Flex pauzeren | NS Community
beantwoord

Flex pauzeren

  • 1 October 2020
  • 24 reacties
  • 21520 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Hoe kan ik mijn NS Flex pauzeren ?

icon

Beste antwoord door Tochjo 1 October 2020, 18:31

Bekijk origineel

24 reacties

Badge +3

U kunt uw abonnement in Mijn NS zelf wijzigen in NS Flex zonder abonnement, mits er minstens een maand is verstreken sinds de aanschaf of de vorige wijziging. Daarmee pauzeert u feitelijk uw abonnement, want u hebt vanaf die wijziging geen abonnementskosten meer.

Later kunt u dan zelf weer NS Flex zonder abonnement wijzigen in een NS Flex-abonnement, ook als er nog geen maand is verstreken sinds de aanschaf of de vorige wijziging.

Hallo Smid en welkom bij de NS Community,

 

Bedankt voor het gegeven antwoord, Tochjo. Kan je je hiermee redden, Smid?

Reputatie 7
Badge +1

Later kunt u dan zelf weer NS Flex zonder abonnement wijzigen in een NS Flex-abonnement, mits er wederom minstens een maand is verstreken sinds de aanschaf of de vorige wijziging. Als dat nog niet zo is, dan kunt u contact opnemen met de klantenservice voor deze wijziging naar een NS Flex-abonnement.

Vanuit NS Flex zonder abonnement mag je op ieder moment een wijziging maken naar een NS Flex abonnement, daar hoeft dus niet minimaal 1 maand tussen te zitten. Bovendien kan je die wijziging zelf maken binnen je Mijn NS en is het niet per se nodig om contact op te nemen met de klantenservice.

Badge +3

Een gepauzeerd Flex abonnement (op Basis, zonder abonnement dus) kan je op ieder moment weer wijzigen tegenwoordig.

Hoef je geen maand meer voor te wachten, en bespaart je dus de moeite met het wisselen tussen twee kaarten voor bijv. vakanties, ziekte of iets anders dat korter dan een maand duurt.

Oh, @loklok8 was me voor. :yum:

wel handig dat je nu altijd kunt wijzigen als je geen abonnement hebt. Ik had dit nog nooit gezien, maar vandaag gewijzigd naar 'zonder abonnement' en kan via Mijn NS meteen zelf weer wijzigen naar een ander abonnement 

 

Badge +3

Ik weet dat wijzigen van NS Flex zonder abonnement naar een NS Flex-abonnement ook binnen de eerste maand mag. Dat het ook in Mijn NS kon, wist ik niet; ik baseerde mijn reactie op dit bericht waarin staat dat zo'n wijziging via de klantenservice moet. Op basis van mweiss’ bericht blijkt dat echter onjuist, dus ik heb mijn bericht aangepast.

@Tochjo volgens mij gaat dat wijzigen via de klantenservice over wijzigingen van een flex abonnement naar een duurder flex abonnement binnen een maand

Badge +3

Dat zou kunnen, maar de oorspronkelijke vraag in dat topic gaat om een situatie waarin NS Flex zonder abonnement na een week weer wordt gewijzigd in NS Flex Traject Vrij, dus ik nam aan dat het ook op die situatie betrekking had.

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij kan je je abonnement naar een duurder abonnement wijzigen via Mijn NS in de eerste maand. Als dat niet mogelijk is kan je dit verzoek altijd via onze klantenservice indienen.

dat kan niet via mijn ns, maar moet altijd via de klantenservice. Het zou makkelijker zijn als je dit gewoon zelf kon doen

Dit is een screenshot van flex die op 17 september is afgesloten (nieuwe kaart). Wijzigen is niet mogelijk, ook niet naar een duurder abonnement. Ik weet eigenlijk alleen door de community dat dit via de klantenservice wel kan

 

Bedankt voor de feedback!

Reputatie 7
Badge +3

dat kan niet via mijn ns, maar moet altijd via de klantenservice. Het zou makkelijker zijn als je dit gewoon zelf kon doen

Dit is een screenshot van flex die op 17 september is afgesloten (nieuwe kaart). Wijzigen is niet mogelijk, ook niet naar een duurder abonnement. Ik weet eigenlijk alleen door de community dat dit via de klantenservice wel kan

 


Voor zover ik begrijp kun je een nieuw Flex abonnement de eerste maand niet wijzigen. Na de 1e maand kun je deze binnen een maand naar een duurder abonnement wijzigen.

Badge +3

Voor zover ik begrijp kun je een nieuw Flex abonnement de eerste maand niet wijzigen. Na de 1e maand kun je deze binnen een maand naar een duurder abonnement wijzigen.

Dat begrijp je goed inderdaad, maar als je binnen die maand iets duurders wilt (of bijv. de doordeweekse dalkorting vergeten bent bij een wissel naar Weekend Vrij) is dat via de klantenservice geen enkel probleem.

Zelfs wisselen van traject lijkt me geen probleem.

Reputatie 7
Badge +3

Ik weet dat wijzigen van NS Flex zonder abonnement naar een NS Flex-abonnement ook binnen de eerste maand mag. Dat het ook in Mijn NS kon, wist ik niet; ik baseerde mijn reactie op dit bericht waarin staat dat zo'n wijziging via de klantenservice moet. Op basis van mweiss’ bericht blijkt dat echter onjuist, dus ik heb mijn bericht aangepast.

