beantwoord

Declareren NS Flex factuur per maand bij werkgever

  • 20 February 2024
  • 10 reacties
  • 141 Bekeken

Deze vraag is al in meerdere vormen gesteld hier, maar omdat ik nog geen bevredigend antwoord heb gezien, probeer ik het nog eens. Wellicht dat andere in dezelfde situatie al een oplossing gevonden hebben. 

Op 16 januari dit jaar sloot ik een NS flex abonnement af i.c.m altijd voordeel. De kosten hiervoor zijn volgens de website € 26,70 per maand. Ik reis nagenoeg uitsluitend naar mijn werk en mag hiervoor 50% van de kosten, zowel de reiskosten als de abbonnementskosten declareren. Ik moet hiervoor per maand een declaratie indienen. Geen probleem leek me, je betaalt het abonnement immers ook per maand. 

Recent kreeg ik mijn eerste twee facturen en wat blijkt nu: je betaalt helemaal niet per maand, maar voor een periode van (ongeveer) 4 weken (?). In mijn geval ontving ik een factuur voor 16-1 t/m 21-1 en daarna van 22-1 t/m 21-2.

Voor mijn werk moet ik de kosten declareren per maand, dus zowel de kosten van het abbonnement als de gemaakte reizen. Voor de reizen kun je een declaratieoverzicht per maand maken, maar voor de abonnementskosten zie ik niet hoe je dat kunt bepalen. Je betaalt niet per maand en je betaalt ook niet voor een specifiek aantal dagen die je zou kunnen gebruiken om om te rekenen (per telefoon liet NS mij weten dat de volgende factuur voor de periode 22-2 t/m 21-3 gaat zijn en dat zijn minder dagen dan 22-1 t/m 22-2). 

Is er iemand die tegen hetzelfde aanloopt en een oplossing heeft gevonden?

Alvast dank!

 

 

icon

Beste antwoord door Tochjo 20 February 2024, 12:46

Bekijk origineel

10 reacties

Badge +3

Je betaalt wel per maand, maar abonnementsmaanden lopen niet per se gelijk aan kalendermaanden. Daarbij wijzigt de factuurdatum niet bij een abonnementswissel.

Kennelijk had u al NS Flex en is dat ooit ingegaan op de 22e van de maand. Bij een wijziging krijgt u een tussentijdse factuur tot de maandelijkse factuurdatum en daarna weer een factuur voor elke abonnementsmaand. Op de maandelijkse facturen zal steeds 26,70 euro in rekening worden gebracht voor het abonnement, ook al is het aantal dagen per abonnementsmaand niet steeds hetzelfde.

Als u facturen wil waarbij de abonnementsmaanden gelijklopen met kalendermaanden, dan moet u NS Flex geheel stopzetten, bij een automaat van uw kaart verwijderen, en een nieuw NS Flex-abonnement nemen met ingangsdatum op de 1e van de maand.

Je betaalt wel per maand, maar abonnementsmaanden lopen niet per se gelijk aan kalendermaanden. Daarbij wijzigt de factuurdatum niet bij een abonnementswissel.

Kennelijk had u al NS Flex en is dat ooit ingegaan op de 22e van de maand. Bij een wijziging krijgt u een tussentijdse factuur tot de maandelijkse factuurdatum en daarna weer een factuur voor elke abonnementsmaand. Op de maandelijkse facturen zal steeds 26,70 euro in rekening worden gebracht voor het abonnement, ook al is het aantal dagen per abonnementsmaand niet steeds hetzelfde.

Als u facturen wil waarbij de abonnementsmaanden gelijklopen met kalendermaanden, dan moet u NS Flex geheel stopzetten, bij een automaat van uw kaart verwijderen, en een nieuw NS Flex-abonnement nemen met ingangsdatum op de 1e van de maand.

 

Dank voor dit antwoord, maar ik begrijp de oplossing niet helemaal. 

Aangezien er niet met kalendermaanden wordt gewerkt, maar met ‘abonnementsmaanden’gaat dit na een (kalender)maand toch alsnog uit de pas lopen ook al laat je het op de 1e van de maand in gaan, aangezien kalendermaanden steeds een verschillend aantal dagen hebben? Of begrijp ik het nu verkeerd?

Misschien voor de volledigheid: voordat ik op 16-1 over ging op NS flex, had ik dal voordeel i.c.m. reizen op saldo. 

Reputatie 7
Badge +3

Bij jou lopen de maanden steeds van de 22e t/m de 21e. De ‘abonnementsmaanden’ hebben dus ook steeds een verschillend aantal dagen, afhankelijk van de betreffende kalendermaand. Dat gaat niet uit de pas lopen.

Waarom jouw factuurdatum niet de 16e is, is wel vreemd als je daadwerkelijk op de 16e voor het eerst een Flex-abonnement hebt aangevraagd. Misschien was de 22e de factuurdatum voor je Dal Voordeel op saldo-abonnement? Ik dacht dat dat niet uitmaakte voor de factuurdatum van Flex, maar misschien heb ik het mis of is dat veranderd.

Reputatie 7
Badge +3

Ik dacht dat dat niet uitmaakte voor de factuurdatum van Flex, maar misschien heb ik het mis of is dat veranderd.

Als dat nu zo is, dan is dat inderdaad veranderd. Ik heb ooit een Traject Vrij op saldo met factuurdatum de 25e gewijzigd naar Flex op de 15e en daar werd de factuurdatum gewoon de 15e en niet de 25e. 

