Beste graag zou ik weten of het correctietarief een boete is, en of die altijd 20 euro is als het zitten in 1e klas met abonnement voor 2e klas is? context: ik zat vanwege heftige prive situatie even in 1e klas en heb t gelijk aangegeven toen conducteur langskwam. toen ik vroeg of ik het nog kon betalen zij ze ja, maar t bedrag van 20 euro is volgens mij niet de meerkosten van enkeltje naar maastricht vanuit utrecht centraal. als ik mij vergis mijn excuses en alvast bedankt voor het antwoord, met hartelijke groet mariken straat
NS hanteert standaardtarieven voor correcties.
https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/correctietarief-en-instaptarief.html
Hoi marikens. Je had de klasse moeten wisselen vóór controle (bij NS Flex tot maximaal 15 minuten na het inchecken).
Correctietarief n.a.v. een registratie door een conducteur bij controle is altijd 20 euro. Je kunt bij een conducteur in de trein niet alsnog de normale meerkosten betalen.
bedankt danhub, helder zo, het was een overmacht situatie maar ik snap dat een bedrijf daar geen uitzonderingen in kan maken. ik vind het een stevig bedrag, maar goed, het zij zo, succes met ns ambitie om goedkoper te worden zodat meer mensen ipv auto trein kiezen. vrgrt mariken
het was een overmacht situatie
ik vind het een stevig bedrag, maar goed
Dat is vervelend en niet goedkoop inderdaad, maar als de conducteur niet langs was gekomen dan had je niets extra's betaald.
het was een overmacht situatie
ik vind het een stevig bedrag, maar goed
Dat is vervelend en niet goedkoop inderdaad, maar als de conducteur niet langs was gekomen dan had je niets extra's betaald.
En dat is waarom het op bepaalde trajecten zo druk is in de 1e klas: vanwege gebrek aan controle gaan mensen met 2e klas vervoersbewijs 1e klas zitten. Met gevolg dat mensen met 1e klas vervoersbewijs kunnen staan. Goed dat als er controle is, dit €20 extra kost bij 2e klas vervoersbewijs.
Dus als ik het goed begrijp is het geen ritcorrectie (verschil prijs 1e en 2e klas) EN 20 euro, maar 20 Euro in totaal? Dan kom je er eigenlijk nog best goed vanaf.
Als de conducteur een UVBtje schrijft is het verschil 50 euro en het verschil van de ritprijs.
Dus als ik het goed begrijp is het geen ritcorrectie (verschil prijs 1e en 2e klas) EN 20 euro, maar 20 Euro in totaal? Dan kom je er eigenlijk nog best goed vanaf.
Correctietarieven zijn tarieven die gecorrigeerd kunnen worden en geen boetes. Correctietarieven zijn default-tarieven die vanwege ontbrekende gegevens automatisch in rekening worden gebracht. Deze kunnen, in principe, ahv de volledige ritgegevens achteraf aangepast worden.
Het is dus nooit een ritcorrectie+correctietarief. In dit geval hoeft de schade, zoals
Ah nooit geweten, thanks
Wanneer je €50 correctietarief krijgt toegerekend dan kun je dat volgens NS wel degelijk beschouwen als een boete.
Iedereen maakt weleens foutjes. Ook een beste antwoord blijkt niet altijd (geheel) juist te zijn.
Prettig weekend!
Nog een keer dan: Het bedrag van vijftig euro is een verhoging van het tarief en kan door Klantenservice worden kwijtgescholden. Als het een echte boete is, kan dat absoluut niet en is dat in juridische zin anders. Strikt genomen is dat een overtreding die bij de Officier van Justitie thuishoort. Bij een boete kan Klantenservice die uiteraard niet kwijtschelden. Om het ingewikkelder te maken: een BOA kan wel een boete uitschrijven die bij Justitie terechtkomt
Het is dus niet echt een boete maar voor de consument is het hetzelfde, want hij moet betalen. De opmerking van
Zo, dan zijn we daar ook weer uit.
Zo, dan zijn we daar ook weer uit.
Dacht het niet !
Een correctietarief is niet pretiig omdat het gedoe veroorzaakt maar het is geen boete en je hoeft het ook niet kwijt te zijn.
Als ik
Dat schrijf ik niet.
Laat ik het dan anders formuleren: als Klantenservice het kwijt kan schelden is het geen boete in juridische zin. Klantenservice is namelijk niet bevoegd boetes kwijt te schelden.
Een verhoging kwijtschelden kan wel door Klantenservice worden gedaan
Laat ik het dan anders formuleren. Klantenservice kan de wettelijke verhoging kwijtschelden. De begrippen boete, correctietarief en wettelijke verhoging lopen nogal onhandig door elkaar.
De wettelijke verhoging is geen boete maar wordt vaak wel zo genoemd.
Volgens mij zijn we het helemaal eens daarover. Ik schrijf dat toch zeer duidelijk, lijkt me.
Ik zal het bij het reizen zonder geldig vervoerbewijs nooit meer over boete of correctietarief hebben en alleen nog over wettelijke verhoging.
Jongens, dit ontwikkelt zich zo langzamerhand tot een flame en dat is helemaal niet nodig, vandaar dat ik een wat pacificerende bijdrage heb gegeven.
Wat wil je, gelijk of geluk? ;-)
Met uw welnemen,
Bommel.
Correctietarief is bij NS Flex in de plaats gekomen van een UvB, wat ook geen boete is maar een uitstel van betaling van eenin de trein gekocht kaartje met wettelijke verhoging. Dat kaartje met verhoging kun je ook in de trein betalen, doe je dat niet en laat je het thuissturen wordt het een UvB.
Met een correctietarief wordt een (bewuste of onbewuste) fout van niet inchecken of in de verkeerde klasse zitten gecorrigeerd.
Voor de juridisch geïnteresseerde types: Strikt genomen is bij een boete sprake van een schikking. Je kunt bezwaar maken als je goede argumenten hebt en snapt dat een bevoegd en beëdigd ambtenaar sterker staat en ook moet staan. Die kan echt niet zomaar wat beweren.
We leven goddank in een rechtsstaat. Samen met een goed stel sociale voorzieningen en een democratisch stelsel zijn dat de voornaamste bronnen van beschaving. Voor een goede omgang onderling zal wetgeving altijd onvoldoende blijven en komt het aan op persoonlijke verantwoordelijkheid in de omgang met elkaar. Vrijheid, maar in verantwoordelijkheid, is een heel mooi uitgangspunt.
Zo, dat moest ik even kwijt, ;-)
De acrobatiek van
Voor de juridisch geïnteresseerde types: Strikt genomen is bij een boete sprake van een schikking. Je kunt bezwaar maken als je goede argumenten hebt en snapt dat een bevoegd en beëdigd ambtenaar sterker staat en ook moet staan. Die kan echt niet zomaar wat beweren.
Dat is m.i. niet helemaal juist. Een schikking(svoorstel) kun je weigeren door er simpelweg niet op in te gaan en dan zal justitie desgewenst intiatief moeten nemen voor verdere vervolging. Bezwaar maken doe je tegen een (straf)beschikking, maar een beschikking is dus echt iets anders dan een schikking.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.