uitchecken nodig bij dagkaart | NS Community
beantwoord

uitchecken nodig bij dagkaart

  • 19 March 2022
  • 2 reacties
  • 1080 Bekeken

Ik had twee dagkaarten gekocht voor 16 maart j.l. Die stonden op ns app en zijn gecontroleerd in de trein. Ik kon met mijn OV kaart gewoon het station van leiden betreden maar bij de ov kaart van mijn partner was het saldo te laag, dus toen heb ik één van de dagkaarten op de app gebruikt om het station binnen te komen. Ik had geen flauw idee dat ik dan ook moest uitchecken en nu krijg ik dus een soort van boete van 20 euro om op het station te kunnen komen. Bij die andere dagkaart was niets aan de hand. Ik wil graag die 20 euro weer terug als dat mogelijk is. Groet Henny Hartlief

icon

Beste antwoord door Robert B 19 March 2022, 15:14

Bekijk origineel

2 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Het betreden van het station met een ov-chipkaart zonder abonnement kost inderdaad het instaptarief van 20 euro. Verlaat je het (zelfde) station binnen een uur dan is het een passage en krijg je de 20 euro terug. Je had ook aan de andere kant van het poortje meteen weer kunnen uitchecken, want je had een geldig vervoerbewijs (de dagkaart).

Als je een dagkaart hebt kan je daarmee poortjes openen. Dat kan onbeperkt en is géén in- of uitcheck.

Voor je 20 euro terug, neem contact op met de Klantenservice (telefoon, chat, Twitter of Facebook).

Reputatie 7
Badge +3

Als je een dagkaart / e-ticket heb moet je juist niet de poortjes openen met een OV-chipkaart. Met de dagkaart heb je al een vervoerbewijs en daarmee moet je ook de poortjes openen. Let wel op dat je dan alleen de poortjes kan gebruiken met een scanner, die zijn herkenbaar aan het “scan tickets” symbool een een rond glazen plaatje bij het poortje waar je de QR code van het e-ticket tegenhoudt. Gaat een dergelijk poortje alsnog niet open, gebruik dan de info paal om op afstand de poortjes te laten openen.

Check je onverhoopt wel in met de OV-chipkaart, kun je zoals Robert aangeeft direct aan de andere kant van het poortje uitchecken om te voorkomen dat het instaptarief van €20 wordt berekend. En op station Leiden is er nog een ander alternatief, daar kun je op de OV-chipkaart passagerecht laden waarmee je de poortjes kunt openen. 

Reageer