Automatische incasso

  • 8 March 2024
  • 7 reacties
  • 152 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Ik heb mijn maandbedrag gestorneerd omdat ik meerde malen door wil geven dat jullie een mail sturen voor de betaling. Maw de automatische incasso is ingetrokken.


7 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Dan krijg je binnenkort wel een aanmaning en als je die dan nog niet betaald krijg je op een gegeven moment wel een incassobureau aan de deur. De maandelijkse facturen zijn gewoon in te zien in MijnNS.

Als jij het anders wil, moet je gewoon niet met de trein reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Debbi,

Elke maand krijg je een e-mail met de aankondiging van de automatisch afschrijving. Daarin wordt ook verwezen naar Mijn NS, waar je de factuur kunt downloaden onder het kopje ‘Betaaloverzicht’.

Mocht je deze mails niet krijgen, check dan of je e-mailadres goed staat in Mijn NS. En check ook je spam-folder.
Mochten de facturen niet zichtbaar zijn in Mijn NS, neem dan contact op met de klanteNService.

Storneren is onverstandig, daar komt alleen maar gedoe (en extra kosten) van.

Reputatie 7
Badge

En mocht je (net als ik) betwijfelen of NS met het beschikbaarstellen van je factuur op een portaal wel voldoet aan haar verplichting om je een factuur te stúren, dan vrees ik dat je hooguit van een rechter misschien gelijk zult krijgen, want NS houdt vrij hardnekkig vol dat dit mag.

Reputatie 7
Badge +3

En mocht je (net als ik) betwijfelen of NS met het beschikbaarstellen van je factuur op een portaal wel voldoet aan haar verplichting om je een factuur te stúren, dan vrees ik dat je hooguit van een rechter misschien gelijk zult krijgen, want NS houdt vrij hardnekkig vol dat dit mag.

Facturen worden vanwege privacy niet per email verstuurd.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat argument slaat nergens op. Als iemand toegang tot je mailbox zou hebben, heeft-ie ook automatisch toegang tot je Mijn NS-omgeving. Het heeft dus niks met privacy te maken. Als NS gebruik zou maken van tweefactorauthenticatie, zou het wel een argument zijn. Maar dat is niet het geval. Het is gewoon gemak voor NS. Er is geen enkele wet die bepaalt dat facturen niet per e-mail verzonden zouden mogen worden.

Overigens is er voor zover ik weet ook geen wet die bepaalt dat facturen per e-mail verzonden móeten worden. Ik vond dit artikel hierover: https://blog.iusmentis.com/2017/01/16/mag-bedrijf-factuur-alleen-portaal-aanbieden/

Reputatie 7
Badge +4

Als u een verplichting bent aangegaan, en dat is het geval, moet u ook betalen en dat doet u niet want storneren is gewoon niet betalen. Het maakt niet uit dat u het ergens niet mee eens bent. Hierboven is al aangegeven dat dit al vrij snel leidt tot het vervallen van uw abonnement en de kosten voor een incassobureau. Dan heeft u geen poot om op te staan.

Storneren is geen heldhaftige actie en maakt ook op niemand enige indruk om uw standpunt kracht bij te zetten. De argumenten die u aanvoert, zijn ook niet geldig.

Storneren is gewoon stom en de minst effectieve wijze om iets te bereiken. De computer van NS en NS zelf niet trekken zich daar terecht niets van aan. De computer constateert straks dat het geld op de laatst mogelijke datum nog niet is gestort en schakelt het incassobureau automatisch in. Veertig euro nodeloos weg. U moet gewoon aan de verplichtingen van een door zelf gesloten overeenkomst voldoen. 

Snel betalen lijkt me het verstandigste, dat scheelt dus al snel 40 euro extra en nog gedoe met het abonnement ook.

Badge +3

En mocht je (net als ik) betwijfelen of NS met het beschikbaarstellen van je factuur op een portaal wel voldoet aan haar verplichting om je een factuur te stúren, dan vrees ik dat je hooguit van een rechter misschien gelijk zult krijgen, want NS houdt vrij hardnekkig vol dat dit mag.

Steeds meer bedrijven/instanties doen dat, verwijzen naar een ‘mijn’ omgeving in plaats van de factuur als bijlage mee te sturen. Vaak zit de factuur er alsnog als bijlage bij, maar dat hoeft dus niet!

Hoe dan ook, van een aanstaande incasso moet je wél een vooraankondiging krijgen!

“Er staat een factuur voor je klaar (met bedrag en verwachte incassodatum erbij). Zie… (app of mijn-omgeving)”

Krijg je die niet, dan check je spam en zorg vooral je dat het bij de incassant bekende e-mailadres klopt.

Reageer