beantwoord

fout bij samenreiskorting email

  • 4 September 2023
  • 16 reacties
  • 346 Bekeken

Reputatie 5

Zoals in bovenstaande foto zie je dat je ook samenreiskorting zou kunnen krijgen als je flex basis hebt. Zie bij let op.

 

Daar moet bij uitgezonderd Kids Vrij ook flex basis staan. In de app bij het aanzetten van de samenreiskorting staat het er wel goed bij

icon

Beste antwoord door Erryt NS 5 September 2023, 20:37

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3

NS is niet consequent wat Flex basis betreft. De ene keer valt het onder abonnementen en de andere keer niet.

Voor samenreiskorting telt het het niet als abonnement. NS kan dit inderdaad duidelijker neerzetten.

Reputatie 7
Badge +3

NS Flex Basis geen abonnement. Het is slechts een overeenkomst tussen jou en NS om op rekening te reizen. Je machtigt NS machtigt om automatisch reiskosten te incasseren.

Het is een ongelukkige naam voor iets dat geen abonnement is. Net als samenreiskorting een ongelukkige naam is. Dat zou veel beter meereiskorting kunnen heten.

Sinds de komst van OVpay kan NS Flex Basis in feite afgeschaft worden. Je kunt net zo goed je reiskosten betalen door in- en uit checken met betaalpas of creditcard. Er zijn nog wel wat voordelen zoals het met korting kunnen parkeren bij P+R, je fiets stallen op rekening en het kunnen huren van een OV-fiets.

 

Reputatie 6
Badge +2

Hey dennisg!

Wat scherp dat je dit is opgevallen! Ik wil het graag doorzetten, maar ik kan zo niet de pagina vinden waar dit precies staat. Kun je dat nog aangeven?

Reputatie 5

NS Flex Basis geen abonnement. 

Volgens NS is Flex Basis wel degelijk een abonnement, maar dan een abonnement zonder kosten.

@Lorena NS dit staat zo in een door NS verstuurde e-mail, niet op de website.

Reputatie 7
Badge +3

NS kan dat wel zeggen, maar taalkundig klopt het niet. 

Bij een abonnement betaal je voor de regelmatige afname van een product of dienst. Bij NS Flex Basis of ook de OV-fiets is daarvan geen sprake. Het enige wat dat zogenaamde abonnement inhoudt is dat je achteraf voor de dienst betaalt via automatische incasso.

Doordat NS terminologie op een merkwaardige manier gebruikt is er zoveel onduidelijkheid. Dat zien we nu ook met het fenomeen samenreiskorting waarbij mensen niet doorhebben dat de abonnementhouder gewoon moet in- en uitchecken en dat de medereiziger met korting kan meereizen.

Bij NS Flex Basis heb je volgens NS een abonnement dat geen abonnement is. Ik zou NS Flex Basis omdopen tot Schrödingers abonnement.

Reputatie 5

@Lorena NS 

 

Staat in de email die je ontvangt als je het aangezet hebt.

 

Daarnaast staat het ook nog in het venster als je het wilt aanvragen via de website. Daar staat ook alleen (met uitzondering van Kids Vrij).

 

In de app staat het wel goed.

Mag ik jouw mail als voorbeeld gebruiken, dennisg? Zou je mij een privébericht willen sturen?

Reputatie 5

Erryt ik heb je een pb gestuurd.

 

Hierbij nog de foto van de website

melding na op “aan” drukken op website

 

Badge +3

Ik heb dit al eerder aangegeven, Flex Basis geeft géén recht om mensen met Samenreiskorting mee te nemen (en ja, een conducteur kan dat zien).

Er moet dus inderdaad staan 'meereizen met iemand die een NS abonnement heeft (uitgezonderd Kids Vrij of Flex Basis), of een SRP’.

Flex Weekend Voordeel/Vrij (zonder korting doordeweeks) geeft dat recht wél, ook al krijgt de abonnementhouder zelf geen korting.

Als zo’n abonnementhouder in de app Samenreiskorting aan zet zit die fout, tenzij er nog iemand bij is die wel een ‘abonnement’ heeft (Weekend Voordeel of hoger).

Badge +3

Nog ingewikkelder:

Twee personen die allebei Flex Weekend Voordeel hebben willen samenreizen met korting (doordeweeks en buiten de spits uiteraard).

Voor één persoon is dat prima, die zet dan Samenreiskorting aan, maar in principe mag de ander ook Samenreiskorting aan zetten omdat de ander Weekend Voordeel heeft (dat recht geeft op medereizigers).

We gaan het zien zodra samenreizen (vast wel ooit) geborgd wordt via gedeelde codes, die een abonnementhouder kan genereren.

Reputatie 5

Spijker op zijn kop @Robert B. Samenreiskorting zou eigenlijk gewoon alleen geldig moeten zijn met een abonnement dat op dat moment ook recht op vrij reizen of korting geeft. Zo ingewikkeld is het soms niet. 🤐

Ik heb er een melding van gemaakt. Hopelijk kan dit snel worden aangepast. Bedankt voor de gegevens, dennisg.

Reputatie 5

Inmiddels bijna 3 maanden verder en het is nog niet aangepast.

 

Daarnaast staat het er ook niet bij als je een samenreis e-ticket koopt in de ns app. Op de website kun je dat weer niet aanschaffen.

 

onder het kopje aboonementhouder bij m.u.v kids vrij moet dus ook flex basis
Staat in de ns app als je een e-ticket wilt kopen en samen wilt reizen.

 

Reputatie 6
Badge +2

Hey dennisg

Jammer om te lezen dat dit nog niet is aangepast. Ik heb de melding opnieuw doorgezet en ook de informatie in de app hieraan toegevoegd.

Reputatie 7
Badge +3

In feite is flex basis geen abonnement, je krijgt geen korting o.i.d., maar een reizen op rekening product. Blijft dat dit er onduidelijk staat en voor discussie kan zorgen, omdat de ene keer NS ook basis een abonnement noemt, de andere keer niet. Er zou ook bij moeten staan dat het niet geldig is i.c.m. een OV-fietsabonnement.

Badge +3

Flex Basis -voorheen werd het ‘zonder abonnement’ genoemd- is wel degelijk een (doorlopend) abonnement want je krijgt er immers maandelijks een factuur voor. 

Maar Flex Basis geeft géén recht om 3 anderen met Samenreiskorting mee te laten reizen.

Flex Weekend Voordeel (of Weekend Vrij zonder doordeweekse dalkorting) geven dat recht wel, ook al krijg je zelf op dat moment geen korting.

Reageer