beantwoord

abonnement 1 maand gebruiken

  • 12 December 2023
  • 4 reacties
  • 130 Bekeken

Hallo, 

Ik reis 14 december naar Utrecht waarvoor ik graag mijn flex basis wil aanpassen naar dalkorting. Echter was ik ook van plan om 16 december een weekend vrij te nemen waardoor ik t/m 14 januari in het weekend wat reisjes kan maken. Ik zag dat je voor 3,40 extra ook doordeweeks dalkorting heb. Kan ik die al 14 december aanzetten zodat ik 14 januari ook nog met de trein kan zonder een hele maand extra te betalen? 

icon

Beste antwoord door Robert B 12 December 2023, 19:30

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt op 14 december weekendvrij nemen met de optie dalkorting doordeweeks. Je moet dat tegelijk doen, want achteraf kan dat niet meer.

Badge +3

De verrekening van de abonnementskosten vindt per dag plaats. Zou u het bijvoorbeeld 15 januari stopzetten, dan wordt wel een hele maand aan abonnementskosten geïncasseerd, maar krijgt u binnen enkele dagen vrijwel het hele bedrag terug.

Reputatie 5

Ja, geen probleem, je kunt op 14 december, voordat je op reis gaat, flex weekendvrij aanzetten, met als extra optie voordeel in de daluren. Vergeet dat niet! Na je laatste weekend, op maandag 15 januari, ga je terug naar basis en zet je weekendvrij + dal voordeel weer uit.

Badge +3

Ja, geen probleem, je kunt op 14 december, voordat je op reis gaat, flex weekendvrij aanzetten, met als extra optie voordeel in de daluren. Vergeet dat niet! Na je laatste weekend, op maandag 15 januari, ga je terug naar basis en zet je weekendvrij + dal voordeel weer uit.

Welkom @Grapefruitje

Een NS Flex abonnement dat op 14 december ingaat kan je op zijn vroegst weer op 14 januari wijzigen.

Als je nog niet eerder NS Flex had dan wordt de volgende maand niet in rekening gebracht (de maandelijkse factuur wordt op 15 januari aangemaakt).

Bij een wijziging op 15 januari zou je wel een factuur krijgen voor een volledige maand, maar het goede nieuws is dat je op 14 januari nog gewoon het abonnement kunt gebruiken en na je laatste reis kunt wisselen naar Basis. Dan betaal je voor 14 januari géén abonnementskosten, maar je krijgt als het goed is voor die dag nog wel de korting die bij je abonnement hoort.

Maar zo te lezen had je al Flex Basis, dan gaat bovenstaande niet op en krijg je (stel dat Flex ooit op de 5e van de maand is ingegaan en je wisselt op 14 december naar Weekend Vrij + dalkorting):

  • Een tussentijdse factuur voor 14 december t/m 4 januari (dat zal zo’n € 27,22 zijn voor Weekend Vrij + dalkorting)
  • Per 5 januari (je vaste maandelijkse datum) een factuur voor een volle maand 5 januari t/m 4 februari (€ 38,35) 

Als je vervolgens op 14 januari terug wisselt naar Basis krijg je (binnen enkele dagen) de kosten terug voor de ongebruikte dagen t/m 4 februari (ca. € 27,22 van de betaalde € 38,35).

Uiteindelijk betaal je dus precies voor het aantal dagen dat je het abonnement hebt.

Reageer