Skip to main content
beantwoord

Hoe herken ik een automatische correctie?

• February 14, 2025
  • 5 reacties
  • 269 Bekeken

Het valt me op dat ik een rit heb staan in mijn reishistorie (NS Flex) zónder tijdstip bij de check-out, de ritprijs is wél correct:

Ik heb wél een check-out staan op ov-chipkaart.nl op het 2e genoemde station.

Is dit nu een voorbeeld van een automatische correctie? https://www.ns.nl/klantenservice/vergeten/in-en-uitchecken-vergeten.html - en wordt de teller dus met 1 verhoogd (want dit geldt voor alle type correcties), ondanks dat het om een systeemstoring gaat (want ik heb wel degelijk uitgecheckt bij aankomst op bestemming - dat is ook op ov-chipkaart.nl te zien)?

Deze rit is nog niet gefactureerd - dus ik weet niet of het daar expliciet terugkomt. In 2023 heb ik dit ook één keer meegemaakt, en toen was er niets bijzonders te zien op de factuur, behalve dat er bij dienstverlener een streepje stond ipv NS.

En ja - als ik wil weten of de teller nu bij mij is verhoogd moet ik me natuurlijk wenden tot de klantenservice (want dit is een reizigersforum), maar ik hoop eigenlijk op een reactie vanuit NS met een algemene uitspraak over dit soort gebeurtenissen. Het zou immers vervelend zijn dat wanneer je vaker van dit soort systeemstoringen last hebt (waar je dus niks tegen kunt doen) je correctietarieven moet gaan betalen (waar je uiteraard weer bezwaar tegen kunt proberen te maken).

Beste antwoord door Robert B

Een automatische correctie telt volgens die pagina inderdaad mee voor de drie keer per jaar. Maar als de uitcheck gewoon bestaat bij ov-chipkaart is dat natuurlijk onterecht.

Voor de rest heb je bij een gemiste uitcheck ook niet zwart gereisd, dus je betaalt (zonder automatische correctie) een ‘boete’ van 12 of 20 euro wegens een fout in het systeem van de NS?

De enige geldige grond daarvoor lijkt me als je misschien wel een hele lange reis gemaakt hebt naar bijv. Maastricht of Groningen (geen poortjes) en daar bewust niet uitcheckt, maar dat is niet het geval want dit is gewoon woon-werk of een traject dat je vaker reist.

Je herkent een automatische correctie inderdaad meestal omdat er geen vervoerder bij staat (en 2e klas). Maar eigenlijk zou je een e-mail moeten ontvangen.

5 reacties

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • Antwoord
  • February 14, 2025

Een automatische correctie telt volgens die pagina inderdaad mee voor de drie keer per jaar. Maar als de uitcheck gewoon bestaat bij ov-chipkaart is dat natuurlijk onterecht.

Voor de rest heb je bij een gemiste uitcheck ook niet zwart gereisd, dus je betaalt (zonder automatische correctie) een ‘boete’ van 12 of 20 euro wegens een fout in het systeem van de NS?

De enige geldige grond daarvoor lijkt me als je misschien wel een hele lange reis gemaakt hebt naar bijv. Maastricht of Groningen (geen poortjes) en daar bewust niet uitcheckt, maar dat is niet het geval want dit is gewoon woon-werk of een traject dat je vaker reist.

Je herkent een automatische correctie inderdaad meestal omdat er geen vervoerder bij staat (en 2e klas). Maar eigenlijk zou je een e-mail moeten ontvangen.

• Auteur
  • Reisleider**
  • February 14, 2025

Volgens mij sturen ze enkel een email wanneer ze de trip niet kunnen beredeneren. Dat is dan ook het punt dat ze een correctietarief sturen. Ik denk dat ik onder het 1e scenario val, en ik nu dus wel een correctie op mijn kerfstok heb (maar géén correctietarief):

Kunnen we op basis van je andere in- en uitcheckgegevens met minstens 80% zekerheid bepalen op welke locatie je jouw check-uit gemist hebt? Dan corrigeren we de vergeten check-uit automatisch en krijg je gewoon de juiste ritprijs in rekening gebracht.

Is die 80% zekerheid er niet? Dan ontvang je een notificatie per e-mail, waarin staat dat je bent vergeten uit te checken en dat er een correctietarief in rekening is gebracht. Je kunt je rit dan zelf corrigeren in je Mijn NS (Zakelijk) account.

En dat dus idd geheel onterecht…

Zeker nu de max 3 keer regel geldt, zou het NS sieren om hun reizigers bij iedere correctie (per email) te informeren, zodat je in ieder geval weet wat er speelt.

Tochjo
Forum|alt.badge.img+4
  • February 14, 2025

Volgens mij sturen ze enkel een email wanneer ze de trip niet kunnen beredeneren.

Nee, NS stuurt ook een mail als een vergeten check-in of check-uit wel naar een station wordt aangepast (kan ik uit ervaring zeggen).

• Auteur
  • Reisleider**
  • February 14, 2025

Volgens mij sturen ze enkel een email wanneer ze de trip niet kunnen beredeneren.

Nee, NS stuurt ook een mail als een vergeten check-in of check-uit wel naar een station wordt aangepast (kan ik uit ervaring zeggen).

Ok... Ik heb hier geen email over ontvangen.

Maar hopen dat dit soort systeemfouten niet te vaak voorkomen. Dan hoef ik het ook niet verder uit te zoeken / in bezwaar te gaan.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • February 15, 2025

Ben wel benieuwd wat er gebeurt als de bestemming van een automatische correctie niet klopt (in jouw nadeel, een station te ver bijvoorbeeld).

Als dat laten corrigeren ook op je ‘kerfstok’ belandt dan kun je het voor die paar cent misschien beter zo laten (want dat zouden dan al twee ‘strafpunten’ zijn).

In jouw geval zou ik proberen om het vinkje voor één correctie kwijt te laten schelden, want de uitcheck was bekend bij OV-chipkaart (ik neem aan bij de juiste vervoerder, want het is een regulier traject voor jou). Dat zou dus niet mogen tellen als ‘fout van jou’.