beantwoord

zelf incheck checken

  • 14 November 2023
  • 17 reacties
  • 527 Bekeken

Beste NS,

Ik moet vaak vroeg op pad op weg naar mijn kantoor. Doorgaans tussen half 7 en 7 u 's ochtend arriveer ik na een - soms barre - fietstocht op station Dieren. Wat zal het zijn, nog slaperig, nahijgend van de fietstocht, hoe dan ook, soms afwezig gebeurt het mij dat ik in de trein naar Arnhem zit en mij opeens de schrik om het hart slaat.

Heb Ik Wel Ingechecked???

Onlangs in de trein, in gesprek met enkele medepasagiers, bleek dat ik niet de enige ben die dat wel eens overkomt. Wat wij, afwezige passagiers dan rest is hopen dat ook deze keer de conducteur in de achterste cabine blijft zitten en zodra we op het eerste overstapstation zijn rennen we naar een in/uitcheck paaltje. Om daar vaak vast te stellen dat we in onze afwezige staat wel degelijk hadden ingechecked. Dan gauw naar het opstapperron, daar weer inchecken en terwijl de fluit al klinkt stapoen we nog snel in.

Zou de app niet zo achterlopen met in/uitcheck-informatie, dan hoefde dit alles niet. Daarom wil ik de volgende suggestie in uw ideeënbus deponeren, beste NS.

Instaleer op elk perron een paaltje - één voor alle vervoerders - die de in/uitcheck-status van onze OV chipkaart, bankpas of telefoon laat zien.

Zoiets als in de supermarkt, zo'n scanner die alleen de prijs van een product toont.

Namens mijzelf en andere reizigers zou dat tot minder stress en een prettiger reiservaring kunnen leiden, op de vroege doordeweekse ochtend.

Dank voor uw aandacht,

Ik hoop op uw instemming,

Groet,

Rolf in de Trein

icon

Beste antwoord door MoDe 14 November 2023, 10:00

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge

Bij de kaartautomaat is gewoon te zien of je bent ingechecked en waar.

Reputatie 7
Badge +3

In de NS app kun je als je jouw reis selecteert meldingen aanzetten. Je krijgt dan ook een melding bij in/uitcheck.

Ik heb mijn kaart toegevoegd aan de NS app en meldingen in mijnNS aangezet en krijg bij in/uitcheck automatisch meldingen. O

Beste MoDe,

Dank je voor jouw reactie. Die optie voor die mekding ken ik en staat ook aan, vanzelfsprekend. 

Echter, het bijwerken van die gegevens in de app loopt achter. Als voorbeeld hier de melding in mijn app, vandaag 14 november 2023 om 21:06 ( na bijwerken van de app 😎 )

 

Vandaar mijn suggestie om een checkpaal op perrons; de informatie over in/uitcheck-status in de app is niet accuraat genoeg in zo'n geval van acute twijfel over wel ingechekd zijn.

Hartelijke groet,

Rolf

Bij de kaartautomaat is gewoon te zien of je bent ingechecked en waar.

Edwin, dat is nieuw voor mij! Zelfs de conducteur die ik hierover sprak wist dat niet. Ik gebruik die automaten eigenlijk nooit.

Ik ga het uitprobroberen!

Nadeel is en blijft dat voor een overstapper zoals ik deze mogelijk buiten berijk ligt. Kaartautomaten staan gewoonlijk buiten de poortjes, ver weg van perrons waar de haastige reiziger zich vandaan en heen spoedt.

Vandaar dat ik bij mijn suggestie voor checkpalen op perrons blijf.

Hartelijke groet,

Rolf

Badge +3

Wel vergezocht hoor, om ergens uit een trein te moeten stappen om op een perron te kunnen controleren of je (met je suffe kop) wel ingecheckt hebt op Dieren. 🤣

Tja, als de NS app (of het Flex systeem later) het niet weet zal een paaltje op een perron het wel weten misschien?! 🤔

Badge +3

Een paaltje op het perron kan net als een kaartautomaat de kaart uitlezen en heeft dus altijd actuele informatie.

Overigens lijkt het me beter om de app te repareren dan om op elk perron een nieuw paaltje te plaatsen. Los van de kosten lijkt het me een bron van verwarring worden als die paaltjes “Ingecheckt” of “Uitgecheckt” gaan tonen, maar niet daadwerkelijk iemand in- of uitchecken.

Reputatie 7
Badge +3

Ik weet niet hoe het komt, maar ik krijg bij elke in- of uitcheck keurig vrijwel direct een melding. Ik heb de kaart in de app staan, ik heb in mijnNS meldingen aan staan en ik zet per reis meldingen aan. Vandaag had ik de incheckinfo al binnen voor ik de meldingen van reis had aangezet. Misschien even lijken naar instellingen?