Op het moment van het bericht was het denk ik wel zo dat het dan alleen via de klantenservice kon, maar dat kan natuurlijk altijd veranderd worden. In het begin van de Corona crisis toen veel abonnementhouders wijzigden naar Flex zonder abonnement werd gezegd dat de klantenservice coulant zou zijn wanneer deze mensen weer wilden wijzigen naar Flex met abonnement of Flex helemaal wilden stoppen om bv weer Traject Vrij te nemen (wat toen nog niet als Flex beschikbaar was). Er was natuurlijk ook altijd de optie om een 2e kaart aan te vragen (gratis bij abonnement) wat NS en OV-chipkaart misschien niet altijd toejuichden (meer kaarten aanmaken en meer kosten voor NS voor gratis kaarten), dus wellicht dat men o.a. hierom de mogelijkheid om Flex zonder abonnement op ieder moment te kunnen wijzigen heeft gegeven. 

Badge +3

… dus wellicht dat men o.a. hierom de mogelijkheid om Flex zonder abonnement op ieder moment te kunnen wijzigen heeft gegeven. 

Maak van wellicht maar ‘zeker weten’. Het scheelt een boel moeite voor zowel reiziger als klantenservice en alles eigenlijk om dat toe te staan.

Voor een tussentijdse ‘upgrade’ dan nog wel de klantenservice nodig, maar is zonder meer mogelijk. Downgrade natuurlijk niet want dat zou wel érg Flex zijn, een weekje of twee Dal Vrij… :thinking:

 

En als ik dan pauzeer, terwijl de factuur net is betaald, waardoor het abonnement van 5,- al is overgemaakt, gaat die pauze dan per de volgende factuurperiode in of onmiddellijk en is het een beetje pech van je geld? De reizen betaal je achteraf, het abonnement vooraf, vandaar mijn vraag.

Reputatie 7
Badge +4

De ‘pauze’ gaat meteen in en het teveel betaalde wordt verrekend. U wordt niet benadeeld. U moet het abonnement wel een maand hebben gehad. U kunt Flex zonder abonnement op elk moment weer omzetten naar bijvoorbeeld Dalvoordeel. De wachttijd van een maand geldt niet bij Flex zonder abonnement.

De ‘pauze’ gaat meteen in en het teveel betaalde wordt verrekend. U wordt niet benadeeld.

Niet alleen het prettigst denkbare antwoord, ook een mooie, doch eenvoudige avatar. Dank!

Ik vind het erg gebruiksonvriendelijk. Ze maken er reclame mee dat je het met 1 klik aan en uit kunt zetten. In werkelijkheid is het een puzzel. Nu blijkt dat je een abonnement moet wijzigen. Als ik Flex Dal wil wijzigen naar Flex Basis dan moet ik ook nog 10,00 administratiekosten betalen. Dat zijn dus de kosten van 2 maanden Flex Dal abonnement. Misleiding en onkunde van de NS.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Omega,

Het klopt dat je je abonnement moet wijzigen naar Basis om te ‘pauzeren'.

De adminstratiekosten die getoond worden is een foutje. Als je doorgaat met de wijziging verdwijnen die kosten vanzelf.

Helaas heeft NS dit nog steeds niet opgelost, ondanks meerdere meldingen hierover.

Goedemiddag, 

 

Ik ben benieuwd of deze informatie nog steeds accuraat is? 

 

Ik zou namelijk binnenkort mijn NS traject vrij abonnement willen switchen naar NS flex basis om op deze 

manier mijn abonnement tijdelijk voor 2 weken te stoppen. Na die 2 weken wil ik mijn NS traject vrij abonnement weer opnieuw activeren. 

 

Is dit mogelijk of is er een andere manier om dit mogelijk te maken? 

 

Hoor het graag. 

 

Groet, 

 

Thijs 

Reputatie 7
Badge +3

Goedemiddag, 

 

Ik ben benieuwd of deze informatie nog steeds accuraat is? 

 

Ik zou namelijk binnenkort mijn NS traject vrij abonnement willen switchen naar NS flex basis om op deze 

manier mijn abonnement tijdelijk voor 2 weken te stoppen. Na die 2 weken wil ik mijn NS traject vrij abonnement weer opnieuw activeren. 

 

Is dit mogelijk of is er een andere manier om dit mogelijk te maken? 

 

Hoor het graag. 

 

Groet, 

 

Thijs 

Als je jouw traject vrij langer dan een maand hebt, dan kun je deze naar basis zetten en tegenwoordig hoef je als je vanaf basis naar een betaald abonnement niet meer een maand wachten. Je kunt dus na 2 weken vanaf basis terug naar traject vrij.

Reputatie 7
Badge +3

Dit is nog steeds hoe het werkt. Een betaald abonnement waarmee je korting krijgt of vrij reist moet je minstens een maand hebben om die te kunnen wijzigen, maar het gratis Flex Basis waarmee je op vol tartief reist kun je altijd weer wijzigen, daar is die maand “afkoeltijd” niet van toepassing. 

Top helemaal duidelijk! 

 

Dank

Reageer