Automatisch saldo opladen en Flex? | NS Community
beantwoord

Automatisch saldo opladen en Flex?


Sinds ik Flex heb genomen is automatisch opwaarderen nu uit mijn ov chipkaart gehaald. Maar hoe zit dat nou als ik de bus wil nemen en er blijkt geen saldo op de kaart te zitten? Of wordt de busrit achteraf via automatische incasso verwerkt?

icon

Beste antwoord door Robert B 21 May 2020, 17:35

Bekijk origineel

21 reacties

Badge +3

Ook reizen met bus tram en metro vallen onder Flex, dus komen gewoon op je maandfactuur.

Uitzondering zijn sommige vervoerders waar je met je ov-chipkaart terecht kunt zoals watertaxi, veerpontjes, nachtbussen e.d. Deze hebben meestal een vaste ritprijs en je hoeft niet uit te checken.

Reputatie 7
Badge +1

Aanvulling op Robert B: Tenzij het BTM gedeelte van Flex is uitgezet (door de klantenservice) omdat je bijvoorbeeld een regionaal kortingsabonnement hebt. Dan moet je wel saldo hebben en eventueel automatisch opladen opnieuw aanvragen. 

Duidelijk. Dit stond zover ik kan zien nergens op de website uitgelegd.

Reputatie 3

Sinds ik Flex heb genomen is automatisch opwaarderen nu uit mijn ov chipkaart gehaald.

Klopt, dat is een addertje onder het gras. Ik heb Flex sinds een half jaar en ik denk dat dat gepaard ging met het uitschakelen van automatisch opladen. Dat merkte ik een paar dagen geleden: onvoldoende saldo bij de chippaal en dus snel naar de kaartautomaat om het saldo op te krikken.

Nu is wel gebleken dat er iets raars was. Een uurtje eerder had Arriva een lollige bui en Flex uitgezet zonder het automatisch opladen aan te zetten. Althans, die indruk krijg ik als ik bij ov-chipkaart.nl naar mijn reishistorie kijk. Ik heb dat hier al eerder besproken.

Inmiddels staat Flex weer aan. En vandaag heb ik automatisch opladen weer aangezet. Kost een cent. Ging prima, geen gezeur dat automatisch opladen niet mag als je Flex hebt.

Dat is wel heel erg vreemd. Dat zou niet mogen gebeuren.

Reputatie 7
Badge +3

Met Flex reis je op rekening en heb je in principe geen saldo nodig, dus is het automatisch laden van saldo ook niet nodig. Uitzondering is wanneer het bus/trein/metro gedeelte van Flex uit is gezet vanwege een kortingsabonnement voor die bus/trein/metro of sommige bussen met een afwijkend tarief. Daarom wordt inderdaad het automatisch laden uitgeschakeld wanneer je NS Flex activeert. Dat er dan toch op saldo werd gereisd na het laden van Samenreiskorting bij een Arriva zou niet moeten kunnen, bij Flex moet je Samenreiskorting in MijnNS aanzetten en niet bij een automaat. Moet MijnNS natuurlijk wel werken en niet zoals nu al 2 dagen op rij storing hebben.

Badge +3

De (technische) reden dat automatisch opladen bij een overstap naar NS Flex stopgezet wordt is omdat dit nodig is om het saldo (dat je met Flex in principe niet meer nodig zou hebben) van je kaart te kunnen verwijderen. Dit moet namelijk ook geval als je het saldo van een kaart wilt laten uitbetalen bij een balie.

Maar helaas zijn er genoeg situaties waar saldo alsnog nodig is*, en dan is het erg onhandig. Eigenlijk zou het een keuze moeten zijn om het saldo wel of niet van je kaart te halen (en automatisch opladen dus niet uit te zetten).

* Denk hierbij aan reizen zonder Flex voor bus/tram/metro, maar ook aan veerpontjes, watertaxi, flex (bel)busjes, sommige nachtbussen en ander vervoer waar je met een ov-chipkaart kunt betalen.

Meestal gaat dat dan om een vaste prijs per ‘rit’ waarbij je niet hoeft uit te checken.

Reputatie 3

Sinds ik Flex heb genomen is automatisch opwaarderen nu uit mijn ov chipkaart gehaald. Maar hoe zit dat nou als ik de bus wil nemen en er blijkt geen saldo op de kaart te zitten? Of wordt de busrit achteraf via automatische incasso verwerkt?

