beantwoord

ik wil mijn flex basis eerdaags terugzetten naar flex dal voordeel maar mijn ov chipkaart is verlopen. wat te doen?

  • 15 August 2022
  • 16 reacties
  • 292 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

ik wil mijn flex basis eerdaags terugzetten naar flex dal voordeel maar mijn ov chipkaart is verlopen per 7-6-2022. wat te doen?

icon

Beste antwoord door Laura NS 15 August 2022, 14:01

Bekijk origineel

16 reacties

Welkom op onze NS Community, hfp. Wijzigingen zijn helaas niet mogelijk op een verlopen kaart en kan de klantenservice ook niet overrulen. Helaas zit er niks anders op dan je kaart te vernieuwen en hem te wijzigen naar Dal Voordeel wanneer je deze binnen hebt.

Geachte heer en mevrouw,

Hierbij is mijn ov-chipkaart per 13 september a.s. verlopen.

Krijg ik nieuwe ov-chipkaart, omdat ik een flex daluren abonnement heb?

Ik hoor nog van u en wens u fijn weekend toe. 

Met vriendelijke groet, 

I.Binneweg 

Ov-chipkaartnr. 3528 0434 1013 5229

Geachte heer en mevrouw,

Hierbij is mijn ov-chipkaart per 13 september a.s. verlopen.

Krijg ik nieuwe ov-chipkaart, omdat ik een flex daluren abonnement heb?

Ik hoor nog van u en wens u fijn weekend toe. 

Met vriendelijke groet, 

I.Binneweg 

Ov-chipkaartnr. 3528 0434 1013 5229

Nee, u krijgt geen nieuwe ov-chipkaart. U kunt opnieuw NS Flex Dal Voordeel (of Dal Vrij) aanvragen op een nieuwe ov-chipkaart. Die krijgt u dan binnen een week thuisgestuurd. Vervolgens kunt u uw oude abonnement omzetten naar NS Flex Basis. Neem contact op met de klantenservice om NS Flex helemaal van uw oude kaart te verwijderen.

Reputatie 7
Badge +3

Bij een kaart die verloopt en waarop een NS abonnement (vanaf Dal Voordeel) op staat hoor je gewoon een nieuwe kaart te krijgen. Daarvoor hoort NS een mail te sturen met het verzoek een nieuwe foto te uploaden en die stuurt NS dan door naar TLS en vervolgens heb je ruim op tijd je nieuwe kaart in huis. Gaat dit proces op één of andere manier mis (zoals de laatste weken wel vaker blijkt uit diverse topics hier) dan moet je zelf op OV-chipkaart.nl de kaartvernieuwing in gang zetten en achteraf de €7,50 die je daar moet betalen bij NS terug vragen. 

Met de methode van Jan Haverkamp kom je ook aan een nieuwe kaart maar dat is niet hoe het zou moeten gaan. En als je die route volgt, wijzig dan niet naar Flex Basis maar zeg via MijnNS Flex in zijn geheel op. Dit kan sinds kort online zonder dat je de klantenservice nodig hebt. Vergeet dan niet de opzegging bij een automaat op te halen, en dit ophalen zal alleen kunnen zolang de kaart nog niet verlopen is, dus doe het ruim op tijd. 

Badge +3

Bestel een nieuwe kaart met Dal Voordeel via https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten/2

Dat kost je € 5,10 en de (gratis) kaart heb je binnen een week.

Daarna maak gebruik van je herroeppingsrecht en je krijgt die € 5,10 terug (minus eventuele reiskosten)

Volg de stappen op https://www.ns.nl/klantenservice/opzeggen-of-annuleren/abonnement-opzeggen.html

De kaart mag je houden 😅

Edit: Momo was me voor, met een soortgelijke optie, en de € 20,62 saldo van een verlopen kaart kan je ook terugvragen via https://www.ov-chipkaart.nl/kopie-van-saldo-terugvragen.htm#/ of als de kaart nog niet verlopen is bij een servicebalie van een vervoerder.

Badge +3

Oh, het wordt al geregeld zie ik

Kaartvernieuwing aangevraagd op 27 augustus 2022. Je ontvangt je saldo binnen 15 dagen na de einddatum van je kaart.  

Prima, de nieuwe kaart heb je (mijn kristallen bol) dinsdag in je brievenbus. Voor die € 7,50 even de Klantenservice molen in nog.

Edit: het zal wel om een kaart met VDU gaan, daar gaat de automatische vernieuwing eigenlijk standaard mis.

Reputatie 7
Badge +3

Edit: Momo was me voor, met een soortgelijke optie, en de € 20,62 saldo van je (bijna) verlopen kaart kan je ook terugvragen via https://www.ov-chipkaart.nl/kopie-van-saldo-terugvragen.htm#/ of bij een servicebalie van een vervoerder.

€20,62 met een Flex kaart? Zou niet moeten, tenzij je BTM uit hebt laten zetten. Maar zo te zien is vandaag kaartvernieuwing aangevraagd en wordt het saldo terug gestort. Kaart zal dan binnen een week in huis zijn en dan wordt het in de wacht hangen bij NS om die €7,50 terug te krijgen. 

