beantwoord

correctietarief terugvragen

  • 21 September 2023
  • 14 reacties
  • 640 Bekeken

Hoi ik heb vorige maand ingecheckt bij station maar die dag alleen met bus geweest.

omdat er in en uit gecheckt was op 1 station, betaal ik nu 20 euro correctie tarief terwijl ik niet met trein ben geweest.

terugvragen via reishistorie kan ik alleen geld terug bij vertraging aanvinken, hoe kan ik mijn geld terugvragen? Is er gewoon een online formulier?

 

gr M

icon

Beste antwoord door Robert B 21 September 2023, 19:19

Bekijk origineel

14 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Afhankelijk van bij welke vervoerder je ingecheckt had op het station kun je het proberen via www.uitcheckgemist.nl Vul dan 2x hetzelfde station in.

Daar staat de reis niet in hoewel het al augustus was. Alleen in ns account . Het was gewoon incheck op trein station poortje dus NS.

Reputatie 7
Badge

MijnNS doet wel meer rare dingen. De voorwaarden (art.3.6 AVR-NS) vereisen voor compensatie van een onterecht berekend correctietarief alleen dat u binnen drie maanden een verzoek doet bij de klantenservice onder vermelding van onderstaande gegevens. U wordt hier dus niet verplicht MijnNS te gebruiken dus als dat niet werkt, zou ik het langs een andere weg proberen. NS heeft een telefoonnummer, een chatfunctionaliteit, social media en een postadres.

• De plaats waar u met uw reis met NS bent begonnen;

• De vertrektijd van de trein volgens de NS Reisplanner;

• De plaats waar uw reis met NS eindigde;

• Het nummer van de OV-chipkaart waarmee u heeft ingecheckt of, in geval van een reis met de Betaalpas/creditcard, de gegevens zoals vermeld in de Voorwaarden In- /en uitchecken met je betaalpas of creditcard

• Uw rekeningnummer; en

• Een korte beschrijving van de relevante feiten.

Reputatie 7
Badge +3

Er is een instaptarief berekend omdat je niet binnen een uur op hetzelfde station bent uitgecheckt. Je kunt dit terugvragen door telefonisch, via X, Facebook of chat contact op te nemen met NS klantenservice. Hou de busgegevens bij de hand om aan te tonen dat je niet met de trein gereisd hebt.

Goedemiddag,

Eergister (25 oktober) kreeg ik een mailtje dat er 50 euro correctietarief op mijn NS factuur in rekening wordt gebracht. Bij terugzoeken bleek dit te gaan om een reis van 15 april (!) waarbij ik ben vergeten in te checken. Ik heb echter niet eerder dat eergister hiervan een melding gekregen, en nu kan ik dit bedrag niet terugvragen. Heeft iemand tips hoe ik dit kan aanpakken?

MvG,
Juul

 

Reputatie 7
Badge +3

Goedemiddag,

Eergister (25 oktober) kreeg ik een mailtje dat er 50 euro correctietarief op mijn NS factuur in rekening wordt gebracht. Bij terugzoeken bleek dit te gaan om een reis van 15 april (!) waarbij ik ben vergeten in te checken. Ik heb echter niet eerder dat eergister hiervan een melding gekregen, en nu kan ik dit bedrag niet terugvragen. Heeft iemand tips hoe ik dit kan aanpakken?

MvG,
Juul

 

Mogelijk is er iets fout gegaan, want er zijn meerdere mensen die zo'n mail hebben ontvangen. Neem telefonisch, via X, Facebook of chat contact op met NS klantenservice.

Badge +3

Goedemiddag,
Eergister (25 oktober) kreeg ik een mailtje dat er 50 euro correctietarief op mijn NS factuur in rekening wordt gebracht.

Ook goedemiddag @Juul K

Goh, jij ook al?

Vergeet die mail gerust (als het over iets in april gaat) maar hou je facturen in de gaten.

Heeft de beste NS (via de moderators hier) al enig idee waarom die mails zijn verzonden? 🤔🙄

Wees gerust (na contact met de Klantenservice eventueel, er is dus niets aan de hand?!)

En ja, een simpele sorry/excuses mail ergens achteraan sturen is dus heel lastig voor de NS! 😥

Het is nog niet bekend wat de aanleiding is. NS mag tot 2 jaar na een gemaakte reis, óf in-of uit-check transactie de kosten in rekening brengen. Normaal gesproken gebeurt dit voor NS reizen binnen 24 uur en voor reizen met andere vervoerders binnen 14 dagen. In dit geval zijn de kosten tussen de 6 en 7 maanden oud en mag NS deze dus nog wel in rekening brengen.


