beantwoord

1e klas alleen in het weekend

  • 13 May 2022
  • 6 reacties
  • 395 Bekeken

Ik heb een dal vrij abonnement met standaard1e klas reizen. In mijn contract met NS staat dat ik hiervoor per maand in het weekend €6,10 betaal en doordeweeks €22,40. Is het ook mogelijk om alleen in het weekend 1e klas te reizen, en doordeweeks 2e klas? 

 

icon

Beste antwoord door Thom 13 May 2022, 13:32

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U kunt bij Flex instellen dat u tijdens de spits tweede klas wilt reizen maar een combinatie zoals u die wilt kan niet. De specificatie wordt wel gegeven en suggereert dit, maar er is alleen een eerste of een tweede klas Dalvrijabonnement mogelijk.

 

Het probleem ontstaat omdat NS bij de specificatie een onderverdeling geeft die doet veronderstellen dat de onderdelen apart in te stellen zijn, terwijl dat niet het geval is. Persoonlijk denk ik dat het beter is dat NS gewoon een factuur geeft met Dalvrij met de prijs per maand er achter.

Dag Thom, Bedankt voor je reactie. Is het dan wel mogelijk om een klassenwissel te doen van 1e naar 2e klas?

Reputatie 7
Badge +4

Ja, maar alleen voor inchecken tijdens de spits en dit kan uiteraard alleen met een Dalvrijabonnement eerste klas. U kunt dit instellen in de app. @Tochjo  heeft zich daarvoor inderdaad sterk gemaakt. Eerste klas reizen tijdens de spits is natuurlijk schreeuwend duur en dat wordt tegengegaan door tweede klas te kunnen gaan. Dit kon namelijk niet met het klassieke Dalvrijabonnement.

Badge +3

Wat je wilt is mogelijk. Hiervoor moet je je Dal Vrij abonnement omzetten naar 2e klas en dan per reis die je 1e klas wilt maken dit aangeven via Mijn NS of de NS app.

Je betaalt per reis 1e klas dan 40,2% van het 2e klas voltarief (tot vorig jaar was dat in het weekend nog 30%), dus dat kan aardig oplopen bij regelmatig (lange) reizen maken in het wekeend.

Robert, die mogelijkheid is mij bekend, maar inderdaad erg prijzig. Ik reis door de week op een vast traject buiten de spits en dat kan prima 2e klas. In het weekend ga ik regelmatig met mijn vriendin op stap, en die reist 1e klas. Dit zijn vaak langere reizen (meer dan 2 uur), en het komt regelmatig voor dat de trein op sommige stukken erg vol zit. De standaard upgrade naar 1e klas is dan waarschijnlijk toch de beste optie. 

Badge +3

Robert, die mogelijkheid is mij bekend, maar inderdaad erg prijzig. Ik reis door de week op een vast traject buiten de spits en dat kan prima 2e klas. In het weekend ga ik regelmatig met mijn vriendin op stap, en die reist 1e klas. Dit zijn vaak langere reizen (meer dan 2 uur), en het komt regelmatig voor dat de trein op sommige stukken erg vol zit. De standaard upgrade naar 1e klas is dan waarschijnlijk toch de beste optie. 

Bij Dal Vrij 1e klas is Weekend Vrij 1e klas inbegrepen (het staat ook precies zo op je factuur) dus dan lekker zo laten inderdaad (en doordeweeks ook 1e klas mogen reizen).

Een goedkopere optie (bij lange reizen in het weekend die je 1e klas zou willen maken) is er simpelweg niet.

Reageer