beantwoord

NS berekent verkeerde bedrag na 'vergeten-uit-te-checken'


Op weg naar Leeuwarden moest ik vanuit Haarlem het eerste stuk met de bus (werkzaamheden aan het spoor). Keurig ingecheckt bij de tijdelijke paal naast de bus. Maar toen ik uitstapte in Sloterdijk kon ik daar geen paal vinden. 

Ik ben dus het station ingelopen, heb ingecheckt en ben verder gereisd. Nu krijg ik een mail van NS Extra over de gemiste uitcheck. Ik krijg geld terug, maar de berekening klopt niet. Voor mijn reis Sloterdijk-Leeuwarden heb ik al het maximale dagtarief betaald, ik zou dus niet extra moeten betalen voor het stukje Haarlem-Sloterdijk.

Hoe / bij wie kan ik dit laten rechtzetten?

icon

Beste antwoord door Tochjo 2 May 2022, 13:52

Bekijk origineel

13 reacties

Badge +3

U moet hiervoor even rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice. Dat kan telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Reputatie 7
Badge +3

Hiervoor kunt u contact opnemen met de klantenservice, via telefoon, chat, Twitter of Facebook. Hou er wel rekening mee dat het druk is bij de klantenservice, er zijn hier al diverse berichten dat mensen via de chat geen antwoord krijg of pas heel erg lang na het stellen van de vraag. Zelf heb ik we goede ervaring met contact via Twitter DM. 

Reputatie 7
Badge +3

Maar zijn (of waren) er nu ook werkzaamheden tussen Haarlem en Sloterdijk? Ik dacht alleen tussen Haarlem en Leiden. Of was dit al op een andere datum? 

Dit was op 23 april. Ik kreeg net de mail van NS Extra over de berekening.

Ik heb mijn vraag nu in de chat gesteld.

Ik vind wel dat deze optie erg onzichtbaar is. Het lijkt eerst of je alleen maar de standaard-faq’s kunt lezen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ah, inderdaad een andere datum. 

Maar het is dan wel een fout van NS als er helemaal geen mobiele incheckpaal in Sloterdijk stond, iets wat nu volgens berichten ook het geval bij werkzaamheden rond Geldermalsen. Tja, als dit bij meer werkzaamheden het geval is, wordt het natuurlijk wel lekker druk bij de klantenservice door mensen die hierdoor te veel betaald hebben en dit geld terug willen. Begint op werkverschaffing te lijken. 

Dit is dan wel weer heel erg knullig als het nu meerdere weekenden niet goed gaat met de mobiele Cico's.

Reputatie 7
Badge +3

Heel knullig ja. En ook met eerdere werkzaamheden, waarbij het met de uitleg van de webcare op Twitter er voor reizigers niet altijd duidelijker van wordt.

Zie bv https://twitter.com/maikel1990_nl/status/1515270489140248587

Dit is verwarrend voor de reizigers en bovendien in tegenspraak met de uitleg op de veelgestelde vragen pagina. 

Persoonlijk zou ik bij een doorgaande reis met overstap van trein op bus of andersom bij een paaltjes station niet uit en weer in checken, maar je moet wel tijdelijke paaltjes hebben voor reizigers die de reis beginnen of eindigen met de NS bus. 

 

Maar Sloterdijk is toch een station met poortjes dus dan zou er volgens deze redenatie juist wel tijdelijke paaltjes moeten staan. 

Badge +3

Het probleem is dat het systeem een reis Haarlem - Sloterdijk in rekening zal brengen, en Sloterdijk - Leeuwarden gewoon zal blijven staan (als losse reis) tegen maximumtarief.

Voor de juiste prijs zou dus de incheck in Haarlem ongedaan gemaakt moeten worden (Haarlem - Haarlem, niet gereisd)… Lastig.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien doen als het een vergeten uitcheck is. Maar weet niet of je dan als uitchecklocatie ook je beginstation kan ingeven.

https://www.ns.nl/klantenservice/vergeten/in-en-uitchecken-vergeten.html

Als dat niet kan, rest alleen optie via de klantenservice nog. Ik vraag me af, zetten die klantenservice medewerkers door dat reizigers aangeven dat er geen mobiele incheckpalen  stonden en wordt er dan eens iemand wakker bij NS of gaat men gewoon door met deze onduidelijke en inconsequente praktijken? 

Badge +3

Helaas werkt opgeven van hetzelfde station niet, dus dat moet via de Klantenservice. Maar ja, die zullen wel gezien hebben dat er een uitcheck/overstap op Sloterdijk ontbreekt en die als zodanig gecorrigeerd hebben.

Met als gevolg 2 losse reizen zonder langeafstandskorting voor de gehele reis.

Reputatie 7
Badge +3

Bij mijn Flex lukt dat (bijna 3 jaar geleden) wel met dezelfde bushalte toen ik zo stom was de verkeerde kaart te gebruiken. 

Nu was NS zo stom om wel tijdelijke paaltjes in Haarlem neer te zetten maar niet bij Sloterdijk.    NS=Niet Slim

Badge +3

Bij mijn Flex lukt dat (bijna 3 jaar geleden) wel met dezelfde bushalte toen ik zo stom was de verkeerde kaart te gebruiken. 

Voor andere vervoerders dan NS kan je gewoon bij Uitcheckgemist terecht, en daar kan je inderdaad wel hetzelfde station/halte invullen.

Reageer