Skip to main content
Antwoord

Correctietarief

• April 28, 2025
  • 8 reacties
  • 166 Bekeken

Goedemiddag,

Ik heb een mail ontvangen voor een correctietarief.

Ik ben op 26 april j.l. opgestapt in Maastricht. Ik heb op het perron ingecheckt en vlug de trein in gegaan die op punt stond te vertrekken. Na enkele minuten kwam er een conductrice onze kaartjes controleren.

Ik heb mijn OV met NS abonnement daluren laten zien en mijn vriendin had een meereiskaartje 40% korting en dat is ook gecontroleerd. De conductrice zei dat alles in orde was.

We hebben onze reis vervolgd en in de buurt van Rotterdam kreeg ik een mail dat ik een correctietarief kreeg van 50 euro. Ik heb geen idee waarvoor omdat de conductrice geen opmerking heeft gemaakt dat iets niet in orde zou zijn.

Graag zie ik dat het correctietarief wordt teruggedraaid.

Met vriendelijke groet,

Joke Steenweg

Beste antwoord door mrfreeze

Hoi Steenweg,

Op deze community helpen reizigers elkaar en wij kunnen uiteraard niet bij jouw gegevens. Voor verzoeken tot restitutie dien je contact op te nemen met de klanteNService per telefoon (030-7515155), chat, Facebook of X.

Kan het zijn dat je bij de verkeerde vervoerder bent ingecheckt? In Maastricht rijden zowel NS als Arriva. Helaas komt het tegenwoordig vaak voor dat conducteurs niks meer zeggen over zulke correctietarieven. Dit zou zijn om agressie te voorkomen. Ik vind dat overigens niet terecht.

8 reacties

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • Antwoord
  • April 28, 2025

Hoi Steenweg,

Op deze community helpen reizigers elkaar en wij kunnen uiteraard niet bij jouw gegevens. Voor verzoeken tot restitutie dien je contact op te nemen met de klanteNService per telefoon (030-7515155), chat, Facebook of X.

Kan het zijn dat je bij de verkeerde vervoerder bent ingecheckt? In Maastricht rijden zowel NS als Arriva. Helaas komt het tegenwoordig vaak voor dat conducteurs niks meer zeggen over zulke correctietarieven. Dit zou zijn om agressie te voorkomen. Ik vind dat overigens niet terecht.

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • April 28, 2025

Het vreemde is dat ik wel in Delft gewoon kon uitchecken.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • April 28, 2025

Check dan eens in uw reishistorie of de incheck bij NS of Arriva was en of het in Delft misschien een uitcheck zonder incheck was. 

Mogelijk is de reishistorie van uw MijnNS account nog niet bijgewerkt, dat loopt vaak achter, maar in het account bij OV-chipkaart zijn de in en uitchecks wel direct te zien, al staan er dan geen ritprijzen of correctietarieven bij. 

Zonder incheck is het altijd mogelijk uit te checken met Flex, alleen wordt er dan normaal een correctietarief van €20 berekend vanwege een missende incheck. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • April 28, 2025

Het vreemde is dat ik wel in Delft gewoon kon uitchecken.

Uitchecken (bij poortjes) kan altijd, maar zou zonder controle een correctie van 20 euro opleveren (en bij paaltjes een NS incheck). Deze kreeg je nu niet omdat je die 50 euro correctie al gehad hebt.

Via een Mijn OV-chip account https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/mijn-ov-reishistorie kun je precies zien wat er eventueel misgegaan is in Maastricht.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • April 28, 2025

Let op dat je niet alleen bezwaar maakt tegen die boete maar ook de andere correctietarieven terugvraagt. Als het vermoeden dat je bij een andere vervoerder had ingecheckt klopt, zul je nu namelijk ook wel betaald hebben voor een check in zonder check uit (bij Arriva) én een check uit zonder check in (bij NS).

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • April 28, 2025

...zul je nu namelijk ook wel betaald hebben voor een check in zonder check uit (bij Arriva) én een check uit zonder check in (bij NS).

De NS uitcheck (Delft) heeft geen gevolgen bij Flex, want na de 50 euro correctie wegens controle onderweg mag je gewoon uitchecken. Zonder controle onderweg zou dat wel 20 euro opleveren.

Een onterechte incheck bij Arriva in Maastricht kan je terug claimen via www.uitcheckgemist.nl en dan Maastricht - Maastricht (niet met Arriva gereisd) invullen.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • April 28, 2025

De NS uitcheck (Delft) heeft geen gevolgen bij Flex, want na de 50 euro correctie wegens controle onderweg mag je gewoon uitchecken. Zonder controle onderweg zou dat wel 20 euro opleveren.

Weer wat geleerd, ik wist niet dat dat netjes zo geregeld was.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • April 28, 2025

Weer wat geleerd, ik wist niet dat dat netjes zo geregeld was.

Komt goed dus.