Sinds ik Flex heb genomen is automatisch opwaarderen nu uit mijn ov chipkaart gehaald. Maar hoe zit dat nou als ik de bus wil nemen en er blijkt geen saldo op de kaart te zitten? Of wordt de busrit achteraf via automatische incasso verwerkt?
Bij vrij reizen in BTM (zone/ster/regio abonnement) kan het BTM deel van Flex in principe aan blijven, zodat je bijvoorbeeld vrij kunt reizen met GVB, maar bij RET of HTM alsnog op rekening kunt reizen. Maar omdat je zegt dat je saldo nodig hebt zal het om een BTM kortingsabonnement gaan.
Gaat dat ook wel goed als je een ster/regio-abonnement hebt en je gebied uit reist? Gebied-uit vermoedelijk wel (dan reis je verder op saldo), maar gebied in vermoedelijk niet (dan reis je al op het product Flex BTM en je kunt niet halverwege je reis van product wisselen). Een productwissel bij uit- en inchecken op een saldo-abonnement is sowieso niet handig, want dubbel instaptarief, waardoor je reis soms duurder uit kan vallen dan zonder product.
In de meeste gevallen is het een zeer aangename handeling waarbij het de klant veel tijd scheelt om dit zelf te regelen. In het begin tijdperk van NS Flex konden wij helemaal nog niet het bus, tram en metro gedeelte uitzetten. In dat opzicht hebben we best stappen gemaakt.
Tja, zo kan je het ook noemen maar ik zie het toch nog altijd als NS die Flex er persé door wilde drukken (door alle saldo-opties te elimineren), maar geen moeite heeft willen steken in bredere acceptatie.
In de eerste berichten over NS Flex was er nog sprake van dat je er op termijn ook abonnementen van andere vervoerders aan kon gaan toevoegen. We zijn nu jaren verder, maar dat kan nog steeds niet.
En ondertussen mij, als nog altijd trouwe klant met abonnement op saldo, maar blijven bestoken met mailings over alle “voordelen” van Flex. Zoals een dagen achterlopende reishistorie, contact moeten opnemen om BTM weer uit te zetten, opnieuw automatisch opladen moeten toevoegen, etc. (maar dat noemen jullie dan weer niet in de mailings)
Gaat dat ook wel goed als je een ster/regio-abonnement hebt en je gebied uit reist? Gebied-uit vermoedelijk wel (dan reis je verder op saldo), maar gebied in vermoedelijk niet (dan reis je al op het product Flex BTM en je kunt niet halverwege je reis van product wisselen). Een productwissel bij uit- en inchecken op een saldo-abonnement is sowieso niet handig, want dubbel instaptarief, waardoor je reis soms duurder uit kan vallen dan zonder product.
Dat is inderdaad ook een dingetje, je zult voor (in)reizen van buiten je gebied moeten ‘overstappen’ als je daarbuiten een deel op rekening zou willen reizen. Dus dan inderdaad maar heel het BTM deel van Flex uitzetten!
Dubbel instaptarief bij Flex BTM (zonder regio-abonnement) komt/kwam ook nog voor.
Overstappen GVB - Connexxion NH (bijv. Amsterdam naar Schiphol of Haarlem) levert je dubbel instaptarief op, maar omgekeerd (Connexxion - GVB) gaat prima.
En bij twee busritten in Eindhoven (overstap een kwartier) en tussentijds iets kopen op het station (poortjes) levert ook dubbel instaptarief op bij Flex. Dat is verder off-topic maar zie
en de volgende reacties in dat topic.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.