Hoi Conny133,
Ook met Flex zou je gewoon automatisch leeftijdkorting moeten krijgen in bus/tram/metro. Dat de klanteNService als enige oplossing biedt het uitschakelen van Flex voor bus/tram/metro is vreemd. Er moet iets anders aan de hand zijn.
Om je geld terug te krijgen zul je ook bij de klanteNService moeten zijn.
Heel vreemd, want ik heb een Flex kortingskaart van de NS waarmee ik in de daluren onbeperkt met korting mag reizen, gezien mijn leeftijd.
Een NS Flex abonnement heeft voor bus, tram en metro niets met onbeperkt in de daluren reizen te maken.
De leeftijdskorting (bij 65+) krijg je automatisch op elke persoonlijke ov-chipkaart, ook zonder (daluren)abonnement.
Dat het gewoon werkt (of zou moeten werken) bewijst dit topc
Geef anders eens een voorbeeld van een busrit en de prijs op je factuur, waaruit blijkt dat je geen korting krijgt?
Vreemd verhaal, ik heb nog nooit gehoord dat je bij Flex als senior geen leeftijdskorting zou krijgen.
Het enige wat ik me zou kunnen voorstellen is dat het zou gaan om een kortingabonnement voor bus/tram dat naast Flex op dezelfde kaart is gezet en dan genegeerd wordt.
In Brabant zijn er bijv. kortingabonnementen voor de bus die voor senioren gestapeld kunnen worden met de algemene leeftijdskorting, samen krijg je dan ongeveer 60% korting. Dat gaat in combinatie met Flex inderdaad mis.
Wellicht is de geboortedatum verkeerd doorgegeven bij het aanmaken van de OV-chipkaart. De geboortedatum bij ons kan anders zijn dan bij TLS.
Wellicht is de geboortedatum verkeerd doorgegeven bij het aanmaken van de OV-chipkaart. De geboortedatum bij ons kan anders zijn dan bij TLS.
Oh? Ik dacht dat daar wel een controle op zat. Maar dan nog, bij reizen op rekening bepaalt NS de prijs, dus als de geboortedatum in Mijn NS correct is zou het toch moeten werken?
Wellicht is de geboortedatum verkeerd doorgegeven bij het aanmaken van de OV-chipkaart. De geboortedatum bij ons kan anders zijn dan bij TLS.
Ja, dat kan maar dan zou uitschakeling van het bus-deel van Flex ook niet helpen.
De leeftijdskorting in de bus, tram en metro wordt bepaald door de geboortedatum die bekend is bij de OV-chipkaart. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij controleert ons systeem wel automatisch of de opgegeven geboortedatum overeen komt met de geboortedatum op de OV-chipkaart.
Ik denk niet dat het uitschakelen het probleem zal verhelpen.
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij controleert ons systeem wel automatisch of de opgegeven geboortedatum overeen komt met de geboortedatum op de OV-chipkaart.
Dat lijkt me ook een logische controle op mogelijke leeftijdsfraude.
Ik denk niet dat het uitschakelen het probleem zal verhelpen.
Als het BTM deel van Flex uitgeschakeld wordt reis je op saldo en is de geboortedatum op een ov-chipkaart leidend voor wat je betaalt voor een rit.
Ik zou dus de leeftijd van TS die bij NS bekend is controleren… Die zou gewoon overeen moeten komen met die op de kaart, maar ik verbaas me nergens meer over.
Ik denk niet dat het uitschakelen het probleem zal verhelpen.
Als het aan een foute leeftijd ligt helpt dat natuurlijk niet.
Ik denk niet dat het uitschakelen het probleem zal verhelpen.
Als het BTM deel van Flex uitgeschakeld wordt reis je op saldo en is de geboortedatum op de chipkaart leidend voor korting.
Dan is er gerommeld met verschillende leeftijden tussen kaart en systeem..
Ik zou heel graag even willen kijken naar het account van TS in ons systeem. Zou je je gegevens in je profiel willen aanvullen, Conny133 en daarna een privébericht willen sturen bij welke reizen het verkeerd is gegaan?
Als het BTM deel van Flex uitgeschakeld wordt reis je op saldo en is de geboortedatum op de chipkaart leidend voor korting.
Dan is er gerommeld met verschillende leeftijden tussen kaart en systeem..
TS geeft aan dat er een NS abonnement is dat onbeperkt reizen in de daluren met korting zou geven (wegens de leeftijd), maar voor bus/tram/metro is zo’n abonnement er helemaal niet, en ook niet nodig want die korting krijg je altijd zolang je maar een persoonlijke kaart hebt.
Als het Flex systeem geen korting verleent zal de geboortedatum bij NS niet kloppen of ontbreken.
Kijk in Mijn NS bij https://www.ns.nl/mijnns#/persoonsgegevens
TS geeft aan dat er een NS abonnement is dat onbeperkt reizen in de daluren met korting zou geven (wegens de leeftijd), maar voor bus/tram/metro is dat abonnement er helemaal niet, en ook niet nodig want die korting krijg je altijd zolang je maar een persoonlijke kaart hebt.
Vandaar mijn eerdere vermoeden dat het om een regionaal busabonnement gaat. In sommige regio's zijn er abonnementen voor gratis reizen of extra korting voor senioren.
Het Flex abonnement staat helemaal los van de korting in de bus, tram of metro. Dat kan nooit met elkaar te maken hebben.
Het Flex abonnement staat helemaal los van de korting in de bus, tram of metro. Dat kan nooit met elkaar te maken hebben.
Ja en nee. Bij Flex (ongeacht abonnement) krijg je natuurlijk gewoon de 34% leeftijdskorting op BTM, maar als er een stad/streek/zone/regio BTM kortingsabonnement actief is dat meer korting geeft gaat het mis en moet het Flex BTM deel verwijderd worden.
Bij een vrij reizen BTM abonnement zou het goed moeten gaan (eigen ervaring in Eindhoven, en bij GVB en RET gaat dat ook prima).
Wat TS beweert is dat de leeftijdskorting door Flex om zeep is geholpen (niet verleend werd, al twee jaar) en dat vind ik vreemd.
Maar goed, er zijn wel meer gevallen bekend waar de geboortedatum in Mijn NS ontbrak en dan is het totaal verklaarbaar. Al is dat niet iets van twee jaar geleden volgens mij.
Maar als de geboortedatum in Mijn NS ontbreekt is het wel vreemd dat ze wel leeftijdkorting op Dal Vrij krijgt.