Skip to main content
beantwoord

abonnement pauzeren

• April 14, 2025
  • 5 reacties
  • 545 Bekeken

Hoe vaak mag je een NS traject vrij kaart abonnement tijdelijk pauzeren? Ik wil dit namelijk nu doen voor 3 weken maar begin juli weer 3 weken ivm vakanties.

Beste antwoord door JurgenH

Als je Traject Vrij-abonnement al langer dan een maand loopt, dan kun je het op elk moment omzetten naar NS Flex Basis (dus zonder abonnement).

Wil je daarna weer terug naar Traject Vrij, dan kan dat gewoon. Ook na 3 weken al. Vanaf dat moment moet je wel weer minstens een maand wachten voordat je opnieuw terug mag naar Flex Basis.

Kortom: Na een maand mag je altijd wisselen naar Flex Basis. Terug naar Traject Vrij kan dan altijd, maar daarna moet je wel weer een maand wachten voordat je opnieuw naar Flex Basis mag veranderen.

5 reacties

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • Antwoord
  • April 14, 2025

Als je Traject Vrij-abonnement al langer dan een maand loopt, dan kun je het op elk moment omzetten naar NS Flex Basis (dus zonder abonnement).

Wil je daarna weer terug naar Traject Vrij, dan kan dat gewoon. Ook na 3 weken al. Vanaf dat moment moet je wel weer minstens een maand wachten voordat je opnieuw terug mag naar Flex Basis.

Kortom: Na een maand mag je altijd wisselen naar Flex Basis. Terug naar Traject Vrij kan dan altijd, maar daarna moet je wel weer een maand wachten voordat je opnieuw naar Flex Basis mag veranderen.

• Op het juiste spoor
  • May 14, 2025

Al jaren pauzeer ik op bovenvermelde manier mjn ns traject vrij abonnement wanneer ik 1 of 2 weken met vakantie ga. Tot mijn schrik bleek het afgelopen maandag niet mogelijk om na 1 week vakantie mijn flex basis abonnement te wijzigen in mijn traject vrij abonnement. Ik bleef een melding krijgen dat ik de wijziging pas kan doen nadat ik flex basis 1 maand heb gehad. Ik moest die ochtend naar mijn werk en moest dus voor de volle prijs die dag reizen. Later in de middag heb ik contact opgenomen met ns klantenservice via chat. Helaas was de medewerker zeer onvriendelijk en wilde me niet uitleggen waarom ik opeens de wijziging niet kan doen. Hij/zij zei alleen "dat zijn de regels" daar moet je je aan houden. Afgelopen maart kon ik zonder problemen mijn abonnement wijzigen nadat ik 1 week vakantie had. Waarom nu niet meer? Geen antwoord gekregen. Wel ging de medewerker mijn abonnement uit coulance voor me wijzigen. Heeft iemand dezelfde ervaring? Het kan toch niet waar zijn dat je tijdens je vakantie je abonnement niet kan pauzeren en moet doorbetalen terwijl je niet reist? 

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • May 14, 2025

Hier zijn meer meldingen over geweest op dit forum, maar het nog niet helemaal duidelijk wat er nou precies aan de hand is en waarom dit opeens niet meer mogelijk is.

Het is dus even wachten op een antwoord vanuit NS omtrent dit onderwerp.

Zie dit topic voor meer informatie hierover: 

• Reisleider**
  • May 14, 2025

Heb mijn bijdrage weggehaald, want mijn hele verhaal was gelijk aan dat van JurgenH.

Overigens is volgens mij de vraag van ​@Rumcajs en het antwoord daarop van ​@JurgenH nog een keer in een eigen topic opgenomen:

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • May 14, 2025

Heb mijn bijdrage weggehaald, want mijn hele verhaal was gelijk aan dat van JurgenH.

De tweede keer dat we precies op hetzelfde moment, hetzelfde antwoord geven 🤣

Drie keer is scheepsrecht?

Overigens is volgens mij de vraag van ​@Rumcajs en het antwoord daarop van ​@JurgenH nog een keer in een eigen topic opgenomen:

Ik zag het inderdaad ook, slordig dat ik dat niet heb opgemerkt. 😅