herinneringen ns flex factuur | NS Community
beantwoord

herinneringen ns flex factuur


Goedemiddag,

Ik heb een ns flex factuur gekregen van rond de 170€ en die zou er rond 5/6 juli afgaan.
Nu weet ik dat ik nog een email ter herrinering ga krijgen alleen die heb ik nu nog niet en daarna nog 1x een brief thuis gestuurd met een uiterste betaaldatum klopt dat?

Ik kan mijn factuur rond de 29/30 juli betalen ivm banenwissel. Is dat nog mogelijk zonder dat ik dan geblokeerd of dergelijke word of is dat dan al te laat?

Ik weet namelijk niet uit me hoofd hoeveel weken ja na de 1ste herrinering je nog te tijd heb.
Ik wil hem uiteraard betalen net als mijn vorige factuur.


Groetjes Romy Chelsie
icon

Beste antwoord door Laura NS 10 July 2019, 12:53

Bekijk origineel

83 reacties

Hoi RomyChel en welkom op onze NS Community!

Je krijgt inderdaad een herinnering per e-mail wanneer het niet lukt om te incasseren. Hier krijg je dan weer 2 weken voor om te betalen. Lukt dit niet, dan krijg je inderdaad nog een brief thuis gestuurd, waarmee je kan betalen. Kom je er zo verder uit?
Reputatie 7
Badge +4
In principe wordt Flex geblokkeerd 33 dagen na de datum dat u betaald had moeten hebben, en u kunt dan een half jaar geen Flex meer aanvragen. U krijgt dan ook nogeen incassobureau op uw dak. Dat is nog eens 40 euro en lijkt me zonde van het geld Met andere woorden, zorg wel dat u binnen de termijn betaalt.

Als u zorgt dat het geld dan op de rekening van NS staat, dan kan het dus nog, al is het niet de bedoeling dat het zo werkt. Als de factuurdatum de vijfde is en u op de dertigste er voor zorgt dat het geld bij NS is bijgeschreven, bent u wel te laat, maar wordt uw abonnement nog niet geblokkeerd en zijn de andere consequenties er ook niet.

Bedenk wel dat er op de vijfde dan weer een rekening klaar staat die automatisch moet worden afgeschreven. 😉
In principe wordt Flex geblokkeerd 33 dagen na de datum dat u betaald had moeten hebben, en u kunt dan een half jaar geen Flex meer aanvragen. U krijgt dan ook nogeen incassobureau op uw dak. Dat is nog eens 40 euro en lijkt me zonde van het geld Met andere woorden, zorg wel dat u binnen de termijn betaalt.

Als u zorgt dat het geld dan op de rekening van NS staat, dan kan het dus nog, al is het niet de bedoeling dat het zo werkt. Als de factuurdatum de vijfde is en u op de dertigste er voor zorgt dat het geld bij NS is bijgeschreven, bent u wel te laat, maar wordt uw abonnement nog niet geblokkeerd en zijn de andere consequenties er ook niet.

Bedenk wel dat er op de vijfde dan weer een rekening klaar staat die automatisch moet worden afgeschreven. ;-)


Nee dat begrijp ik dat dit niet de normale gang van zaken is!
Als ik het dan goed begrijp als jullie rond de 30ste het geld hebben dan zijn er geen consequenties?

Groetjes Romy
Overigens als u vaker niet op de normale datum betaalt maar steeds pas na één of meer aanmaningen mag NS wettelijk na een paar keer ook uw abonnement beëindigen.
Dat snap ik, heb het alleen nu over deze keer ivm een banenwissel. Niet de bedoeling dat ik dit steeds doe
Nog 1 vraag aan Tom,die 33 dagen is dat nadat de factuur online kwam of wanneer hij afgeschreven word?
Online stond hij 3 juli en 5 juli zouden ze hem afschrijven.
Ik wil wel al delen beginnen af te betalen met het geld wat ik nu heb.
Ook om me goede wil te laten zien omdat het logisch is dat ik betaal haha
Volgens mij is er wel ergens een topic waar Stijn dit uit heeft gelegd, maar dit hele proces begint dus te lopen na de mislukte incasso of na het storneren van de incasso. Als de incasso helemaal niet gelukt is, dan is het in jouw geval dus 5 juli.

Ik denk niet dat het nodig is om in delen te gaan betalen, ik denk zelfs dat het alleen maar verwarrender gaat worden.

Je moet niet vergeten dat de herinneringen die je nu gaat krijgen allemaal geautomatiseerde processen zijn waar geen mens aan te pas komt. Als je gewoon na de herinneringen betaalt met het goede kenmerk is er niets aan de hand.
Badge +3
Let op dat het bij Flex veel korter duurt voordat je abonnement (administratief) beëindigd wordt en er een incassoprocedure wordt gestart.

Ik las ergens 25 dagen na een mislukte incasso, dus langer dan 3 weken zou ik niet wachten i.v.m. verwekingstijd tussen banken.

