Skip to main content

Toe ik vannacht een post van mij bewerkte om er nog een paar onnodige lege regels uit te halen, lijkt het erop dat al mijn posts plotseling door een moderator goedgekeurd moeten worden. Kan iemand me uitleggen waardoor dat is? En hoe ik daar weer van afkom?

(Ik ben benieuwd of deze post ook eerst goedgekeurd moet worden.)

Toen ik begon met mijn dienst zag ik een post van je staan die ik moest goedkeuren. Ik heb geen idee waardoor dit komt, maar ik heb het bericht en deze goedgekeurd. 

Bedankt maar het is elke post sinds vannacht.

Wat vervelend. Ik heb het doorgezet zodat dit kan worden uitgezet.

Ik had dit laatst ook, lijkt er op dat er soms een overactief spamfilter is? Bij mij was het bij de reactie in dit topic

Een vrij bondige reactie met een telefoonnummer erin, ook niks geks.

@rvdborgt Mogelijk dat links naar een andere website ook mee zou kunnen spelen?

Mogelijk was het een link. Ik zal die bewuste post nog eens opzoeken.

Ik merk ook dat de filter moeite heeft met teksten in andere talen…

Zojuist een Engelse response gemaakt die gefilterd werd.

Jaren geleden werd het forum geteisterd door echt grote hoeveelheiden spamposts, veelal waren die in het Engels en met links erin, bv om rijbewijzen en paspoorten te kopen of linkjes naar uitzendingen van populaire boxwedstrijden e.d. Soms was het in het weekend zo erg dat de eerste 10-20 pagina's van de recent actieve topics alleen maar spamtopics waren. Het spamfilter heeft daar gelukkig een eind aangemaakt. Maar blijkbaar is het spamfilter soms wat te overactief en worden ook niet spam reacties gefilterd, die dan weer wel door een moderator kan worden goedgekeurd. Het is natuurlijk heel vervelend wanneer jouw post in het spamfilter terecht komen, maar het is altijd nog beter dan toen er nog geen spamfilter was. 

Geen idee of het spamfilter specifiek voor de NS community is of gelijk is voor alle Gainsight community's. 

@rvdborgt Mogelijk dat links naar een andere website ook mee zou kunnen spelen?

Er stond inderdaad een URL in. Ik zal die post waar het mee begonnen is nog eens opzoeken.

Het is natuurlijk fijn dat de filter er is.

Het zal waarschijnlijk een combinatie van woorden zijn en/of het gebruik van bepaalde 'onbekende' linkjes. Je account wordt vast ook gemarkeerd op de 1 of andere manier wanneer iets te vaak voorkomt, waardoor de filter vaker getriggerd wordt.

Als we wisten hoe de filter in elkaar zat, zou het voor iedereen enorm makkelijk zijn om deze te omzeilen en dus ook spammers.

.

Het is volgens mij begonnen met deze post:

Ik had mijn reactie net gepost, zonder problemen, maar zag toen dat er een paar onnodige lege regels in stonden. Ik heb toen de post even bewerkt om die lege regels te verwijderen en toen moest hij plotseling worden goedgekeurd.

Geen idee of het spamfilter specifiek voor de NS community is of gelijk is voor alle Gainsight community's.

Goede vraag… op community.eurail.com heb ik er geen last van en heb ik ook geen berichten van anderen gezien over dit soort problemen. Ik ben daar superuser, maar dat maakt je niet immuun voor het spamfilter, zoals we hier al hebben gezien..

Wat ​@Momo zegt klopt, ladingen spam soms (met name 's nachts of in het weekend, alsof ze wisten dat er geen morderatie was…)

In alle jaren hier zelf wel enkele keren tegen het ‘filter’ aangelopen (geen idee waarom, na ‘goedkeuring’) maar als daarna al je reacties gemodereerd worden is er waarschijnlijk meer aan de hand.

Zou ook iets te maken kunnen hebben met ‘rapporteren’ van je reacties door iemand anders, maar dan zou je niet meteen die melding moeten krijgen bij het posten, toch? Rapporteren kan immers alleen als het er al staat.

Ben ook wel eens op mijn vingers getikt (reacties gewist of aangepast door moderator wegens ‘mogelijke aanzet tot fraude’ of een workaround delen), maar dat zou je geen ‘slechte poster’ maken volgens een automatisch filter, en had je vast wel een privébericht over gekregen.

And posting in English should be fine, alhoewel ​@Thom met zijn (spook) vertaal links een groter probleem had, want die kon een tijdlang helemaal niets meer posten!
Ook raadselachtig, want er was niets aan de hand. 🤔

Ik heb het uitgezet en Gainsight liet weten dat zij niet zo snel konden achterhalen waardoor dit komt. Het is in ieder geval niet zo dat rvdborgt iets heeft gedaan wat niet mag of waardoor de spamfilter getrickerd wordt.