 

Klopt, als je Flex neemt, wordt automatisch opwaarderen eraf gehaal. Die moet je dan weer aanzetten (kost een cent). NS waarschuwt daar niet voor.
Ik heb het zelf gemerkt toen ik samenreiskorting aanzette. Dat heeft namelijk als neveneffect dat Flex wordt uitgezet, en dan merk je - uiteraard een minuut voor vertrektijd - dat automatisch opwaarderen het niet meer doet.

Mijn vrouw heeft ook Flex en stootte haar neus toen ze in Brabant een bus wou nemen: onvoldoende saldo. Intussen reed de bus weg.

De boodschap is dus: als je Flex neemt, moet je daarna automatisch opwaarderen aanzetten.

En ik heb voor NS en de andere vervoerbedrijven ook een boodschap: Waarschuw de reizigers hiervoor.

Als je via Mijn NS overstapt naar NS Flex zal het bus, tram en metro gedeelte automatisch worden meegenomen voor het reizen op rekening en heb je geen saldo meer nodig. Een overstap via de klantenservice kunnen wij dit op verzoek voor je uitzetten. Persoonlijk geef ik altijd aan dat het automatisch laden bij een overstap wordt uitgezet als de klant aangeeft wel op saldo te willen blijven reizen met de bus, tram en/of metro.

Reputatie 7
Badge +3

Bij Flex reis je ook met de bus, tram en metro op rekening dus heb je geen saldo nodig, en dus ook geen automatisch opladen. Uitzondering is wanneer je een kortingsabonnement voor die bus hebt, dat werkt niet met Flex en wordt het BTM gedeelte van Flex uitgezet. Je kunt ook zelf vragen aan de klantenservice om dat BTM gedeelte uit te zetten als je liever op saldo blijft reizen met de bus, tram of metro. Dan heb je dus wel saldo nodig en kun je zelf weer automatisch laden aanzetten.

Wat betreft de Samenreiskorting, die zet je met Flex aan via je MijnNS account, dat is niet meer mogelijk via de NS kaartautomaat. Alleen blijkt het mogelijk te zijn om bij kaartautomaten van andere vervoerders dan NS toch nog Samenreiskorting te laden en dan reis je wel op saldo. Je moet dus gewoon zelf geen Samenreiskorting aan zetten bij andere automaten, dan heb je ook geen saldo nodig om met Samenreiskorting te reizen. 

Als het in andere gevallen zo is dat je ergens in een bus de melding krijgt dat je onvoldoende saldo hebt is er iets niet goed, dit hoort niet zo te zijn. 

Reputatie 7

Je moet het allemaal maar net weten waar je wat wel en/of niet kan aanzetten met Flex, wat en wanneer wel/niet op saldo enzovoorts, dat een buskortingabonnement niet zomaar vanzelf werkt met een flextreinabonnement op één kaart en dit alles ook nog begrijpen hoe dat komt. Ik kan me goed voorstellen dat er een groep mensen is die er niet meer uitkomt zonder hulp.

 

Ik had maandag dezelfde ervaring: inchecken bij een bus (Bravo) lukte niet omdat er geen saldo meer op de kaart stond. Ik heb automatisch opwaarderen maar gauw weer aan gezet.

Ik vraag me af wat het voordeel is van flex boven automatisch opwaarderen. Het is in ieder geval een stuk ingewikkelder.

 

Reputatie 7
Badge

Ik had maandag dezelfde ervaring: inchecken bij een bus (Bravo) lukte niet omdat er geen saldo meer op de kaart stond. Ik heb automatisch opwaarderen maar gauw weer aan gezet.

Ik vraag me af wat het voordeel is van flex boven automatisch opwaarderen. Het is in ieder geval een stuk ingewikkelder.

 

Het voordeel voor NS is dat ze nog meer van je te weten komen en wellicht rekenen ze andere vervoerders ook nog kosten voor betalingsverwerking ofzo. NS vind het voor de consument een voordeel dat je één rekening krijgt (hoewel je die via Translink natuurlijk ook al kreeg en dan van een partij die niet zelf ook vervoerder is).

M.i. is Flex pure koppelverkoop. NS biedt een groot deel van haar abonnementen alleen nog maar aan klanten die haar ook als betalingsverwerker willen gebruiken.

