Skip to main content

Het is inmiddels een traditie geworden: het geklooi door NS met abonnementskosten zodra ik mijn flex-abonnement wijzig.  Het begint met een extra factuur die overigens altijd wel correct is. Vervolgens staat in mijn overzicht in de app gedurende één dag het nieuwe abonnementstarief vermeld. Daarna begint het geklooi: tot vlak voor de nieuwe factuurdatum wordt een volkomen onbegrijpelijk bedrag vermeld. Tot nu toe komt het altijd op het laatste nippertje weer goed, maar nu heb ik toch mijn twijfels. In de app staat een bedrag van nul euro vermeld, terwijl ik op de website een negatief abonnementsbedrag zie.

Bovendien doet NS er nu een schepje bovenop: op mijn 66e(!) verjaardag kreeg ik een felicitatie met mijn 65e(!) verjaardag en werd ik gewezen op een extra voordelig DalVrij abonnement. Maar die had ik 9 dagen daarvoor al afgesloten, en niet voor de eerste keer. Intussen is er een treinreis op tweede kerstdag wel gewoon geheel in rekening gebracht.

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.

 

Goedemiddag Guitarra.

Wat balen dat het zo onduidelijk is. Kan het zijn dat je meerdere Mijn NS-accounts hebt? Zo te lezen gaat daar iets niet goed.
Als je de gegevens in je profiel aanvult en de moderators hiervan op de hoogte stelt via een reactie in dit topic gaan we voor je op onderzoek uit.


Dat tellertje in de app klopt al heel lang niet. Niet meer naar kijken dus, maar hou alleen de factuur aan.


Het negatieve bedrag op de website is waarschijnlijk vanwege de wissel naar Dal Vrij 65+ maar dat bedrag heb je waarschijnlijk al gekregen via een tussentijdse factuur.

Er zijn meerdere meldingen over kosten op 26 december die er helemaal niet zouden moeten zijn (o.a. bij Weekend Vrij). Neem contact op met de Klantenservice (telefoon, chat, social media) of wacht af of men die reizen alsnog zelf corrigeert.


Misschien is het goed om er nogmaals op te wijzen dat het “geklooi” een algemeen steeds terugkerend verschijnsel is, zie ook de reactie van MoDe. De oplossing van dit probleem is zo ongelooflijk simpel: zet het nieuwe maandtarief na een wijziging gewoon in het overzicht en laat het daar dan ook staan, en ga dus niet een dag later alsnog lopen “klooien”, want dat is volslagen nutteloos, en ook zeer frustrerend voor de gebruiker.


U bent niet de enige, @Guitarra , die begrijpelijkerwijs aanneemt dat het kostentellertje van enige betekenis is. Met zekere regelmaat komen hier op dit forum mensen vragen stellen over hun “kosten”, en dan blijkt dat ze naar dat kapotte tellertje zitten te kijken.

@Sascha NS Kan dit niet gewoon weg? Het is vast al eerder gevraagd. Zoveel mensen raken in verwarring hierdoor. Ik vermoed dat het ergens op een lijst staat van “dingen die we nog moeten fixen” maar als het niet precies klopt, moet je ook geen precies getal tonen. Dan kan je het beter even weglaten totdat het wel klopt en niet zoveel mensen verwarren of zelfs bezorgd laten zijn over hun kosten.

Bij mij geeft het tellertje nu een bedrag aan wat 10 euro te hoog is. Als ik heel zorgvuldig in mijn vorige factuur kijk wat er al betaald is, en dan in de reishistorie al het nieuwe selecteer, is dat 10 euro minder dan wat het tellertje aangeeft. En de datum van mijn eerstvolgende factuur zou ook ineens 2 weken later zijn dan wat het normaal is…


Dat hele tellertje voor de abonnementskosten is nooit goed geweest rond een abonnementswijziging, is al vanaf het begin van Flex dat het dan een verkeerd bedrag aangeeft. Onbegrijpelijk. Haal het dan weg als het te ingewikkeld is om het te fixen en laat alleen de reiskosten zien, die kloppen wel zover ik weet. Of zet er een waarschuwing bij dat de abonnementskosten de eerste maand na een abonnementswijziging niet goed worden weergegeven. 