Badge +3

Een paaltje op het perron kan net als een kaartautomaat de kaart uitlezen en heeft dus altijd actuele informatie.

Overigens lijkt het me beter om de app te repareren dan om op elk perron een nieuw paaltje te plaatsen. Los van de kosten lijkt het me een bron van verwarring worden als die paaltjes “Ingecheckt” of “Uitgecheckt” gaan tonen, maar niet daadwerkelijk iemand in- of uitchecken.

Zo’n paaltje moet dus zeggen “ingecheckt op station Dieren bij NS om x:xx” of zo?

Dat kan een conducteur je ook wel vertellen… en als je het niet te vaak vergeet ook geen probleem toch?

Of als je toevallig bij een andere vervoerder incheckt en gecontroleerd wordt… (in Dieren rijdt alleen NS) Groot probleem, maar niets aan de hand, neem even contact op.

Reputatie 5

Beste MoDe,

Dank je voor jouw reactie. Die optie voor die mekding ken ik en staat ook aan, vanzelfsprekend. 

Echter, het bijwerken van die gegevens in de app loopt achter. Als voorbeeld hier de melding in mijn app, vandaag 14 november 2023 om 21:06 ( na bijwerken van de app 😎 )

 

 

 

Heb je het ontvangen van pushberichten van de NS app ook ingeschakeld in je mobiele instellingen?
Ik ervaar zelf namelijk, net als MoDe, dat ik bij elke check-in en check-out altijd binnen 2 seconden een pushbericht ontvang. (Dezelfde soort notificatie als wanneer ik een Whatsapp bericht binnenkrijg.)

Maar de notificatie van het in/uitchecken binnen de NS app zelf (zoals op je bovenstaande screenshot), duurt altijd een behoorlijk stuk langer.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb die pushberichten ook aanstaan en dat werkt prima. Binnen luttele seconden komt de melding. Wel onhandig dat het alleen bij NS werkt.

Inderdaad de push notificaties doen het prima. Maar in de app loopt de status hopeloos achter. 
 

Mogelijk hanteert Android dit nog anders dan iOS. Als Apple gebruiker geen problemen iig. Ik heb wel ingesteld dat de notificaties in het overzicht komen te staan en ik ‘swipe’ ze bewust niet weg.

Neerzetten van extra palen lijkt me wat rigoureus, maar dit een hoge prio geven om beter te tonen in de app..

Liefst zou ik een functie aan kunnen zetten dat mijn app zelf connect met de trein waar ik in zit.. dan is inchecken helemaal niet meer nodig. Of poortjes bij elk station zoals in het buitenland veel gebeurt. 
 

Vergeten in te checken bezorgt mij ook regelmatig een hartverzakking. 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad de push notificaties doen het prima. Maar in de app loopt de status hopeloos achter. 
 

Mogelijk hanteert Android dit nog anders dan iOS. Als Apple gebruiker geen problemen iig. Ik heb wel ingesteld dat de notificaties in het overzicht komen te staan en ik ‘swipe’ ze bewust niet weg.

Neerzetten van extra palen lijkt me wat rigoureus, maar dit een hoge prio geven om beter te tonen in de app..

Liefst zou ik een functie aan kunnen zetten dat mijn app zelf connect met de trein waar ik in zit.. dan is inchecken helemaal niet meer nodig. Of poortjes bij elk station zoals in het buitenland veel gebeurt. 
 

Vergeten in te checken bezorgt mij ook regelmatig een hartverzakking. 

 

 

Dat vergeten inchecken is meer jouw probleem (stel een reminder in op jouw telefoon) dan in het algemeen. Zo heb ik zolang die paaltjes/poortjes bestaan nog nooit vergeten in- of uit te checken.

Reputatie 5

Inderdaad de push notificaties doen het prima. Maar in de app loopt de status hopeloos achter. 
 

Mogelijk hanteert Android dit nog anders dan iOS. Als Apple gebruiker geen problemen iig. Ik heb wel ingesteld dat de notificaties in het overzicht komen te staan en ik ‘swipe’ ze bewust niet weg.

Neerzetten van extra palen lijkt me wat rigoureus, maar dit een hoge prio geven om beter te tonen in de app..

Liefst zou ik een functie aan kunnen zetten dat mijn app zelf connect met de trein waar ik in zit.. dan is inchecken helemaal niet meer nodig. Of poortjes bij elk station zoals in het buitenland veel gebeurt.

Vergeten in te checken bezorgt mij ook regelmatig een hartverzakking. 

 

Dat vergeten inchecken is meer jouw probleem (stel een reminder in op jouw telefoon) dan in het algemeen. Zo heb ik zolang die paaltjes/poortjes bestaan nog nooit vergeten in- of uit te checken.