Na een mislukte incasso krijg je binnen een week een e-accept die een week geldig is. Daarna volgt een brief (of e-mail, dat weet ik niet precies) met een betaaltermijn van 14 dagen en daarna is het einde verhaal.

Wellicht is er iemand in je omgeving die de e-accept voor je kan betalen? Een betalingsregeling (in delen betalen) is niet mogelijk.

Bij klassieke abonnementen (reizen op saldo) heb je inderdaad wat meer lucht, dus bij 33 dagen grofweg een maand. Per de uiterste betaaldatum moet het geld op de rekening van de NS staan.
Let op dat het bij Flex veel korter duurt voordat je abonnement (administratief) beëindigd wordt en er een incassoprocedure wordt gestart.

Ik las ergens 25 dagen na een mislukte incasso, dus langer dan 3 weken zou ik niet wachten i.v.m. verwekingstijd tussen banken.

Na een mislukte incasso krijg je binnen een week een e-accept die een week geldig is. Daarna volgt een brief (of e-mail, dat weet ik niet precies) met een betaaltermijn van 14 dagen. Wellicht is er iemand in je omgeving die de e-accept voor je kan betalen?


Bedankt voor de info.
Wellicht kan me vriend het eventueel voorschieten. Ik ga me best doen ik vind de situatie zelf ook vervelend omdat je niet kam bellen met de vraag of je het eenmalig later op een andere datum kan betalen. Er kan altijd wat gebeuren
Reputatie 7
Badge +4
Die 25 dagen geldt niet of niet meer. NS is radicaal maar kan niet als kredietmaatschappij functioneren. Het gaat inderdaad in op de dag van de mislukte incasso. Er is geen ruimte voor deelbetalingen. Ik zou in uw geval uw vriend even vragen.

Het betalingsproces zou onbetaalbaar worden als het niet was geautomatiseerd en strak geregeld.

Er zijn helaas veel mensen die altijd de uiterste betalingsoptie bewust opzoeken en daarom is er een strakke regeling. Het lijkt me dat NS de betalingsachterstanden bijhoudt en dat daar een soort reputatie uitkomt.


Na een mislukte incasso krijg je binnen een week een e-accept die een week geldig is. Daarna volgt een brief (of e-mail, dat weet ik niet precies) met een betaaltermijn van 14 dagen.


Je krijgt dan inderdaad een brief, geen e-mail.

Het verwarrende in dit geval is dat er in de accept mail al staat dat het abonnement wordt beëindigd als de accept mail niet wordt betaald en er een incassobureau wordt ingeschakeld.

Er wordt daarna echter nog een brief verstuurd met inderdaad een betaaltermijn van 14 dagen.

Misschien dat het ermee te maken heeft dat Flex nog relatief nieuw is en dat de beëindigingstermijn nog veranderd gaat worden of anders de informatie in de acceptmail. Ik heb wat betaaltermijnen betreft ook wel andere verhalen gelezen als het om Flex gaat, dus dit Flex-deel is voor mij gedeeltelijk niet helemaal duidelijk.


Na een mislukte incasso krijg je binnen een week een e-accept die een week geldig is. Daarna volgt een brief (of e-mail, dat weet ik niet precies) met een betaaltermijn van 14 dagen.
Je krijgt dan inderdaad een brief, geen e-mail.

Het verwarrende in dit geval is dat er in de accept mail al staat dat het abonnement wordt beëindigd als de accept mail niet wordt betaald en er een incassobureau wordt ingeschakeld.

Er wordt daarna echter nog een brief verstuurd met inderdaad een betaaltermijn van 14 dagen.


Dus als ik het dan goed begrijp moet ik dat van die accept mail niet letterlijk nemen dat als ik dan niet betaal me abbo word stopgezet, ivm dat er nog een brief thuis komt?
Ah, ik zie dat ik het ook verkeerd had. Sorry! Volgens mijn informatie is het zo:

  • De acceptmail krijg je 7 dagen na vervaldatum van de incasso/factuur en deze is 7 dagen geldig.
  • Dan komt de acceptgiro 14 dagen na vervaldatum van de incasso/factuur en deze is 14 dagen geldig.
  • 28 dagen na vervaldatum van de incasso/factuur komt er nog een laatste herinnering en deze is 5 dagen geldig.

Robert B, volgens mijn informatie is de procedure voor NS Flex hetzelfde. Waar heb je gelezen over de 25 dagen?
Die 25 dagen geldt niet of niet meer. NS is radicaal maar kan niet als kredietmaatschappij functioneren. Het gaat inderdaad in op de dag van de mislukte incasso. Er is geen ruimte voor deelbetalingen. Ik zou in uw geval uw vriend even vragen.

Het betalingsproces zou onbetaalbaar worden als het niet was geautomatiseerd en strak geregeld.



