beantwoord

Correctietarief

  • 21 March 2024
  • 8 reacties
  • 155 Bekeken

Hallo,

Bij Schiphol hadden we geen tijd om in the checken. Metr NS Flex

De conducteut heeft toen alsnog een kaartje voor ons gemaakt, maar moet 2x € 50,00 betalen.

 Ik kan er niet achter komen hoe dat geld terug te krijgen?Wie kan mij helpen?

Groet,

Martin

icon

Beste antwoord door Tamzin 21 March 2024, 16:36

Bekijk origineel

8 reacties

Bij Schiphol hadden we geen tijd om in the checken. Metr NS Flex

De conducteut heeft toen alsnog een kaartje voor ons gemaakt, maar moet 2x € 50,00 betalen.

 Ik kan er niet achter komen hoe dat geld terug te krijgen?Wie kan mij helpen?

Zonder incheck reist u gewoon zwart en dan moet u niet verbaasd zijn dat u een boete krijgt.

Een conducteur kan geen kaartje voor u maken, die maakt alleen een aantekening in het systeem dat u zwart reisde.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe kun je op Schiphol nou geen tijd hebben om in te checken? De paaltjes staan gewoon bovenaan bij de roltrappen. 

Maar goed, voor eventuele restitutie moet je contact opnemen met de klanteNService

Reputatie 7
Badge +3

Hoe kun je op Schiphol nou geen tijd hebben om in te checken? De paaltjes staan gewoon bovenaan bij de roltrappen. 

Dat was mijn eerste gedachte ook, zoveel tijd kost het echt niet om je OV-chipkaart even langs zo'n paaltje te halen. Of je moet de OV-chipkaart nog uit een portemonnee halen die ergens onderin een volle tas zit of zo. Maar dan nog, dan neem je maar een volgende trein. 

 

Reputatie 7
Badge

Het kan natuurlijk zijn dat je op hetzelfde perron over moest stappen, bijvoorbeeld vanuit een internationale trein op een ticket tot Schiphol. Dan moet je wel omlopen om in te checken.

Maar goed, inchecken is deel van hoe je betaalt voor je reis en dus een verplichting en geen keuze. Je krijgt ook een boete als je zonder betalen een supermarkt uit loopt omdat je daar geen tijd voor had. Je legale keuzes zijn inchecken en reizen of allebei niet doen. Als je door te betalen een trein mist, moet je helaas de volgende nemen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat kaartje dat de conducteur is een uitstel van betaling? Wanneer je geen geldig vervoersbewijs hebt, dan rekent NS als je geen flex hebt de ritprijs + €50. Via de klantenservice is het mogelijk om kwijtschelding te vragen van de €50. Dit kan maximaal 1x per jaar en is coulance, geen recht.

Reputatie 7
Badge

Ik hoop toch eigenlijk dat er géén coulance wordt toegekend als het verhaal is dat iemand willens en wetens niet ingecheckt heeft. Anders leert men het nooit. Coulance is m.i. voor vergeten, kaart defect etc. waar iemand (mogelijk) weinig aan kan doen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik hoop toch eigenlijk dat er géén coulance wordt toegekend als het verhaal is dat iemand willens en wetens niet ingecheckt heeft. Anders leert men het nooit. Coulance is m.i. voor vergeten, kaart defect etc. waar iemand (mogelijk) weinig aan kan doen.

Ik heb begrepen dat NS minder vaak coulance toepast bij het niet hebben van een geldig vervoersbewijs.

TS heeft het over 2x €50 dus beiden hadden geen geldig vervoersbewijs. Dan kun je je achteraf niet beroepen op vergeten.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Die 50 euro is geen UvB maar een correctietarief (want je hebt NS Flex). Het volgende snap ik dus niet:

De conducteut heeft toen alsnog een kaartje voor ons gemaakt

Je zou dus hooguit het verschil tussen die 50 euro en de ritprijs naar je bestemming terug kunnen krijgen, neem daarvoor contact op met de Klantenservice.

Geen garantie, want ‘geen tijd om in te checken op Schiphol’ is geen reden om het maar niet te doen. Er rijden immers genoeg treinen in alle richtingen, dus dan neem je de volgende… 😄

Reageer