beantwoord

correctieboete

  • 27 September 2023
  • 18 reacties
  • 468 Bekeken

Wie heeft er ervaring met een correctieboete van €50  die beloofd werd terug te betalen en dit na veel over en weer gechat, gebel en uiteindelijk de belofte om het terug te storten na 2 maanden nog niet heb ontvangen? Ik ben SLZ en gaf per ongeluk mijn begeleiderskaart aan de conducteur waarop hij zei: valse pas mevrouw, deze wordt niet geaccepteerd. Geschrokken zei ik sorry en gaf direct mijn OV-pas. Op de rekening staat op die dag tot mijn verbazing te lezen: correctieboete + €50 en de reis + €24,75! Te schandalig voor woorden hoe de NS hier met haar reizigers omgaat en dat de conducteur dit niet heeft verteld. Bij de chat weet de fysieke medewerker niet eens wat correctieboete is en dat na 20 minuten wachten!

Bestaat er nog iets als een coulance regeling en heeft iemand daar ervaring mee?

 

Groet van Lutgarde

icon

Beste antwoord door Robert B 27 September 2023, 22:49

Bekijk origineel

18 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS reizigerscommunity!

Neem (nogmaals) contact op met de Klantenservice (telefoon, chat, social media) om dat te regelen.

De correctie van 50 euro (kaartcontrole door een conducteur) was niet nodig, maar gebeurt min of meer automatisch bij NS Flex. Die krijg je dus 100% terug.

Waarom er voor de reis ook nog eens € 24,75 gerekend is (als begeleider) weet ik niet.

Bij de chat weet de fysieke medewerker niet eens wat correctieboete is

Zorgelijk als ze dat niet weten, want het is gewoon een (totaal onterechte) NS Flex correctie dus.

De conducteur scant je (andere) kaart en ziet dat er niet mee ingecheckt is, dus hoppa 50 euro alsof je geen geldig vervoersbewiijs had…. Welles dus!

Beste Robert B,

 

dank voor het antwoord. Dat ik met mijn OV kaart moet betalen is terecht, maar mijn begeleider reist gratis met me mee. Ik probeer uit te zoeken of er een coulancebeleid is en anders stuur ik hierover een brief naar Meldpunt of Kassa. Door mijn beperking van SLZ en SLH kost het mij teveel energie om weer dat hele lange en moeizame traject bij de NS van bellen, chatten en mailen over te doen. Wat schiet ik er mee op? In de digitale snelweg worden we van t kastje naar de muur gestuurd. Dat zal ik de toekomst enkel maar verergeren en om je nog meer aan te ergeren.

Fijne avond. 

Reputatie 7
Badge +3

Een 1e boete kan kwijtgescholden worden. Echter als de boete + kosten voor de reis gerekend zijn voor de begeleider die reisde met een begeleiderskaart dan hoor je die beiden terug te krijgen. Bel, chat of neem via Facebook of x contact op met NS klantenservice.

Badge +3

Nu ik het nog een keer lees is de situatie dus als volgt:

  • Je was gewoon geldig ingecheckt met je eigen OV-chipkaart, er was geen begeleider
  • Bij controle toonde je (slechtziend) per ongeluk de begeleiderskaart
  • Deze werd ongeldig bevonden (was ook niet mee ingecheckt natuurlijk), dus 50 euro correctie ook al bood je direct daarna je eigen OV-chipkaart aan
  • Je maakt je reis af en checkt gewoon uit met je OV-chipkaart (reiskosten € 24,75)

Dan is die 50 euro onterecht, en is er helemaal geen sprake van een ‘eerste boete’ want je had gewoon een geldig vervoersbewijs (namelijk de incheck met je eigen OV-chipkaart).

Reputatie 7
Badge +3

Uit een eerder topic heb ik begrepen dat na de melding dat niet is ingecheckt de Hc bewust een melding moet maken dat een correctietarief verwerkt moet worden. Ook in dit geval weer onterecht. 

Kan NS het personeel nog eens goed instrueren niet te snel die correctietarieven te genereren? Het levert enorme irritatie en verwarring op zoals in dit geval. Bovendien is 50 euro natuurlijk een hoop geld.

Blij dat ik geen Flex heb.

Reputatie 7

Ik meende ook zo iets te hebben begrepen als Robert. Maar ik ben nog niet helemaal mee.

