Sticky News

Per 20 februari: Een aanpassing in Privéberichten

  • 12 February 2024
  • 19 reacties
  • 673 Bekeken

Reputatie 6

Per 20 februari 2024 worden alle privéberichten ouder dan 18 maanden verwijderd. Tot op heden hebben we nooit een limiet op privéberichten gezet, maar dit gaat veranderen. Ik raad bij deze dan ook iedereen aan om je berichten op te slaan als je die wilt bewaren. Ik kan zeker inzien dat er erg leuke conversaties geweest zijn in privéberichten met de tijd en het is zonde om dit te laten verdwijnen. 

De eerste vraag is waarschijnlijk: “Waarom?” 

We updaten dit omdat we met oog op privacy dit niet oneindig beschikbaar willen houden. We zijn steeds meer dingen aan het aanscherpen en dit is één van de vervolgstappen die we nemen.


19 reacties

Per 15.02.2024 worden alle privéberichten ouder dan 18 maanden verwijderd. Tot op heden hebben we nooit een limiet op privéberichten gezet, maar dit gaat per deze datum wel het geval zijn. Ik raad bij deze dan ook iedereen aan om je berichten op te slaan als je die wilt bewaren. Ik kan zeker inzien dat er erg leuke conversaties geweest zijn in privéberichten met de tijd en het is zonde om dit te laten verdwijnen. 

De eerste vraag is waarschijnlijk: “Waarom?” 

We updaten dit omdat we met oog op privacy dit niet oneindig beschikbaar willen houden. We zijn steeds meer dingen aan het aanscherpen en dit is één van de vervolgstappen die we nemen.


De tweede vraag zal waarschijnlijk zijn: “Waarom geven jullie dit pas 3 dagen van tevoren aan?”   

Hiervoor kan ik helaas alleen mijn excuses aanbieden, ik had dit graag eerder medegedeeld indien mogelijk.

Veel gebruikers lezen niet op deze korte termijn berichten op de community @Daniël NS Ik raad je aan om alle gebruikers per privébericht op de hoogte te stellen. En dan ben ik nog serieus ook. Zou wel een heel slechte zet zijn van Webhelp en NS om data te vernietigen zonder ALLE forumleden hiervan per privébericht netjes te informeren. Doe namens mij de groeten aan Udo. 😎

 

Misschien komt er een tool. Bewaartermijn privéberichten | NS Community

Reputatie 7
Badge

De maatregel zelf kan ik dan wel weer prima begrijpen en vind ik dan eigenlijk wel weer netjes.

@Olav93 Wat vind je hieraan netjes? De termijn? Dat alle gebruikers een email of privébericht ontvangen? 

Klanten dien je netjes te informeren en of de autoriteit persoonsgegevens dit een juiste manier van communiceren vindt is misschien wel een interessante vraag. Zonder duidelijke communicatie en op een dergelijk tijdsbestek is het misschien wel een datalek. Dus 

De maatregel zelf kan ik dan wel weer prima begrijpen en vind ik dan eigenlijk wel weer netjes.

kan ik niet helemaal plaatsen.

 

Inmiddels is besloten om deze wijziging uit te stellen. Een precieze datum wordt binnenkort bekend. Ik heb daarom de informatie in de post van Daniël NS aangepast.

Reputatie 7
Badge

@Tijdvoor ik doelde op het na enige termijn gaan verwijderen van priveberichten in plaats van die eeuwig te bewaren an sich.

Ach @Olav93, Misschien is het handig om alle accounts die twee jaar inactief zijn een mail of pb te sturen dat hun gegevens onnodig in de statistieken zijn opgenomen en derhalve misschien overbodig zijn. 😉

Reputatie 6
Badge +2

De nieuwe datum is bekend. Per 20 februari 2024 zullen de privéberichten die ouder zijn dan 18 maanden verwijderd worden. Dit heb ik ook aangepast in de originele bericht en de titel.

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp de maatregel eigenlijk niet.