Inmiddels is duidelijk dat de correctietarieven terecht in rekening zijn gebracht. Dit betekent dat de klantenservice het bezwaar van de klant afhandelt volgens de reguliere werkwijze. Op de website staat dat de klant binnen 6 maanden de claim moet indienen. Die periode gaat lopen vanaf het moment dat we de klant geïnformeerd hebben per mail.

Reputatie 7
Badge +1

Het is nog niet bekend wat de aanleiding is. NS mag tot 2 jaar na een gemaakte reis, óf in-of uit-check transactie de kosten in rekening brengen. Normaal gesproken gebeurt dit voor NS reizen binnen 24 uur en voor reizen met andere vervoerders binnen 14 dagen. In dit geval zijn de kosten tussen de 6 en 7 maanden oud en mag NS deze dus nog wel in rekening brengen.


Inmiddels is duidelijk dat de correctietarieven terecht in rekening zijn gebracht. Dit betekent dat de klantenservice het bezwaar van de klant afhandelt volgens de reguliere werkwijze. Op de website staat dat de klant binnen 6 maanden de claim moet indienen. Die periode gaat lopen vanaf het moment dat we de klant geïnformeerd hebben per mail.

 

Beste Melissa,

 

Ik vind dit echt uitermate klantonvriendelijk gedrag. Door 6 maanden te wachten hiermee ontneem je de klant haast de mogelijkheid om gedocumenteerd verweer in te dienen. Dit is voor mij echt een nieuw dieptepunt in de dienstverlening van NS.

 

Jullie hadden in deze gewoon je verlies moeten nemen. Jullie mogen dus wel 2 jaar na data factureren, maar een reis corrigeren kan dan weer niet tot 2 jaar na dato. zie

 

 

Ik vind dit een zeer teleurstellende actie vanuit NS.

Badge +3

Het is nog niet bekend wat de aanleiding is. NS mag tot 2 jaar na een gemaakte reis, óf in-of uit-check transactie de kosten in rekening brengen.

Vreemd, want transacties worden toch maar 18 maanden bewaard?

 

Wij mogen inderdaad de reishistorie die is ontvangen met de OV-chipkaart maar tot 18 maanden bewaren. Volgens mij mag de TLS deze gegevens ook maar 18 maanden bewaren. De reizen die op de factuur(en) zijn gezet blijven langer bewaard omdat de facturen voor de klant en voor ons zichtbaar blijven. Deze reizen kunnen wij niet meer opzoeken via de OV-chipkaart maar blijven wel vermeld op de factuur.

Reputatie 7
Badge +3

Het is nog niet bekend wat de aanleiding is. NS mag tot 2 jaar na een gemaakte reis, óf in-of uit-check transactie de kosten in rekening brengen.

Vreemd, want transacties worden toch maar 18 maanden bewaard?

 

Dit gaat om april 2023.

Reputatie 7
Badge +3

Dit gaat om april 2023.

Hij reageerde op de opmerking dat NS tot twee jaar na de reis een correctietarief in rekening mag brengen. In dit specifieke geval is dat inderdaad niet zo.

Ik vind het eerlijk gezegd wel beschamend dat dit nu toch zo gedaan wordt. Het zal volgens de regeltjes allemaal best kloppen, maar je zou ook je verlies van die ene dag(?) kunnen nemen en het administratief boeken onder de post ‘we hebben weer 's lopen klooien en daar zouden klanten niet de dupe van moeten worden'.

Badge +3

@mrfreeze Volgens de meldingen die ik op X voorbij heb zien komen gaat het om meerdere dagen in april 2023, in ieder geval tussen de 11e en de 15e (die laatste datum uit het screenshot van @Juul K).

Die € 50,00 komt natuurlijk voort uit controle onderweg met NS Flex (zonder afgekocht reisrecht, maar dat valt ook nog te bezien).

Zou die controle niet plaatsgevonden hebben dan hebben de meeste ‘getroffen’ reizigers waarschijnlijk al lang € 20,00 betaald wegens een gemiste incheck (óók degenen die niet gecontroleerd zijn, mits ze netjes uitgecheckt hebben).

Ik zou het er inderdaad gewoon bij laten, die € 20,00 is voldoende en om daar achteraf nog € 50,00 bovenop te gooien lijkt me niet eens verdedigbaar (al klopt het op zich bij reizen op saldo en een UvB, dat is 50 euro plus de ritprijs). 🤔

Reageer