beantwoord

Hoe werken de wijzigingsperiodes in NS Flex

  • 15 August 2023
  • 4 reacties
  • 239 Bekeken

Op dit moment bezit ik alweer zo’n twee jaar het ns flex abonnement dal voordeel gecombineerd met weekend vrij reizen. Het komt vaak voor dat ik een hele maand niet in het weekend reis dus zou dan graag mijn abonnement wijzigen naar alleen dal voordeel of zelfs flex basis. Toch doe ik dit niet omdat:

  • Ik nergens concrete informatie kan vinden wanneer de keuze voor dat nieuwe abonnement precies in gaat. 
  • Ik niet kan ontdekken hoe lang de wijzingsperiode duurt en vanaf welk moment ik mijn abonnement weer terug kan veranderen naar ook weekend vrij. 
  • Waar ik op dit moment zit in de maand. Stel ik wijzig nu mijn abonnement naar alleen dal voordeel maar ik zit op nog maar twee weken van de maandelijkse termijn dan zou dat zonde zijn. Of hoef ik dan die laatste twee weken niet te betalen?

Ik hoor graag meer informatie over bovenstaande. 

 

icon

Beste antwoord door Tochjo 15 August 2023, 17:50

Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3

Een wijziging gaat direct in.

Wijzigen is op elk moment mogelijk, mits er minimaal een maand is verstreken sinds de aanschaf of vorige wijziging. Zou u vandaag, op 15 augustus, uw abonnement wijzigen naar NS Flex Dal Voordeel, dan kunt u vanaf 15 september weer wijzigen naar NS Flex Weekend Vrij. Uitzondering is wijzigen van NS Flex Basis (= NS Flex zonder abonnement) naar een NS Flex-abonnement: dat kan ook binnen een maand na de wijziging naar NS Flex Basis.

Bij een wijziging gedurende de abonnementsmaand krijgt u een tussentijdse factuur met restitutie voor de periode van de maand dat u het abonnement niet meer gaat gebruiken (of juist een extra incasso als u naar een duurder abonnement wijzigt). U betaalt dus altijd precies voor het aantal dagen dat u het abonnement hebt.

Bedankt voor het snelle antwoord!

Nog een vraagje. 

Stel ik verander mijn abonnement nu naar dal voordeel en wil hem inderdaad volgende maand weer veranderen naar weekend vrij. Stel ik doe dat op 20 september. Betaal ik dan het bedrag (volgens mij €5,60) gedeeld door 30 = € 0,95 voor die eerste 5 dagen van de nieuwe maand en daarna weer € 34 (nogwat) voor de nieuwe maand? 

En zou het dan niet handig zijn als ik ergens bij mijn account kan zien op hoeveel dagen ik zit in mijn maandelijkse termijn. Of is dit toch ergens te vinden? 

 

Badge +3

Bij een wijziging verandert de dag van de maand waarop u de facturen krijgt, niet.

Als uw NS Flex bijvoorbeeld ooit op de 1e van de maand is ingegaan, dan zou u bij een wijziging die u vandaag doorvoert (15 augustus) restitutie krijgen voor de kosten van Weekend Vrij voor de periode van 15 t/m 31 augustus (minus de kosten voor Dal Voordeel voor die periode, natuurlijk). Vervolgens krijgt u een factuur voor Dal Voordeel voor de periode van 1 t/m 30 september. Wijzigt u op 20 september weer naar Weekend Vrij, dan krijgt u een extra incasso voor de periode van 20 t/m 30 september voor de kosten van Weekend Vrij (minus de al betaalde kosten van Dal Voordeel). En dan weer een factuur voor Weekend Vrij voor de periode van 1 t/m 31 oktober.

Zou uw NS Flex ooit zijn ingegaan op de 10e van de maand, dan krijgt u eerst restitutie voor de periode 15 augustus t/m 9 september, dan een factuur Dal Voordeel voor 10 september t/m 9 oktober, dan bij een wijziging op 20 september weer een verrekening voor de periode 20 september t/m 9 oktober, en dan steeds weer facturen voor de 10e t/m de 9e van de volgende maand - tenzij u weer tussentijds wijzigt, dan krijgt u weer tussentijdse facturen.

In Mijn NS (de website, niet de app) kunt u bij Producten zien op welke dag van de maand uw abonnement is ingegaan.

Badge +3

En zou het dan niet handig zijn als ik ergens bij mijn account kan zien op hoeveel dagen ik zit in mijn maandelijkse termijn. Of is dit toch ergens te vinden? 

In mijn NS staat een tellertje voor abonnements/reiskosten met de volgende factuurdatum erbij, maar dat klopt helaas vaak niet*.

* Bij mij staat er in de ene account 30 september terwijl mijn maandelijkse factuurdatum de 9e is (dus ik krijg 9 september de volgende factuur) en in een andere account staat ook 30 september terwijl mijn factuurdatum de 25e is (dus ik krijg natuurlijk ook nog facturen per 25 augustus én per 25 september).

Gaat het over de eerst mogelijke wijzigingsdatum na een eerdere abonnementswissel, kijk bij Producten. De eerst mogelijke wijzigingsdatum is een maand na de vorige, dus een abonnement dat je op 15 augustus laat ingaan (bijv. Dal Voordeel terwijl je eerst Weekend Vrij had) kan je per 15 september wijzigen.

Staat je abonnement op Flex Basis dan geldt die maand niet, want Flex Basis kan je op elk moment wijzigen (bijv. als je een paar weken niet reist wegens vakantie of ziekte e.d.). dan ‘pauzeer’ je dus in feite je abonnement (mits het al langer dan een maand loopt) voor onbepaalde tijd.

Edit: vorige reactie van @Tochjo gemist, maar dat dus. 😅

Reageer