Wat is er mis met het beschikbaar houden van privéberichten als die alleen gelezen kunnen worden door degenen die de conversatie gevoerd hebben? Is er wel gekeken naar letter en geest van de AVG? Is het voorstel voorgelegd aan de Autoriteit Persoonsgegevens?

Badge +3

Ben wel benieuwd wat er overblijft van mijn 1058 privéberichten.

Zijn dat de conversaties waar minder dan 18 maanden geleden nog op gereageerd is?

Of hou je dan alle conversaties over waarbij oudere berichten als (verwijderd) staan? 

Voor die ‘busted’ gast (privéricht aan @Tochjo)… zie 

Die ging ik natuurlijk niet openbaar shamen (bij deze wel)… Toevallig vanavond nog een berichtje van @Erryt NS over leeftijdskorting die niet klopt.

Het is daar eigenlijk wel duidelijk (of juist niet) wat er speelt, maar dan zal TS zelf toch eerst wat informatie moeten geven… En als dat via een privébericht is mag dat natuurlijk wel weg na 18 maanden.

Het gaat om alle berichten ouder dan 18 maanden. Dit staat los van wel of niet actieve conversaties.

Badge +3

Och ja, privé conversaties van jaaaren geleden mogen wel weg natuurlijk.

En nog een (heel oud) knipsel… 

 

Het gaat om alle berichten ouder dan 18 maanden. Dit staat los van wel of niet actieve conversaties.

Gewoon even alle forumleden vooraf op de hoogte stellen. En stel ze eventueel de vraag of het account nog beschikbaar moet zijn.

 

Reputatie 7
Badge +3

De vraag naar het waarom en de noodzaak van deze maatregel is nog niet beantwoord. Is dit wel voorgelegd aan Autoriteit Persoonsgegevens?

In dit geval is NS het slechts het doorgeefluik van berichten. Een e-mailprovider gooit ook geen geen e-mail na 18 maanden weg.

Badge +3

In dit geval is NS het slechts het doorgeefluik van berichten. Een e-mailprovider gooit ook geen geen e-mail na 18 maanden weg.

Juist, en facturen blijven ook langer bewaard. Aan opslagcapaciteit bij Gainsight zal het niet liggen, de hoeveelheid pivéberichten is verwaarloosbaar.

Dus wie heeft dit bedacht, de NS of Gainsight?

Uw privacy is ons vertrekpunt

Het lijkt mij dat de de NS toch wel de moeite moet nemen om in dit topic te reageren. Of op zijn minst alle gebruikers persoonlijk te informeren, want evenals @iMark heb ik ook mij vraagtekens bij deze werkwijze. 

Vooruit een screenshot uit een pb…. Excuses dat ik deze grens passeer, maar toch…

 

 

Ik zou zeggen hou het lekker simpel. Informeer de klant en wees netjes NS!

(… ik stuur je snel een toelichting hoe en wat met lego @….NS….  KISS 💋)

Zojuist? 

Zojuist? Nee, dat klopt natuurlijk niet. Waar ben je op de website wanneer je dit ziet?

Badge +3

Zojuist? Nee, dat klopt natuurlijk niet. Waar ben je op de website wanneer je dit ziet?

Gewoon op https://community.ns.nl/inbox/overview (Privberichten).

Ik zie dat het tellertje (van privéberichten/reacties) bij mij van boven de 1000 naar 179 is gegaan, dat is logisch want als je van pakweg 9 jaar terug gaat naar anderhalf jaar houd je ongeveer een zesde over).

Het oudste nog leesbare gesprek is van ‘1 jaar geleden’ (dat zal dus iets minder dan 18 maanden geleden zijn).

Ik zie nog 41 leesbare gesprekken (dat zijn die overgebleven 179 reacties).

De rest (138 conversaties) staan eronder met als tijdstip Zojuist. Als je die aanklikt krijg je de melding ‘Er is iets fout gegaan’ uit het screenshot van @Tijdvoor.

Die lege conversaties (ouder dan 18 maanden) mogen dus wel helemaal weg uit het overzicht.

 

Dankjewel voor de toevoeging! Ik heb het gemeld en hoop snel op een terugkoppeling.

Reageer