beantwoord

Afschrift NS GROEP IZ NS REIZIGERS van 5,60

  • 2 January 2024
  • 8 reacties
  • 358 Bekeken

Er wordt iedere maand standaard 5,60 afgeschreven maar ik kan niks vinden in Mijn NS dat ik een abonnement heb buiten mijn studentenov, die ik op doordeweeks heb staan. Verder zet ik zelf handmatig geld op mijn ov wanneer ik in het weekend reis. Weet iemand waar die 5,60 vandaan komt en hoe ik het moet opzeggen?

icon

Beste antwoord door MoDe 2 January 2024, 12:41

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hey Lotte Nieuwland en welkom op de NS Community! 

Dit lijkt op een NS Flex Dal Voordeel abonnement. Ik raad je aan om contact op te nemen met onze klantenservice voor het beëindigen van dit abonnement.

Reputatie 5

5,60 is de prijs van dal voordeel. Het lijkt erop dat dat (nog) op je kaart staat, of heb je misschien nog een andere kaart? Neem contact op met de klantenservice https://www.ns.nl/klantenservice/contact.

Reputatie 7
Badge +3

€5,60 is het maandtarief voor flex dal voordeel. Blijkbaar had je dit abonnement voor je SRP op de kaart zette en heb je dit niet opgezegd. Een NS abonnement moet je altijd zelf opzeggen en van de kaart halen bij een automaat, anders blijft deze doorlopen.

Flex op dezelfde kaart als SRP kan voor problemen zorgen. De extra kosten ontstaan door deze combinatie krijg je niet terug. De abonnementskosten die je voor Dal voordeel hebt betaald kun je ook niet met terugwerkende kracht terugkrijgen.

Zeg zo snel mogelijk flex op en haal deze van de kaart om meer kosten te voorkomen.

Badge +3

Zie https://www.ns.nl/abonnementen/online-opzeggen/tijdelijk-stopzetten en van je kaart verwijderen inderdaad, want die 40% korting buiten je week-SRP om krijg je toch al in het weekend.

Reputatie 7
Badge +3

Mogelijk staat dat Flex Dal Voordeel abonnement op een andere (oude?) kaart aangezien TS aangeeft saldo te laden. Als er Flex op de kaart met het SRP staat wordt er geen saldo gebruikt (tenzij het BTM gedeelte uit is gezet) en is saldo laden niet nodig. Saldo laden bij een NS automaat kan bovendien niet met Flex op een kaart.

Er wordt nog wel eens gedacht dat NS automatisch een abonnement stop zet wanneer iemand SRP op een kaart zet, dat is niet zo, wanneer je bij het krijgen van het SRP een NS abonnement niet meer nodig hebt dien je dit zelf op te zeggen (en als het een Flex abonnement was, Flex geheel van de kaart te verwijderen). 

In je MijnNS account kunt je de facturen voor dit abonnement vinden en daar kun je ook zien op welke kaart dit staat. Als je Flex van de kaart wil verwijderen, zul je dit bij een automaat moeten bevestigen. Als het zo is dat de kaart waarop het abonnement staat intussen verlopen is, kun je het niet meer zelf bij een automaat verwijderen en zul je het via de NS klantenservice moeten doen. Geef dan direct aan dat het gaat om opzeggen van Flex op een verlopen kaart. 

Badge +3

@Momo je hebt gelijk. Als een student saldo laadt voor reizen in het weekend gaat het niet om Flex Dal Voordeel op dezelfde kaart.

Kijk vooral in Mijn NS of daar een verdwaald Dal Voordeel staat (op een andere kaart dus), of beter nog kijk via een Mijn OV-chip account naar wat er op je kaart(en) staat. Reizen op Rekening NS is NS Flex, dus dat moet er dan af.

Via de Klantenservice lukt het misschien nog om een paar maanden van Flex Dal Voordeel terug te krijgen, als je aantoonbaar al een tijdje een SRP hebt. Dat gaat het handigst via de chat, want ze zullen screenshots van DUO of OV-chipkaart willen zien als bewijs.

Reputatie 7
Badge +3

Kijk vooral in Mijn NS of daar een verdwaald Dal Voordeel staat, of beter nog kijk via een Mijn OV-chip account naar wat er op je kaart(en) staat. Reizen op Rekening NS is NS Flex, dus dat moet er dan af.

Kaartnummer staat ook op de factuur, in het geval dat de kaart al uit het account is verwijderd omdat die al langer verlopen is. 

Als de andere kaart met dat Flex Dal Voordeel niet verlopen is, kun je ook volstaan met wijzigen naar Flex Basis. Wie weet wil je nog eens tijdelijk een Weekend Vrij abonnement abonnement, bv in een vakantieperiode. 

Badge +3

Tja, @Lotte Nieuwland zegt:

… ik kan niks vinden in Mijn NS dat ik een abonnement heb buiten mijn studentenov, die ik op doordeweeks heb staan

Een SRP zie je nooit in Mijn NS, dus dat zal dan wel om Mijn OV-chip gaan? TLS doet de support voor DUO dus dat is in ieder geval je eerste ingang.

Niet de NS, al kunnen die natuurlijk wel de facturen/incasso’s verklaren. Als dat alsnog om hetzelfde kaartnummer blijkt te gaan denk ik dat je een paar maanden van het onnodige NS Flex abonnement terug kunt claimen (die € 5,60 per maand, maar niet de reiskosten in het weekend).

Reageer