Het is dus alsnog 33 dagen en geen 25 meer? Is beetje verwarrend nu haha
Badge +3

Robert B, volgens mijn informatie is de procedure voor NS Flex hetzelfde. Waar heb je gelezen over de 25 dagen?

Dat weet ik niet meer, maar in mijn geheugen staat ergens een 25 😅 Zo te lezen (Thom ook dank) is dat dus wat verruimd.
Robert B, zo het lijkt is dat inderdaad het geval. Er is (bijna) niks fijner dan 1 lijn! 🙂


Dus als ik het dan goed begrijp moet ik dat van die accept mail niet letterlijk nemen dat als ik dan niet betaal me abbo word stopgezet, ivm dat er nog een brief thuis komt.


Ja, dat (brief met 14 dagen betalingstermijn na mislukte/gestorneerde incasso en na niet-betalen van acceptmail) is de procedure zoals aangegeven door de moderators hier en zoals ik deze in de praktijk heb zien worden uitgevoerd.

Mijn tip is. Mocht je de mogelijkheid hebben om het iemand voor te laten schieten, doe dat gewoon. Mocht dat niet zo zijn, in vrijwel alle gevallen wordt eerst nog een brief gestuurd met een betalingstermijn van 14 dagen.

Waarom de informatie wat betreft beëindiging in de acceptmail niet klopt weet ik niet. Geen idee of dit wordt gebruikt om mensen op de urgentie te wijzen om te betalen, hier niet goed genoeg over nagedacht is. i.c.m.Flex of dat men het wil kunnen gebruiken om toch te beëindigen als het nodig wordt geacht weet ik niet.
Reputatie 7
Badge +4
Ik vind het ook verwarrend, maar we moeten de juiste informatie geven. 😇
Ik vind het ook verwarrend, maar we moeten de juiste informatie geven. 😇

Ja en wat is de juiste informatie als het verwarrend is en als de juiste informatie mensen verwart. 😃
Reputatie 7
Badge +4
Het is 33 dagen, dat is de juiste informatie in dit geval.
JHet is 33 dagen, dat is de juiste informatie in dit geval.

https://community.ns.nl/ns-flex-60/gestorneerde-incasso-ns-flex-abonnement-58340

Klopt, Thom.

De verwarring wordt, ik ieder geval bij mij, mede veroorzaakt door te late Flex-betalingen waar deze 33 dagen niet wordt toegepast en ik helaas ook niet weet waarom.

Dit is niet het enige geval van een eerder beëindigd Flex-abonnement en de tekst in de eerste acceptmail lijkt de mogelijkheid open te houden voor een veel snellere beëindiging dan 33 dagen (de e-mail kondigt zelfs een gegarandeerde beëindiging aan).
Reputatie 7
Badge +4
Wat wel eens misgaat is dat het binnen 33 dagen op de rekening van NS moet staan. Mensen kunnen dan toch te laat zijn omdat ze via een ander kanaal betalen en het dan niet op tijd administratief is verwerkt. Met name de uiterstegrensbetalers kunnen hier last van hebben. Als je iets koopt moet je gewoon op tijd betalen, en een keer even te laat kan, maar niet structureel.
Wat wel eens misgaat is dat het binnen 33 dagen op de rekening van NS moet staan. Mensen kunnen dan toch te laat zijn omdat ze via een ander kanaal betalen en het dan niet op tijd administratief is verwerkt.

Wat bedoelt u met een ander kanaal? Als ik die brief zou krijgen dan zou ik het handmatig overmaken op de iban die er in staat etc
Wat wel eens misgaat is dat het binnen 33 dagen op de rekening van NS moet staan. Mensen kunnen dan toch te laat zijn omdat ze via een ander kanaal betalen en het dan niet op tijd administratief is verwerkt.

Oké, dan vergeten we voor het gemak even dat er maar een half uur zat tussen de acceptmail en de beëindiging van NS-Flex....

Wat trouwens exact klopt met de informatie in de acceptmail (bij niet-betalen wordt het abonnement direct beëindigd). Vandaar dat ik nog bewust een kleine slag om de arm houd wat betreft de 28 + 5 = 33 dagen.
Reputatie 7
Badge +4

Wat wel eens misgaat is dat het binnen 33 dagen op de rekening van NS moet staan. Mensen kunnen dan toch te laat zijn omdat ze via een ander kanaal betalen en het dan niet op tijd administratief is verwerkt.Wat bedoelt u met een ander kanaal? Als ik die brief zou krijgen dan zou ik het handmatig overmaken op de iban die er in staat etc


De opmerking is niet naar u gericht. Mensen maken het wel eens handmatig over van een andere rekening dan bij NS bekend is of niet naar het goede banknummer. Dat wordt door het betalingssysteem van Ns niet goed verwerkt. Het klopt altijd als het automatisch op de goede dag wordt afgeschreven.

Reageer