Flex weekend kan ik niet binnen 14 dagen annuleren

  • 13 September 2023
  • 6 reacties
  • 211 Bekeken

Hallo. Ik had voorheen een flex basis abonnement maar heb hem vorige week omgezet naar een flex weekend. Aangezien je 14 dagen de tijd hebt om hiervan af te zien wou ik hier door privé omstandigheden gebruik van maken. Mijn logica is dat het dan weer omgezet wordt naar je flex basis omdat de koop ongedaan is gemaakt maar die logica klopte niet. Telefonisch contact 2x na 10 minuten wachten eruit gegooid. Via de chat geprobeerd en gedacht dat ihet goed geregeld maar nu moet ik toch voor een week betalen. Weer gebeld geen gehoor en maar weer via de chat. Daar kreeg ik te horen dat ik het had geannuleerd maar dat annuleren stopzetten betekend en daarom moest betalen. Ik had ook gezegd dat hij weer terug moest op mijn fles basis en dat was een wijziging. Toen begreep ik er niks meer van want je kan niet binnen een maand van aankoop wijzigen. De medewerker bleef volhouden en begreep mijn probleem niet en vroeg zich af wat mijn punt nu was. Ik ben de discussie gestopt, ik kreeg geen gelijk. Ik vind het maar raar dat je niet kan wijzigen binnen een maand maar als je wilt annuleren dan wordt het ineens gezien als opzeggen en wijzigen en dan kan het wel. Het gaat hier niet om veel geld maar wel om het principe.


6 reacties

Reputatie 5

Je hebt een wettelijk herroepingsrecht van 14 dagen bij het online het afsluiten van een (ander) NS Flex-abonnement. Als je daar gebruik van maakt, dan zou je WeekendVrij met terugwerkende kracht teruggezet moeten worden naar Flex Basis.

Je hoeft dan inderdaad niet voor een week WeekendVrij te betalen of je hebt recht op restitutie van het abonnementsgeld als je al betaald hebt. Een herroeping is anders dan een wijziging.

Als ik het bericht nu goed begrepen heb tenminste.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien dat de medewerker het door het woord ‘annuleren’ verkeerd begrepen heeft. Je kunt je inderdaad beroepen op het ‘herroepingsrecht’ of de ‘bedenktijd'. NS heeft hier een aparte pagina voor: https://www.ns.nl/klantenservice/opzeggen-of-annuleren/bedenktijd.html

Zodra je bij Klantenservice hebt aangegeven dat je je beroept op het herroepingsrecht, zetten we je abonnement met terugwerkende kracht, dat wil zeggen per ingangsdatum van het abonnement, stop.

Er is natuurlijk wel een verschil met annuleren. Als je al gebruik hebt gemaakt van het abonnement, moet je de gekregen korting bij herroepen weer terugbetalen.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Het principe van het herroepingsrecht (zie de gelinkte pagina) is dat je met terugwerkende kracht je abonnementskosten volledig terugkrijgt en je de gemaakte reiskosten tegen voltarief moet betalen, dus alsof je het abonnement nooit gehad hebt.

In de praktijk gebeurt het soms anders, dan beëindigt men je abonnement per de datum van contact met de Klantenservice (wordt teruggezet naar Basis en er wordt eventueel een beëindiging klaargezet op een automaat als je helemaal geen NS Flex meer wilt).

In dat geval behoud je de genoten korting over je gemaakte reizen, maar betaal je natuurlijk wel de kosten voor de dagen dat je het abonnement gehad hebt.

Heb toevallig vorige week een (test) abonnement na één week herroepen (geannuleerd) via X/Twitter en daags erna de volledige abonnementskosten terug gekregen (zoals het dus hoort). Er waren geen reizen gemaakt en de (gratis 😅) nieuwe kaart mag ik natuurlijk mee doen wat ik wil.

Ik heb inderdaad geen gebruik van het abonnement gemaakt. Een medewerker hoort toch te weten wat het woord annuleren betekend? Hij heeft terug gekeken in de andere chat en daar had ik ingezet dat ik van het abonnement afzie. Mocht het weer gebeuren dan inderdaad maar het woord "herroepen" gebruiken.

Badge +3

Ik heb inderdaad geen gebruik van het abonnement gemaakt. Een medewerker hoort toch te weten wat het woord annuleren betekend? Hij heeft terug gekeken in de andere chat en daar had ik ingezet dat ik van het abonnement afzie. Mocht het weer gebeuren dan inderdaad maar het woord "herroepen" gebruiken.

Volgens de voorwaarden heb je gewoon recht op herroepen met terugwerkende kracht, dus voor de dagen dat je het abonnement had óók je geld terug, zeker als je er (zonder opgaaf van redenen) helemaal geen gebruik van hebt gemaakt.

Alles wel binnen 14 dagen na aanvraag natuurlijk.

 

Allemaal bedankt voor jullie reactie!

Reageer