  • De ‘begeleiderskaart’ die Lutgarde toonde is waarschijnlijk dat kaartje van Argonaut, toch ? Daar zit toch helemaal geen chip in die kan worden gescand ?
     
  • We nemen even aan, dat Lutgarde wel degelijk bij het station heeft ingecheckt met haar eigen kaart. Dat is een aanname: als ze daar ook een verkeerd kaartje tegen de scanner heeft gehouden is het natuurlijk om zeep.
    Welnu, dan wordt uiteindelijk de prijs van de reis bij uitcheck netjes verrekend. 
    Bij mijn weten - maar corrigeer maar - kan de conducteur niet zelf op de een of andere manier besluiten om er nog eens 50 euro bij te doen. Onder het motto van Hoppa… mevrouw is stout geweest. Ik doe er nog eens 50 euro bij. Vroeger kon dat - met een papieren UVB - maar dat heeft ze ook niet gekregen.
     
  • Indien Lutgarde de incheck al verkeerd heeft gedaan, dan is het eindresultaat 50 euro. En niet 50 euro + ritprijs. 

Dus ik denk, dat Lutgarde eerst eens moet verduidelijken welke kaarten nu precies waar zijn aangeboden. Want op deze manier kan ik begrijpen, dat de NS Klantenservice er ook niet verder meer mee komt.

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me dat er een chip in de begeleiderskaart zit om poortjes te openen. Volgens de website van Argonaut zijn twee verschillende kaarten in 2017 samengevoegd tot de huidige kaart en kan de begeleider poortjes openen.

https://argonaut.nl/doelgroepen/clienten/ov-begeleiderskaart/#wat

Nu ik het nog een keer teruglees denk ik dat het volgende is gebeurd. 

@Lutgarde Lievense heeft per abuis de begeleiderskaart aangeboden bij een poortje of paaltje. Dat werkt om het poortje te openen. Bij controle in de trein blijkt dat de verkeerde kaart is gebruikt waarna de conducteur opmerkt dat de verkeerde kaart is gebruikt en er niet is ingecheckt met de OV-chipkaart. Reiziger zit zonder geldig vervoerbewijs in de trein, waarna een correctietarief volgt. Strikt formeel gesproken heeft de conducteur dit juist geconstateerd en is het correctietarief het gevolg van de vergissing.

Wel vreemd dat het zo lang duurt om de coulance toe te passen.

Beste Mark, voordat ik aan mijn reis begon, had ik met de OV pas ingecheckt en deze is “nadat ik abusievelijk eerst mijn begeleiderskaart aan de conducteur had gegeven en hij vaststelde dat dit een valse pas was" werd er bij de NS direct een boete van €50 opgelegd. Dus de feiten zijn niet wat u suggereert. Maar misschien heb ik mijn ervaring onduidelijk opgeschreven?

Groetjes, Lutgarde

Reputatie 7
Badge +3

Dat maakt het veel duidelijker. Dat lijkt me dan een heel vreemde actie van de conducteur.

Ik wist overigens niet dat een conducteur een correctietarief kan opleggen via een kaart waarmee is ingecheckt. Het wordt steeds gekker.

Als je een willekeurige andere kaart per ongeluk had aangeboden zou de conducteur dan ook zo gereageerd hebben? Ik kan het me niet voorstellen.

Het lijkt me dat Klantenservice hier heel snel moet ingrijpen. 

Badge +3

Het lijkt erop dat (het nummer van) de begeleiderskaart gekoppeld is aan je eigen account, en als daar afwijkingen geconstateerd worden (geen incheck of als de begeleider alleen reist) er een correctie volgt.

Dat betekent dat je met de begeleiderskaart niet alleen poortjes kan openen (als je die toevallig tegenkomt), maar dat er daadwerkelijk mee ingecheckt dient te worden!? 🤔

En/of dat je dus bij controle in de trein eerst je eigen kaart moet laten zien, waarna die van een  begeleider geaccepteerd zal worden…

Reputatie 7

Zowel de theorie van iMark als van Robert zou kunnen kloppen.

@Loes , @de conducteurs alhier: is het inderdaad mogelijk om op een OV chipkaart ‘zo maar’ 50 euro bij te boeken, omdat je zelf meent de een of andere onregelmatigheid te hebben geconstateerd ?

 

In beide gevallen is het van de pot ger?kt.

 

Indien Robert correct is en er 50 euro op de begeleiderskaart wordt bijgeteld wegens ontbrekende incheck, dan is dat idioot. Met een begeleiderskaart reist men immers altijd gratis. En als men altijd gratis reist, dan kan een ontbrekende incheck niet worden beboet.

