Skip to main content
beantwoord

extra kosten door wijziging flex pas geldig na 1 uur

  • 1 June 2024
  • 9 reacties
  • 259 Bekeken

Hallo, ik heb zojuist (zaterdagochtend) mijn flex abonnement gewijzigd van dal voordeel naar weekend vrij. Echter zag ik dat de wijzing pas na 1 uur ingaat na het aanvragen, terwijl ik een paar minuten nadat ik de wijziging had aangevraagd al moest inchecken. Betaal ik, naast het weekend vrij abonnement, nu alsnog voor de reis waarvoor ik zojuist ben ingecheckt, omdat mijn weekend vrij abonnement pas een uur na het aanvragen ingaat?

9 reacties

In de praktijk krijg je al een bericht dat de wijziging is verwerkt na ongeveer 15 minuten. Het is mij niet duidelijk hoe lang het precies duurt. Ik heb weleens na 13 minuten ingecheckt, en toen betaalde ik gewoon volgens het nieuwe abonnement. Het zal even afwachten zijn totdat de factuur komt.

Reputatie 7
Badge +3

In de voorwaarden staat:

U kunt een Flex Abonnement op elk moment wijzigen. Een Wijziging treedt direct in werking, tenzij u in een Wijzigingsperiode zit.

 

“Na een uur” is iets anders dan “direct". Ik zou dus inderdaad de factuur even afwachten, en als de reis niet volgens je nieuwe abonnement is gefactureerd contact opnemen met de klanteNService.

In de voorwaarden staat:

U kunt een Flex Abonnement op elk moment wijzigen. Een Wijziging treedt direct in werking, tenzij u in een Wijzigingsperiode zit.

 

“Na een uur” is iets anders dan “direct".

Leuk dat dat zo in de voorwaarden staat, maar daar trekt de NS zich niets van aan.

Reputatie 7
Badge +3

We hebben inderdaad eerder gezien dat NS zich niet altijd aan de eigen voorwaarden houdt. Als ze niet mee willen werken aan een eventuele correctie, kun je altijd nog een klacht indienen.

Reputatie 7
Badge +3

Overigens klopt die tekst sowieso niet helemaal. Heb ik volgens mij al 's eerder aangegeven.

Als je in een wijzigingsperiode (de eerste maand na bestellen/wijzigen) zit, kun je je abonnement helemaal niet wijzigen. De tekst suggereert dat je dan wel kunt wijzigen, maar dat het dan niet direct in werking treedt.
Het zou dus eerder iets moeten zijn van:

U kunt een Flex Abonnement op elk moment wijzigen, tenzij u in een Wijzigingsperiode zit. Een Wijziging treedt direct in werking.

Badge +3

Welkom bij de NS Community,

De prijs in je reishistorie zal het uitwijzen, maar een wijzigingsverzoek (we gaan voor je aan de slag) is vrijwel direct.

De bevestigingsmail (je krijgt er twee) volgt meestal binnen een kwartier, maar die hoef je niet af te wachten want zodra er in Mijn NS je nieuwe abonnement staat is het (systeemtechnisch) in orde.

Helaas staat er in die mails geen exact tijdstip zoals bij een klassewissel, maar je betaalt in ieder geval het nieuwe/duurdere abonnement voor de hele dag.

Dat zegt op zich niets, want als je Weekend Vrij op bijv. een zondagavond weer wisselt naar Basis of Dal Voordeel hoef je ook niet ineens te betalen voor eerdere reizen op die dag… al is daar wel eens een discussie over geweest m.b.t. geld terug bij vertraging.

In april heb ik nog een wijziging van mijn Flex abonnement doorgegeven.

Er kwamen inderdaad 2 mails:

de 1e was er zowat direct en met als onderwerp “Wijzigen abonnement”: Wij hebben onderstaande wijziging ontvangen. Zodra uw aanvraag verwerkt is, ontvangt u een bevestiging per e-mail.

de 2e was er na 20 minuten met als onderwerp "Uw wijzigingsverzoek verwerkt”: Wij hebben onderstaande wijziging verwerkt. U kunt vanaf onderstaande datum reizen met het gewijzigde abonnement.

Ik heb het nooit geprobeerd, maar hieruit zou je kunnen concluderen dat het diezelfde dag om 0:01 uur ingaat? Dan zou @Rooskmtr geen probleem moeten hebben in ieder geval.

Badge +3

Dat zou je verwachten, maar het is toch echt zo dat het abonnement dat op het tijdstip van inchecken actief was de prijs bepaalt.

Voor @Rooskmtr dus even afwachten wat de reishistorie zegt, ik verwacht dat het wel goed komt als er enkele minuten tussen het wisselen en inchecken zaten.

Reputatie 7
Badge +3

Als je er zeker van wilt zijn dat de flex wijziging voor het inchecken ingaat, dan doe je die wijziging ruim van te voren en niet een paar minuten voordat je wilt inchecken.

Als de wijziging pas ingegaan is nadat je ingecheckt was, dan ben ik bang dat je toch extra kosten zal hebben.

Reageer