Onbegrijpelijk inderdaad. Dat de vermelde volgende factuurdatum niet klopt is tot daaraan toe 🤔🙄

Bij mij moet 31 januari gewoon de 9e zijn, en voor een andere account moet 18 januari de 25e zijn.


Die factuurdatum klopt bij mij ook nooit. Wordt altijd op de laatste dag van de volgende maand gezet, terwijl de werkelijke factuurdatum een week of drie eerder ligt.

Hoe moeilijk kan dat toch zijn? Onbegrijpelijk.


Hoe moeilijk kan dat toch zijn? Onbegrijpelijk.

Onwetende widgets… in MIjn NS en in de NS app (al jaren) 😥


Om toch maar positief te eindigen: ik had de klantenservice van NS nog niet benaderd, maar toch hebben ze de ten onrechte gerekende reizen inmiddels gecorrigeerd. Het lijkt erop dat de allerlaatste treinreis nu ook op nul euro staat, dus het abonnement werkt weer naar behoren.

Het flex-abonnement is een prachtig systeem, jammer dat de uitvoering ervan nog steeds te wensen overlaat. Ik heb al lang geen widget met het kostenoverzicht meer op de startpagina van de app staan. De kans dat het overzicht klopt is op de website van NS wel iets groter (maar zeker geen 100%) dan in de app, dus ik kijk liever op de website dan in de app.


Nou vooruit, nog één keertje dan. Inmiddels heb ik mijn abonnement weer gewijzigd in DalVoordeel. Volgens het overzicht in de app én op de website van NS zou me dit in februari €.105,27 aan abonnementsgeld gaan kosten.

Boeiend hè?


Nou vooruit, nog één keertje dan. Inmiddels heb ik mijn abonnement weer gewijzigd in DalVoordeel. Volgens het overzicht in de app én op de website van NS zou me dit in februari €.105,27 aan abonnementsgeld gaan kosten.

Boeiend hè?

Mocht er een minteken voor staan dan is het natuurlijk een teruggave (deel van Dal Vrij à € 119,95 per maand), maar dan nog klopt het niet want je bent 65+ en betaalde een stuk minder.

Het enige dat boeit zijn je facturen. 🤣


Nou vooruit, nog één keertje dan. Inmiddels heb ik mijn abonnement weer gewijzigd in DalVoordeel. Volgens het overzicht in de app én op de website van NS zou me dit in februari €.105,27 aan abonnementsgeld gaan kosten.

Boeiend hè?

Mocht er een minteken voor staan dan is het natuurlijk een teruggave (deel van Dal Vrij à € 119,95 per maand), maar dan nog klopt het niet want je bent 65+ en betaalde een stuk minder.

Het enige dat boeit zijn je facturen. 🤣

Het verschil met mijn vorige abonnement is al lang met een tussentijdse factuur gecorrigeerd, en dat is ook zoals gewoonlijk correct gebeurd. Ik blijf gewoon lachen want de eerstvolgende maandelijkse factuur zal vast wel weer blijken te kloppen.


Nou vooruit, nog één keertje dan. Inmiddels heb ik mijn abonnement weer gewijzigd in DalVoordeel. Volgens het overzicht in de app én op de website van NS zou me dit in februari €.105,27 aan abonnementsgeld gaan kosten.

Boeiend hè?

Gewoon niet kijken naar dat tellertje. Of alleen doen als je weer eens bevestigd wilt zien dat NS dit nog steeds niet gefixt heeft. NS Flex bestaat sinds 2018 en dit met het telletje is nooit goed geweest. 


Ik zie nu dit staan bij waar dat tellertje stond:

 

Zou het nu eindelijk, na 5,5 jaar NS Flex, eens aangepast gaan worden dat het kostenoverzicht wel het juiste bedrag aangeeft, ook na een abonnementswijziging? 

 


Ik zie nu dit staan bij waar dat tellertje stond:

 

Zou het nu eindelijk, na 5,5 jaar NS Flex, eens aangepast gaan worden dat het kostenoverzicht wel het juiste bedrag aangeeft, ook na een abonnementswijziging? 

