien welke topics ik heb aangemaakt…..

Moet ik toch maar contact opnemen met de FG of is Udo Oelen de juiste persoon? Die werkt toch ook voor de NS?

 

Reputatie 6

De correcte manier van het aanvragen van inzage gaat via het eerder gelinkte formulier.

Badge +3

Mocht je inzage willen in een archieftopic (van jezelf of welk topic dan ook) dan zou het een optie zijn als een moderator of bereidwillige super user je daar een kopietje van kan sturen, als het niet noodzakelijk of zinnig is om het topic uit het archief te halen.

Daar is een handige browser extensie voor, GoFullPage, die van een complete pagina een PNG afbeelding of PDF kan maken door er doorheen te scrollen.

Helaas kun je in een privébericht geen afbeeldingen of bijlagen meesturen, dus dat moet dan via e-mail, social media of een dropbox-achtige oplossing.

Een optie om je eigen (gearchiveerde) topics in te kunnen zien is natuurlijk het meest wenselijke, als je die wel te zien krijgt in Jouw Topics maar er dus niet meer bij kunt.

De correcte manier van het aanvragen van inzage gaat via het eerder gelinkte formulier.

De correcte manier is om leden gewoon toegang te geven tot hun eigen topics. Zou wat zijn als jij @Daniël NS niet eens je data op de community mag bekijken zonder het invullen van een formulier.

Maak er geen puinhoop van @Daniël NS. ;)

Badge +3

De correcte manier van het aanvragen van inzage gaat via het eerder gelinkte formulier.

Met zo’n formulier krijg je een dump van al je informatie in een formaat dat bijna geen mens begrijpt. Onhandig als je één archieftopic nog eens wilt nalezen.

Als een comment onder een topic is gezet wat jij gestart hebt maakt dit niet een onderdeel uit van je persoonlijke gegevens, alleen van de poster van de comment.

Nee, nee, nee. Dit hele archief-gezemel is zo’n enorme farce, wat mij betreft zou het rap afgelopen moeten zijn. Prima dat je de boel niet laat indexeren door zoekmachines, maar ieder lid zou zoiets moeten kunnen bekijken.

 

Niet alleen jouw eigen berichten mag je zien als gegeven, maar op zijn minst ook berichten van anderen waar jouw berichten in geciteerd worden. En dan kan je nog discussiëren over de vraag of niet het gehele topic openbaar hoort, immers, bij een verzoek om verwijdering mag men dat net zo goed weigeren, met als gedachte dat het verwijderen van de berichten van een persoon zo’n topic ontwricht. Waarom zou dat de andere kant op niet vergelijkbaar werken? Idem voor “likes” van berichten, de likes die jij hebt gegeven zijn er onderdeel van, maar zonder het bericht daadwerkelijk te tonen mist de context.

 

Linea recta openbaar maken voor alle geregistreerde leden, eventueel met een rode balk “Let op, postinterval” o.i.d.

Badge +3

Linea recta openbaar maken voor alle geregistreerde leden, eventueel met een rode balk “Let op, postinterval” o.i.d.

Zoiets inderdaad, topic sluiten en bij naslag een melding dat de info niet meer actueel is (of andere reden voor archiveren).

Bij zoeken (via een zoekmachine of zelfs gewoon hier!) krijg je ze namelijk ook te zien. Voorbeeldje van wat ik nu rechts op mijn scherm zie:

Tja, Koningsdag 2015 is natuurlijk niet relevant meer. En het topic over de gratis 1e klas kaartjes uitdelen uit augustus 2018 met laatste reactie 3 jaar geleden (september 2019) is ook uitgekauwd of ‘superseeded’ door nieuwere natuurlijk.

Laat maar weer zien hoe NS (met Webhelp) een enorme sloot geld naar de Singel in Amsterdam gireert en daarna wordt opgezadeld met een gaar product.

Badge +3

Het is even knippen en plakken (paar minuten werk), maar hier een voorbeeld van zo’n archief topic met bijna 100 reacties https://acrobat.adobe.com/id/urn:aaid:sc:EU:e2deece4-0125-4371-b6db-e210dc4da823 (dat over die 1e klas uitdeelactie dus).

Dit soort topics is volgens mij wat TS @Tijdvoor zelf graag uit het archief zou willen vissen. De rest van de wereld heeft er weinig aan (want jaren oud), dus laat dat alsjeblieft zo.

Met een dump van al je eigen info zoals @Daniël NS voorstelde kan je echt weinig, en dan ben je met 22 MB aan data (de pdf van bovenstaand topic) niet klaar… 🤣

Dat zo’n topic (met al de ‘interessante inhoud’) al dan niet automatisch in het archief belandt… prima.

Het grote ‘rookverbod’ topic had volgens mij meer dan 1000 reacties, en sinds dat verbod er kwam is het er niet beter op geworden. Maar goed, dat is weer een ander onderwerp (bijna alle handhaving ontbreekt en is maar ten dele een taak van de NS).

Reputatie 1

How can I request my public transport statement from NS to prove that I am traveling by public transport to the Tax authorities ? Is it one file or do I have to send all my payments for 2022 from the Payment Overview ?

@Robert B 

Laten we simpel houden.

En als @Daniël NS denkt dat de oplossing is om een formulier in te vullen om je eigen topics te zien is hij misschien een beetje naïef. Want zowat alle ‘leden’ van deze community die inzage in hun eigen topics willen moeten nogal wat stappen ondernemen terwijl de oplossing vrij simpel is. 

Ofwel als bijvoorbeeld @VIRM of @iMark hun eigen topics willen inzien, zijn ze wel even bezig. Beide proberen hier constructief wat toe te voegen, maar zo kun je net zo goed stoppen met deze community. 

@Henk_NL Ik heb wel een idee om de data wel toegankelijk te maken. ;)

Tja, met dat constructief meedenken moet je veel geduld hebben, als je dan niet eerst tegen een muur bent gelopen. Ik vraag mij steeds vaker af wat ik hier doe, want dat constructief meedenken levert eigenlijk niet zo heel veel op.

Probleem is dat NS niet weet wat dit forum is. Het is een semiklantenservice (en in sommige NS-mails wordt dit ook gepresenteerd als kanaal voor klantenservice, terwijl op het forum je leest dat dit een klant-helpt-klant omgeving is), terwijl het ook een handig klant-helpt-klant omgeving is.

@Daniël NS,

Ik zag dat je afgelopen avond aan het werk was. Kan je volgende keer even de tijd nemen voor een reactie in dit topic?

Bij voorbaat dank.

Badge +3

@Tijdvoor ik zie wat je bedoelt… bij deze jouw topics die je niet meer kunt zien.

Deze zijn dus (automatisch) gearchiveerd, en discussies over handhaving op mondkapjes zijn natuurlijk niet meer aan de orde.

Maar topics zoals over OVpay 2023 zouden zomaar nog actueel kunnen zijn (al is er toentertijd niet veel op gereageerd).

Dat die info voor anderen gewoon in te zien is (maar voor jouzelf dus niet meer) is bizar.

En nogmaals, met zo’n formulier kan je alleen (een heleboel onleesbare) ruwe data opvragen, en niet een ‘kopietje van mijn topic’ (tenzij men het uit het archief wenst te halen en weer openbaar te zetten).

Badge +3

Je kortste topic 🤣 (laat die maar in het archief natuurlijk) 

 

Reageer