Wat ​@Momo zegt klopt, ladingen spam soms (met name in het weekend, alsof ze wisten dat er geen morderatie was…)

Even een afbeelding uit het oude topic over de spamtopics gevist. En dit was dan op een gegeven moment 10-15 of meer paginas vol met alleen maar dit soort spam. Vaak met linkjes naar live streams van een Glory gevecht, NBA/Superbowl wedstrijd, Oscar uitreiking of wat er op dat moment actueel was. 

Wat ​@Momo zegt klopt, ladingen spam soms (met name in het weekend, alsof ze wisten dat er geen morderatie was…)

Even een afbeelding uit het oude topic over de spamtopics gevist. En dit was dan op een gegeven moment 10-15 of meer paginas vol met alleen maar dit soort spam.

De horror inderdaad, op naar de Black Friday spam overal (als je ooit iets met een code gekocht hebt kennen ze je!) 🤣 Dat verder off-topic.

Maar dus op zich geen zorgen als een reactie van jou gemarkeerd wordt voor ‘moderatie’, want als een Gainsight filter er iets van vindt zegt dat (hopelijk) niets over jouw gedrag of taalgebruik hier! 🙄

Misschien is het een idee om een aantal vaste deelnemers op een witte lijst te zetten zodat die niet meer met deze situaties geconfronteerd worden. 

Ik heb dit gezeur ook gehad. Een keer met een URL en keer met het telefoonnummer van klantenservice in de post. 

Het is volgens mij begonnen met deze post:

Ik had mijn reactie net gepost, zonder problemen, maar zag toen dat er een paar onnodige lege regels in stonden. Ik heb toen de post even bewerkt om die lege regels te verwijderen en toen moest hij plotseling worden goedgekeurd.

De discussie omtrent Eurocity en Hotnat was gisteren enkele uren helemaal offline. Niet alleen de nieuwe reacties. Ik maakte me al zorgen dat dit kwam door kritische, maar rechtvaardige, opmerkingen. Gelukkig is alles nu weer zichtbaar:)

De discussie omtrent Eurocity en Hotnat was gisteren enkele uren helemaal offline. Niet alleen de nieuwe reacties. Ik maakte me al zorgen dat dit kwam door kritische, maar rechtvaardige, opmerkingen. Gelukkig is alles nu weer zichtbaar:)

Misschien was Gainsight iets aan het onderzoeken? Anderzijds gebeurt het sowieso af en toe dat een bepaald topic tijdelijk niet bekeken kan worden.

Edit: deze post moest niet meer goedgekeurd worden. Misschien is er iets verbeterd, maar ik zal eerst vanavond thuis nog eens testen.

Je schreef ‘vannacht’. Het zou me niet verbazen als er een tijdsfilter op zit. Alles na middernacht scoort per definitie punten op het spam-algorithme.

@Erryt NS : zitten er dan ook 20 pagina’s spam in jouw goedkeurbak ? Dan wordt het alsnog moeilijk om de correcte posts te vinden.

We houden de spam filter goed bij gelukkig, geen 20 pagina's in ieder geval! Zodra Erryt meer weet zal het hier gedeeld worden, maar het is al goed om te lezen dat deze post direct goed ging rvdborgt.

Nu ik weer thuis ben ook nog eens een post proberen...

Dat lijkt ook weer normaal te werken.

Edit: ook nog even de editfunctie testen :)

Je schreef ‘vannacht’. Het zou me niet verbazen als er een tijdsfilter op zit. Alles na middernacht scoort per definitie punten op het spam-algorithme.

Ik post best regelmatig na middernacht en die worden gewoon geplaatst. Ook zie ik dan regelmatig andere reacties en nieuwe topics die geplaatst worden. Dus zou dan op zich geen reden zijn om in de spambox terecht te komen

Wat m.i. hoog zou moeten scoren op het spam-algoritme zijn 1e posts van nieuwe users, met 1 of meerdere linkjes, al dan niet na middernacht. Want dat waren de meeste spam berichten toendertijd. Vaak ook in het Engels of andere taal anders dan Nederlands, dus waarschijnlijk ook met een buitenlands IP adres.

Iemand die hier al een paar jaar actief is en honderden of duizenden reacties heeft geplaatst zou dan geen last moeten hebben hiervan. 

Ik had het net weer, in dit topic moet mijn post eerst gevalideerd worden; 

Wederom, telefoonnummer NS erin gezet. Deze hier wordt wel direct geplaatst.

Het probleem was kennelijk dat ik een bericht had geplaatst via een IP-adres dat in het verleden ooit is gebruikt voor spamberichten. Ik heb geen idee wanneer dat geweest zou zijn maar ik ben definitief van de zwarte lijst af :)

Reageer