 

ja ik ben daar ook wel benieuwd na de reiskosten kloppen meestal wel maar kijk altijd op de factuur daar dat klopt meestal wel en daar staat Juiste kosten ook aangegeven 


Ik zie nu dit staan bij waar dat tellertje stond:

 

Zou het nu eindelijk, na 5,5 jaar NS Flex, eens aangepast gaan worden dat het kostenoverzicht wel het juiste bedrag aangeeft, ook na een abonnementswijziging? 

 

Anderhalve maand of zo verder en ik lees dit op X

 

So far voor “binnenkort een verbeterd kostenoverzicht". 


Ik heb gisteren op de vervaldag van mijn weekend vrij FLEX 65+ abonnement deze omgezet in een dalvrij flex 65+. Krijg nu een factuur voor abonnementskosten van 147,59. Bij de omwisseling kreeg ik van de NS de bevestiging dat mijn dalvrij abo 87,95 bedraagt Op de factuur is zelfs de 65+ korting opgeteld ipv in mindering gebracht. Ik heb geprobeerd de vraag bij de klantenservice chat neer te leggen, maar daar sta ik al meer dan een uur in de wacht. Ook telefonisch geprobeerd, maar na drie kwartier nog steeds niet geholpen. Wie geeft raad?


Helaas hebben we hier op de Community geen inzage in Henrik. Het is zoals je gemerkt hebt druk vandaag, maar ik kan je alleen naar de klantenservice verwijzen om dit na te laten kijken.


@Henrik Dit is een bekend probleem, zie dit topic 

De leeftijdskorting (72 euro per hele maand) wordt als het goed is op de volgende factuur verrekend.


Net, na lang wachten, gechat met een medewerker van de NS klantenservice. Betrokkene had geen tot weinig kennis van NS flex dal vrij voor senioren? Uiteindelijk, na veel heen en weer gevraag, bleek er inderdaad een fout te zijn gemaakt door de NS. De medewerker ging dit herstellen en ik ontving een bevestigingsmail waarin staat: 

 Nieuw    
NS Flex:    NS Flex Dal Vrij
Totaalprijs:    € 159,95 per maand
Ingangsdatum:    28 april 2024
     
Voormalig    
Abonnement:    NS Flex Dal Vrij
Totaalprijs:    € 87,95 per maand

DAT MOET JUIST OMGEKEERD ZIJN.

Volgens de medewerker van de klantenservice staat het bij hem wel goed in het systeem en is er sprake van een technische fout. Hij heeft er een notitie van gemaakt. Wat een incompetentie. Wat moet ik hiermee.? 

 


Volgens de medewerker van de klantenservice staat het bij hem wel goed in het systeem en is er sprake van een technische fout. Hij heeft er een notitie van gemaakt. Wat een incompetentie. Wat moet ik hiermee.? 

U moet daar niets mee (zolang er in Mijn NS staat dat je Dal Vrij hebt), de leeftijdskorting wordt automatisch (aparte regel op je factuur) verrekend, maar pas op de volgende factuur.

Hou die volgende factuur natuurlijk wel in de gaten (72 euro korting voor 28 april t/m 27 mei, en natuurlijk ook alvast voor 28 mei t/m 27 juni).

Ander nadeel in Mijn NS is dat het niet meteen duidelijk is of je een 1e klas abonnement hebt, maar dat is te zien aan de prijs. Geen zorgen dus voorlopig.


Volgens de medewerker van de klantenservice staat het bij hem wel goed in het systeem en is er sprake van een technische fout. Hij heeft er een notitie van gemaakt. Wat een incompetentie. Wat moet ik hiermee.? 

U moet daar niets mee (zolang er in Mijn NS staat dat je Dal Vrij hebt), de leeftijdskorting wordt automatisch (aparte regel op je factuur) verrekend, maar pas op de volgende factuur.

Hou die volgende factuur natuurlijk wel in de gaten (72 euro korting voor 28 april t/m 27 mei, en natuurlijk ook alvast voor 28 mei t/m 27 juni).

Ander nadeel in Mijn NS is dat het niet meteen duidelijk is of je een 1e klas abonnement hebt, maar dat is te zien aan de prijs. Geen zorgen dus voorlopig.

Ik wacht de volgende factuur "geduldig" af. Zo te lezen, bestaat het probleem inzake de kortingtoepassing al jaren. Communicatie bij NS blijft gebrekkig. Ook de training van de medewerkers van de klantenservice behoeft aandacht.


Reageer