 

Edit, Robert was me net voor. Ik zou, als je Twitter hebt, een DM sturen met gelijk alle nodige gegevens erin. zodat daar niet nog eens om gevraagd hoeft te worden. Kan een paar dagen duren voor je aan de beurt bent met je DM (het is erg druk momenteel) maar dan hoef je niet lang aan de telefoon te hangen of in de chat te wachten. Belangrijkste is dat je je nieuwe kaart op tijd binnen hebt, die €7,50 komt wel maar zal geen haast hebben.

Badge +3

Zie de aanvulling op mijn vorige reactie, zal wel (weer) om een kaart met een VDU gaan 😅

Check https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm als er Reizen op Saldo NS korting op staat is het een VDU.

Reputatie 7
Badge +3

Zie de aanvulling op mijn vorige reactie, zal wel (weer) om een kaart met een VDU gaan 😅

Er werd aangegeven 

Krijg ik nieuwe ov-chipkaart, omdat ik een flex daluren abonnement heb?

 

Badge +3

Er werd aangegeven 

Krijg ik nieuwe ov-chipkaart, omdat ik een flex daluren abonnement heb?

Lijkt er niet op, of het zou NS Flex zonder BTM zijn? 

Hoe dan ook wordt de kaart bij deze vernieuwd en dat zal dus niet via NS (verzoek om pasfoto mailtje) zijn.

Badge +3

Oh, kenden we deze al? https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/uploaden-van-een-pasfoto.html

Doe maar via TLS/OV-chipkaart dus!?

Geachte heer en mevrouw,

Hierbij is mijn ov-chipkaart per 13 september a.s. verlopen.

Krijg ik nieuwe ov-chipkaart, omdat ik een flex daluren abonnement heb?

Ik hoor nog van u en wens u fijn weekend toe. 

Met vriendelijke groet, 

I.Binneweg 

Ov-chipkaartnr. 3528 0434 1013 5229

Nee, u krijgt geen nieuwe ov-chipkaart. U kunt opnieuw NS Flex Dal Voordeel (of Dal Vrij) aanvragen op een nieuwe ov-chipkaart. Die krijgt u dan binnen een week thuisgestuurd. Vervolgens kunt u uw oude abonnement omzetten naar NS Flex Basis. Neem contact op met de klantenservice om NS Flex helemaal van uw oude kaart te verwijderen.

Het is niet bedoeling, dat NS Flex Dal Voordeel naar NS Flex Basis. Ik wil NS Flex Dal Voordeel abonnement zo houden. Ik reis bijna elke dag met de trein. Ik heb nieuwe ov-chipkaart aangevraagd! 

Reputatie 7
Badge +3

Gelukkig zag je nog op tijd dat je kaart gaat verlopen en heb je hier je vraag gepost. Door nu aan te vragen zul je als het goed is je nieuwe kaart op tijd in huis hebben voor de oude echt verloopt. Al is het rond deze tijd van het jaar (begin nieuw school/studiejaar) vaak wel druk bij OV-chipkaart met aanvragen nieuwe kaarten waardoor er wel eens achterstanden ontstaan. 

Reputatie 7
Badge +3

Geachte heer en mevrouw,

Hierbij is mijn ov-chipkaart per 13 september a.s. verlopen.

Krijg ik nieuwe ov-chipkaart, omdat ik een flex daluren abonnement heb?

Ik hoor nog van u en wens u fijn weekend toe. 

Met vriendelijke groet, 

I.Binneweg 

Ov-chipkaartnr. 3528 0434 1013 5229

Nee, u krijgt geen nieuwe ov-chipkaart. U kunt opnieuw NS Flex Dal Voordeel (of Dal Vrij) aanvragen op een nieuwe ov-chipkaart. Die krijgt u dan binnen een week thuisgestuurd. Vervolgens kunt u uw oude abonnement omzetten naar NS Flex Basis. Neem contact op met de klantenservice om NS Flex helemaal van uw oude kaart te verwijderen.

Het is niet bedoeling, dat NS Flex Dal Voordeel naar NS Flex Basis. Ik wil NS Flex Dal Voordeel abonnement zo houden. Ik reis bijna elke dag met de trein. Ik heb nieuwe ov-chipkaart aangevraagd! 

De verwarring is dat jij jouw bericht post in een topic met in de titel flex basis terugzetten naar Dal voordeel.

Kaartvernieuwing wordt ongeveer 8 weken voor het verlopen van de kaart ingezet . Heb je op dat moment geen abonnement van €5,10 of meer dan moet je zelf voor een nieuwe kaart zorgen. Soms gaat het mis met kaartvernieuwing terwijl je wel een abonnement hebt. In dat geval.moet jezelf een nieuwe kaart aanvragen en kun je de kosten declareren.

Geachte heer en mevrouw, 

 

Hierbij heb ik nieuwe ov-chipkaart met abonnement Flex dal voordeel € 5,10 ontvangen. 

Tevens heb ik €7,50 betaald voor nieuwe ov-chipkaart en krijg €7,50 niet terug. Dat vind ik het raar. Ik heb altijd jaren gratis nieuwe ov-chipkaart ontvangen. 

Ik hoop het u voldoende heeft ingelicht. 

 

Met vriendelijke groet, 

I. Binneweg 

Ov-chipkaartnr. 3528 0534 4827 8412

Dat is vreemd, als je een NS Flex Dal Voordeel abonnement actief hebt en de automatische kaartvernieuwing is niet gelukt, dan wordt de € 7,50 over het algemeen zonder problemen overgemaakt als je zelf een vervanging regelt. Heb je hiervoor ook al contact opgenomen met onze Klantenservice?

Reageer