Reputatie 7
Badge +3

Er zitten meerdere denkfouten achter reizen op rekening ten opzichte van reizen met automatisch opladen. Helaas zijn de consumentenorganisaties niet bepaald slim geweest door in te stemmen met Flex. Zij waren vooral gefocust op het vermijden van de instapborg van €20 voor incidentele reizigers (zonder abonnement). Welnu, daar heb je met Flex inderdaad niet meer mee te maken. Maar vergeten is helaas wel dat er een heel circus aan andere problemen mee is veroorzaakt.

Achteraf gezien is het invoeren van Flex een bijna volledig zinloze exercitie geweest voor de reizigers. Bij de overstap naar OVPay is de OV-chipkaart niet eens meer nodig. Iedereen kan dan met betaalpas/creditcard/smartphone reizen en wel zonder borg. 
Flex heeft een paar handigheidjes zoals het tijdens de reis kunnen opwaarderen naar 1e klas als je 2e klas bent ingecheckt. Maar daar houdt wel zo’n beetje mee op.

Op saldo reizen met automatisch opladen is voor velen meer dan genoeg. Je hebt via Mijn OV-chipkaart bijna meteen inzicht in je reiskosten.

Badge +3

Flex begon in2018, OV pay nu in de kinderschoenen. Play on!

Reputatie 7
Badge +3

Reizen op rekening was er al langer dan NS Flex. Met het klassieke Traject Vrij reisde je buiten je traject ook op rekening, dat was vanaf juli 2014. Vond ik wel prettig, geen gedoe met saldo, niet nodig genoeg saldo te moeten hebben voor de borg, waar dan vervolgens weer een groot gedeelte van op de kaart achterbleef omdat ik maar weinig buiten mijn traject reisde. Ik had hooguit een paar euro saldo om een enkele keer met een bus te kunnen. Wat betreft vind ik het reizen op rekening met Flex een fijne voortzetting. 

Reputatie 7
Badge +2

Nogal een verschil is echter dat TrajectVrij prima samen ging met een busabonnement en automatisch opladen. Waarom ze dat er bij het verflexen van alle abonnementen uit gesloopt hebben verbaast me.

Helaas zijn de consumentenorganisaties niet bepaald slim geweest door in te stemmen met Flex. 

Het zijn juist de consumentenorganisaties en de politiek geweest die Flex hebben doorgedramd. De gemiddelde reiziger had geen probleem met reizen op saldo.

 

Bij de overstap naar OVPay is de OV-chipkaart niet eens meer nodig. Iedereen kan dan met betaalpas/creditcard/smartphone reizen en wel zonder borg. 

Voor zover het om enkeltjes vol tarief gaat zal dat er wel komen maar voor het gebruik van abonnementen lijkt OVpay nog ver weg.

Ik heb net NS Flex geregeld, dus geen automatisch saldo opladen meer, maar je kan via OV Chipkaart toch ook gewoon automatisch saldo opladen regelen? Hoe zit het nu? Als je Feico hierboven leest: De boodschap is dus: als je Flex neemt, moet je daarna automatisch opwaarderen aanzetten. Hoe dan? Via die OV Chipkaart?

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Met NS Flex reis je op rekening. Voor al je reizen die je maakt met trein, bus, tram en metro krijg je maandelijks een factuur. je gebruikt geen saldo voor reizen, dus hoef je ook geen saldo te laden. Dus automatisch saldo laden hoeft ook niet. 

Je zou alleen nog saldo kunnen gebruiken als het BTM gedeelte van Flex niet geativeerd is omdat je een BTM kortingsabonnent hebt of als je dat zelf via de klantenservice uit hebt laten zette. Wil je dan automatisch opladen moet je dat aanzetten op de site van OV-chipkaart. Maar standaard reis je met alles op rekening en heb je geen saldo nodig.

Reputatie 7
Badge +3

Met Flex komen al je reizen op de maandelijkse factuur, ook de reizen met bus/tram/metro. Er is dus helemaal geen reden om automatisch opladen weer aan te zetten, want je hebt geen saldo nodig.

Alleen als je om een of andere reden de reizen met bus/tram/metro per se op saldo wil doen, kun je de klanteNService vragen Flex voor BTM uit te zetten. Dan zou je inderdaad via de site van OV-chipkaart automatisch opwaarderen ook weer aan kunnen zetten. Maar in 99% van de gevallen is dat dus helemaal niet nodig.

Reageer