Realiseer je je wel, MoDe, dat je een bijzonder iemand bent? Je zou een prijs moeten krijgen! Rolf in de trein, Wanda en ook ik behoren tot de gewone massa die wel eens een incheck of een uitcheck vergeet, of, veel vaker, en daar gaat dit topic over, de gemaakte incheck vergeten is. Ook ik maak die hartverzakking af en toe mee. Bij een beetje reis moet je al gauw 12 keer, of vaker, in/uitchecken. Ik heb er inmiddels vele duizenden op mijn naam staan en het is niet meer dan menselijk dat het een keer mis gaat.

Dat van die meldingen wist ik niet, dank voor die informatie. Ik heb ze aangezet. Ben benieuwd. 

Inderdaad de push notificaties doen het prima. Maar in de app loopt de status hopeloos achter. 
 

Mogelijk hanteert Android dit nog anders dan iOS. Als Apple gebruiker geen problemen iig. Ik heb wel ingesteld dat de notificaties in het overzicht komen te staan en ik ‘swipe’ ze bewust niet weg.

Neerzetten van extra palen lijkt me wat rigoureus, maar dit een hoge prio geven om beter te tonen in de app..

Liefst zou ik een functie aan kunnen zetten dat mijn app zelf connect met de trein waar ik in zit.. dan is inchecken helemaal niet meer nodig. Of poortjes bij elk station zoals in het buitenland veel gebeurt. 
 

Vergeten in te checken bezorgt mij ook regelmatig een hartverzakking. 

 

 

Dat vergeten inchecken is meer jouw probleem (stel een reminder in op jouw telefoon) dan in het algemeen. Zo heb ik zolang die paaltjes/poortjes bestaan nog nooit vergeten in- of uit te checken.

Tuurlijk is het mijn probleem😁. Dat neemt niet weg dat ik wel gewoon wil betalen voor mijn reis, maar liever geen 50 euro. Overigens in de afgelopen twee jaar maar één keer gebeurd, maar dat was minder leuk. En nee, ik ben nooit vergeten een kaartje te kopen in de tijd dat dat nog nodig was. En zoals hierboven al gezegd, graag was ik er net zo goed in als jij, maar ik ben om 6:25 niet op m’n scherpst 😉

 

 

 En zoals hierboven al gezegd, graag was ik er net zo goed in als jij, maar ik ben om 6:25 niet op m’n scherpst 😉

En daarom moet NS dan tientallen miljoenen gaan uitgeven om op ieder perron extra controlepaaltjes te gaan plaatsen? Lijkt me niet.

 

 

 En zoals hierboven al gezegd, graag was ik er net zo goed in als jij, maar ik ben om 6:25 niet op m’n scherpst 😉

En daarom moet NS dan tientallen miljoenen gaan uitgeven om op ieder perron extra controlepoortjes te gaan plaatsen? Lijkt me niet.

Eh.. nee, ik zei dat dat me wat rigoureus zou lijken maar dat het verbeteren van de app ook voor mij prettig zou zijn. Fijne feestdagen.

Reputatie 7
Badge +3

 

 

Realiseer je je wel, MoDe, dat je een bijzonder iemand bent? Je zou een prijs moeten krijgen! Rolf in de trein, Wanda en ook ik behoren tot de gewone massa die wel eens een incheck of een uitcheck vergeet, of, veel vaker, en daar gaat dit topic over, de gemaakte incheck vergeten is. Ook ik maak die hartverzakking af en toe mee. Bij een beetje reis moet je al gauw 12 keer, of vaker, in/uitchecken. Ik heb er inmiddels vele duizenden op mijn naam staan en het is niet meer dan menselijk dat het een keer mis gaat.

Dat van die meldingen wist ik niet, dank voor die informatie. Ik heb ze aangezet. Ben benieuwd. 

Ik ben waarschijnlijk minder gejaagd dan de meest mensen?

Een keertje vergeten kan voorkomen, maar ik begrijp dat Rolf het wel vaker vergeet of denkt te vergeten. Om daar dure investeringen voor te doen? Als je nog half slaapt en daardoor vergeet in te checken dan zul je op eerder moeten kijken naar de tijd van slapen gaan en/of opstaan.

 

Badge +3

Nog geen 10 jaar geleden leek dat het allemaal mogelijk 🤣 https://nos.nl/artikel/687907-nooit-meer-de-trein-uit-om-je-ov-status-te-checken

NS-medewerkers mogen al met de app aan de slag, zegt een woordvoerder van treinvervoerder tegen Tweakers. Wanneer iedereen 'm kan gebruiken, wil de NS nog niet zeggen.

En zowaar, men was toen ook al bezig met wat uiteindelijk OVpay geworden lijkt te zijn?

Reageer