beantwoord

factuur

  • 26 December 2023
  • 6 reacties
  • 196 Bekeken

Ik krijg een factuur van € 0,90 met een lege reishistorie. Hoe kan dat ? 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 26 December 2023, 12:27

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Diesmer,

Je kunt de factuur downloaden op Mijn NS onder het kopje ‘Betalingsoverzicht’. Daarop staan de kosten gespecificeerd. Wellicht is het een paar dagen abonnement?

Reputatie 7
Badge +3

Misschien instaptarief bij bus? Dat was bij mij een paar jaar geleden ook €0,90 (terwijl het dacht ik toen officieel €0,98 was). Was toen voor mij een vergeten uitcheck (of eigenlijk was het een verkeerde incheck en daardoor niet uitgecheckt) en kon ik dit terug vragen.

 

Misschien nu ook een vergeten uitcheck. Of in bus ingecheckt en daar gelijk weer uit zonder te reizen, dan wordt dacht ook het instaptarief berekend. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik dacht dat dat tegenwoordig € 1,08 was. Maar misschien verschilt dat ook weer per maatschappij.

Hoe dan ook, de factuur zou duidelijkheid moeten bieden.
Mocht je er daarna alsnog niet uitkomen, kun je het beste contact opnemen met de klanteNService. Op deze community helpen reizigers elkaar en wij kunnen uiteraard niet bij je gegevens.

Reputatie 7
Badge +3

Ik dacht dat dat tegenwoordig € 1,08 was. Maar misschien verschilt dat ook weer per maatschappij.

Zou kunnen. Ik weet alleen dat toen ik dat een paar jaar geleden had, het instaptarief hoger was dan de €0,90 die er bij mij stond als instaptarief. Dus misschien dat dat nog steeds zo is. 

 

Badge +3

Ik krijg een factuur van € 0,90 met een lege reishistorie. Hoe kan dat ? 

Als je onlangs van abonnement gewisseld hebt kan het om een tussentijdse factuur gaan (voor enkele dagen tot je vaste maandelijkse factuur).

Op tussentijdse facturen staan geen reizen, maar er zou natuurlijk wel op moeten staan waar die € 0,90 voor is.

@mrfreeze het basistarief voor BTM in 2023 is landelijk € 1,08 (met 34% leeftijdskorting voor 4-11 en 65+ bij reizen op een persoonlijke ov-chipkaart). Volgens mij zijn er bij metro geen kosten als je binnen 15 of 30 minuten weer uitcheckt zonder te reizen, bij een bus wel (reis van 0 km).

Edit: bij GVB metro heb je 20 minuten

Wil je alleen iemand uitzwaaien op het metrostation? Check dan gewoon in. Je hebt vervolgens 20 minuten de tijd om gedag te zeggen. Je kunt deze tijd uiteraard ook gebruiken om bijvoorbeeld door een station heen naar de andere kant te lopen. We noemen dat 'passagerecht'. Vergeet in beide gevallen niet om binnen 20 minuten weer uit te checken, anders brengt het systeem het basistarief in rekening.

Dat ‘basistatrief’ waar GVB over spreekt is volgens mij het instaptarief (4 euro), en bij metro is het lastig om niet uit te checken wegens poortjes.

Badge +3

OVpay denkt dat het ook bij metro zo is, maar dat is dus niet zo 

 

Reageer