Maar voor TS, de factuurdatum blijft nu zolang je dit Flex contract hebt de 22e, dus altijd een hele maand. En ja, de ene maand heeft iets meer dagen dan de andere maand, maar dat is ook zo wanneer je abonnementmaanden gelijk lopen met de kalendermaanden (van de 1e tot de laatste dag van de maand). 

Ik dacht dat dat niet uitmaakte voor de factuurdatum van Flex, maar misschien heb ik het mis of is dat veranderd.

Als dat nu zo is, dan is dat inderdaad veranderd. Ik heb ooit een Traject Vrij op saldo met factuurdatum de 25e gewijzigd naar Flex op de 15e en daar werd de factuurdatum gewoon de 15e en niet de 25e. 

Maar voor TS, de factuurdatum blijft nu zolang je dit Flex contract hebt de 22e, dus altijd een hele maand. En ja, de ene maand heeft iets meer dagen dan de andere maand, maar dat is ook zo wanneer je abonnementmaanden gelijk lopen met de kalendermaanden (van de 1e tot de laatste dag van de maand). 

De factuurdatum maakt mij niet uit. Het gaat over de periode in de factuur. Die is nu dus 22-1 t/m 21-2. 

Als ik mijn abonnement nu stop zet en op 1-3 een nieuw flex abonnement in laat gaan, zoals hier eerder gesuggereerd werd, wordt die periodes toch niet ineens 1-3 t/m 31-3, 1-4 t/m 30-4, etc? Dat is wel hoe ik moet declareren op het werk: declaratie voor februari, maart, april, etc. Ik zie dus niet hoe die oplossing werkt?

Badge +3

Als ik mijn abonnement nu stop zet en op 1-3 een nieuw flex abonnement in laat gaan, zoals hier eerder gesuggereerd werd, wordt die periodes toch niet ineens 1-3 t/m 31-3, 1-4 t/m 30-4, etc?

Volgens mij is dat juist wel degelijk wat er dan gebeurt. Anderhalf jaar geleden heb ik zo zelf mijn factuurdatum weten te wijzigen om abonnementsmaanden en kalendermaanden gelijk te laten lopen. Het is dan wel belangrijk om echt NS Flex helemaal te beëindigen en (tijdelijk) terug te gaan naar reizen op saldo, dus niet wisselen naar NS Flex Basis/zonder abonnement.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij is dat juist wel degelijk wat er dan gebeurt. Anderhalf jaar geleden heb ik zo mijn factuurdatum weten te wijzigen. Het is dan wel belangrijk om echt NS Flex helemaal te beëindigen en terug te gaan naar reizen op saldo, dus niet wisselen naar NS Flex Basis/zonder abonnement.

Wat ook kan is een een nieuw Flex abonnement bestellen op een nieuwe kaart met een ingangsdatum van 1 maart. Het huidige Flex Altijd Voordeel wijzig je dan naar Flex Basis of zeg je helemaal op. Kun je de kaart nog bewaren als reservekaart. 

Zo had ik op een gegeven moment een nieuw Flex Dal Voordeel op nieuwe kaart besteld met ingangsdatum 1 december (toen tijdelijke actie 1 maand Flex Dal Voordeel gratis) en had ik 1 kaart (met intusen Flex Basis) met factuurdatum de 15e en een nieuwe kaart met factuurdatum de 1e. 

Als ik mijn abonnement nu stop zet en op 1-3 een nieuw flex abonnement in laat gaan, zoals hier eerder gesuggereerd werd, wordt die periodes toch niet ineens 1-3 t/m 31-3, 1-4 t/m 30-4, etc?

Volgens mij is dat juist wel degelijk wat er dan gebeurt. Anderhalf jaar geleden heb ik zo zelf mijn factuurdatum weten te wijzigen om abonnementsmaanden en kalendermaanden gelijk te laten lopen. Het is dan wel belangrijk om echt NS Flex helemaal te beëindigen en (tijdelijk) terug te gaan naar reizen op saldo, dus niet wisselen naar NS Flex Basis/zonder abonnement.

 Klinkt vreemd, maar de moeite van het proberen waard. Ik heb net opgezegd, ben benieuwd. 

Reputatie 7
Badge +3

 Klinkt vreemd, maar de moeite van het proberen waard. Ik heb net opgezegd, ben benieuwd. 

Na opzeggen wel bij een automaat Flex geheel van de kaart verwijderen. Daarna op 1 maart een nieuw Flex abonnement bestellen en dit weer bij een automaat op de kaart zetten. Verwijder je het huidige Flex contract niet, dan heb je Flex Basis met dezelfde factuurdatum als nu en als je dat weer wijzigt naar Flex Altijd Voordeel ook nog dezelfde factuurdatum. 

 

Reputatie 7
Badge +1

 Klinkt vreemd, maar de moeite van het proberen waard. Ik heb net opgezegd, ben benieuwd. 

Na opzeggen wel bij een automaat Flex geheel van de kaart verwijderen. Daarna op 1 maart een nieuw Flex abonnement bestellen en dit weer bij een automaat op de kaart zetten. Verwijder je het huidige Flex contract niet, dan heb je Flex Basis met dezelfde factuurdatum als nu en als je dat weer wijzigt naar Flex Altijd Voordeel ook nog dezelfde factuurdatum. 

 

Ook dit is natuurlijk weer een mooi voorbeeld van hoe het eigenlijk niet moet. Maar ja van enige innovatie is op dit gebied bij NS weinig te bespeuren. Een optie om de factuurdatum maximaal één keer per jaar te wijzigen zou bijvoorbeeld heel klantvriendelijk zijn.

Reageer