@Lutgarde Lievense kan je ergens aan zien of die 50 euros je begeleiderskaart of je eigen kaart worden aangerekend ?

 

Indien iMark correct is, dan is het helemaal erg. ‘Mijnheer’ vond het dan wel een leuk idee om een slechtziende te beboeten, omdat ze per ongeluk in eerste instantie de verkeerde kaart gaf.

 

Ik zou het zelf in beide gevallen als een klacht formuleren. In het tweede geval zelfs tegen de conducteur. Dit is geen gevalletje ‘coulance’, maar een geval ‘klacht’. 

Reputatie 4

Een HC beboet niet, die registreert een situatie als er niet is ingecheckt. De rest gebeurd automatisch op de achtergrond.

Het computersysteem zou vervolgens moeten kunnen zien of er met de kaart is ingecheckt of niet en een eventueel correctietarief berekenen. Wel dient een registratie uitgelegd te worden aan de reiziger. Bij businesscards dient dit juist niet te gebeuren. Maar een BC is geen begeleiderskaart. 

 

Indien er wel degelijk op de eigen OV chipkaart een incheck en uitcheck is geconstateerd en ook nog eens de 50 euro voor correctie is berekend lijkt dit dus niet goed te zijn gegaan? Of is die correctie berekend op de begeleiderpas?

 

Maar heel eerlijk, het verhaal blijft een beetje vaag. De reishistorie valt zo te checken in je eigen account. Dan kan je gewoon makkelijk aantonen dat je dubbel hebt betaald en dat zouden ze wel moeten kunnen zien bij de klantenservice.

 

Indien dit de eerste keer is zou de klantenservice sowieso wel coulance verschaffen dus ik ben 'm eerlijk gezegd kwijt. 

Reputatie 4

Overigens schiet me wel te binnen, dat wanneer je nog andere kosten maakt in de tussentijd de teruggaaf van je factuur wordt afgetrokken. Ze storten dan niets terug, dus ik zou wel even de factuur checken. Dacht dat er een - voor staat dan. Heb het ook eens gehad met iets. 

Het lijkt erop dat (het nummer van) de begeleiderskaart gekoppeld is aan je eigen account, en als daar afwijkingen geconstateerd worden (geen incheck of als de begeleider alleen reist) er een correctie volgt.

Dat betekent dat je met de begeleiderskaart niet alleen poortjes kan openen (als je die toevallig tegenkomt), maar dat er daadwerkelijk mee ingecheckt dient te worden!? 🤔

En/of dat je dus bij controle in de trein eerst je eigen kaart moet laten zien, waarna die van een  begeleider geaccepteerd zal worden…



Als houder van een begeleiderskaart hoef je die nergens te registreren bij NS. Dus geen idee hoe NS dan weet wat het nummer van je begeleiderskaart is?

Als ik het verhaal lees, is zij netjes in- en uitgecheckt met de normale chipkaart, en heeft bij controle per ongeluk eerst de begeleiderskaart aangeboden en daarna de ingecheckte pas. Als dat het geval is, is dit een gevalletje klantje pesten? 
Misschien even tijd dat een moderator ingrijpt? 

 

Reputatie 7
Badge +3

Het is mij overigens nog steeds niet duidelijk wat de status is van de begeleiderskaart in relatie met NS Flex en hoe daar een correctietarief voor doorberekend kan worden. 

Ik vind het een verwarrend verhaal als @Lutgarde Lievense met de eigen kaart correct was ingecheckt. Waar komt die correctie dan vandaan?

De begeleiderskaart is een combinatie van een zichtkaart (pasfoto plus gegevens voor de fysieke controle) en een chip (voor de poortjes). Het is niet gekoppeld aan een rekening of abonnement. Een correctie kan dus niet plaatsvinden op een begeleiderskaart, maar wel op een reguliere chipkaart met NS flex.  

Badge +3

Dan ben ik benieuwd hoe @Lutgarde Lievense aan een correctie van 50 euro én € 24,50 reiskosten komt, want het is het één of het ander natuurlijk.

Bij een (papieren) UvB klopt het wel, maar er wordt gesproken over een correctie(tarief) en dit topic staat in het Flex forum.

Reputatie 7
Badge +3

Vandaar ook mijn opmerking dat ik nog steeds niet begrijp waar die correctie dan vandaan komt. 

Reageer