beantwoord

correctietarief

  • 28 August 2023
  • 7 reacties
  • 225 Bekeken

Afgelopen zaterdagavond ingecheckt op Hoofddorp. Poortje ging open. In de trein gecontroleerd. Controleur gaf zonder iets te zeggen kaart terug. Volgende ochtend ineens mail dat ik een correctie tarief krijg opgelegd omdat ik niet ingescheckr zou zijn? Alles goed en wel

maar zou de  controleur dat dan niet op z’n minst even gezegd kunnen hebben??

 

icon

Beste antwoord door Thom 28 August 2023, 14:53

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat had inderdaad gekund. Vriendelijk is anders. Helaas hebben conducteurs vaak met agressie te maken wanneer ze de onaangename boodschap hebben dat iemand niet is ingecheckt. 

Reputatie 7
Badge +4

Er lopen hier al flink wat discussies over. De reden waarom er niets gezegd wordt, is niet in de eerste plaats onbeleefdheid. Veel mensen worden als ze gesnapt zijn of moeten betalen bij het minste al agressief en daar hoeft een conducteur zich ook niet meer aan bloot te stellen. De conducteur is ook helemaal niet verplicht dit te zeggen. Hij is het probleem ook niet.

Tien jaar geleden zou ik u gelijk hebben gegeven, maar de tijden zijn extreem veranderd. Het omkeringsredeneren bij niet betalende reizigers is verworden tot een epidemie en veroorzaakt gevoelens van onveiligheid  Gelukkig dat de conducteurs in dit geval controleerden. Op deze wijze veroorzaakt het ook geen ongevraagde blootstelling van agressie van uw betalende medereizigers. Zelf ben ik doodziek van dit gedrag en vind ik dat er betaald moeten worden voor de dienst van vervoer.

U krijgt alleen een correctietarief als er in deze situatie niet ingecheckt is. Dan reist u zwart, dan wel zonder te betalen en dat is het echte probleem, niet dat u daar een boete voor krijgt.

Overigens geeft de conducteur geen boete. Hij zet wel het proces in werking door uw nagelaten incheck te melden in de backoffice. Daar wordt het correctietarief, of zo u wilt, de boete opgelegd.

 

Als u constateerbaar had ingecheckt, was dit niet gebeurd. De conducteur is niet het probleem, hoogstens uw probleem  

Het is inderdaad onsympathiek het niet te melden maar reizen zonder ervoor te betalen is dat al helemaal niet. 
 U bent zelf verantwoordelijk voor een correcte incheck. 
 

Doordat dit soort agressie’discussies’ worden vermeden neemt de sociale veiligheid in de trein toe en vooral zullen de conducteurs dan gemotiveerd worden vaker te controleren en te handhaven. De eerlijke treinreiziger snakt daar inmiddels naar.

 

Helder verhaal, als dat de achtergrond is van het niet zeggen. Kan me voorstellen dat ze met veel agressie worden geconfronteerd in dat soort situaties. Ik wist alleen niet dat het beleid was.

ik sta overigens ook helemaal achter een streng zwartrijders beleid maar ik was me echt van van geen kwaad bewust, heb gewoon ingecheckt en het poortje ging open. Anders was ik het perron ook niet opgekomen daar.  Hoe dan ook, het zal wel. Het is in de app niet geregistreerd dus ze zullen in hun recht staan om de sanctie op te leggen. Jammer maar helaas.

Reputatie 7
Badge +4

Sympathieke reactie. Het is handig als u incheckt even op het display te kijken. Die geeft de melding ‘ingecheckt’. Dan moet het correct zijn. Het gegeven dat het poortje opent is geen zekere incheck.

Er open hier al flink wat discussies over. De reden waarom er niets gezegd wordt, is niet in de eerste plaats onbeleefdheid. Veel mensen worden als ze gesnapt zijn of moeten betalen bij het minste al agressief en daar hoeft een conducteur zich ook niet meer aan bloot te stellen. De conducteur is ook helemaal niet verplicht dit te zeggen. Hij is het probleem ook niet.

Tien jaar geleden zou ik u gelijk hebben gegeven, maar de tijden zijn extreem veranderd. Het omkeringsredeneren bij niet betalende reizigers is verworden tot een epidemie en veroorzaakt gevoelens van onveiligheid  Gelukkig dat de conducteurs in dit geval controleerden. Op deze wijze veroorzaakt het ook geen ongevraagde blootstelling van agressie van uw betalende medereizigers. Zelf ben ik doodziek van dit gedrag en vind ik dat er betaald moeten worden voor de dienst van vervoer.

U krijgt alleen een correctietarief als er in deze situatie niet ingecheckt is. Dan reist u zwart, dan wel zonder te betalen en dat is het echte probleem, niet dat u daar een boete voor krijgt.

Overigens geeft de conducteur geen boete. Hij zet wel het proces in werking door uw nagelaten incheck te melden in de backoffice. Daar wordt het correctietarief, of zo u wilt, de boete opgelegd.

 

Als u constateerbaar had ingecheckt, was dit niet gebeurd. De conducteur is niet het probleem, hoogstens uw probleem  

Het is onsympathiek het niet te melden maar reizen zonder ervoor te betalen is dat al helemaal niet. 
 U bent zelf verantwoordelijk voor een correcte incheck. 
 

Doordat dit soort agressie’discussies’ worden vermeden neemt de sociale veiligheid in de trein toe en vooral zullen de conducteurs dan gemotiveerd worden vaker te controleren en te handhaven. De eerlijke treinreiziger snakt daar inmiddels naar.

 

Misschien is het handig om voortaan elke in- en uitcheck maar te filmen?  

Reputatie 5

heb gewoon ingecheckt en het poortje ging open. Anders was ik het perron ook niet opgekomen daar

Er gaat ook regelmatig wat mis met die poortjes. Zoals vandaag ook. Voordat ik incheckte op Amsterdam Centraal ging het poortje naast me vanuit het niets open met een hoop gepiep (er was geen reiziger in de buurt). 

Reputatie 7
Badge +3

De afgelopen week zijn er hier al meer meldingen geweest dat iemand had incheckt, dat het poortje openging en dat er blijkbaar toch geen incheck was en de reiziger een correctietarief kreeg.

Het gegeven dat het poortje opent is geen zekere incheck.

Dat zou het wel moeten zijn. NS heeft poortjes neergezet die pas open gaan als je incheckt. Als zo'n poortje dan open gaat wanneer je je kaart bij de lezer hebt gehouden, zou je er vanuit moeten kunnen gaan dat je correct bent ingecheckt. Nu worden reizigers benadeeld omdat de apparatuur niet correct werkt. Moeten reizigers dan nu alle in en uitchecks gaan filmen om als bewijs te dienen bij falende poortjes? 

 

Reageer