Skip to main content
beantwoord

inzicht in reiskosten en factuurdatum wijzigen

• January 3, 2025
  • 24 reacties
  • 420 Bekeken

Rosita1983

Waarom kun je  de factuurdatum van je NS Flex abonnement niet wijzigen, naar een datum dat beter uitkomt? Ik heb nu maar mijn abonnement opgezegd om het straks van mijn kaart af te halen en vervolgens ga ik mijn abonnement weer aanvragen en wil ik dat het op 22 januari ingaat. 

Daarnaast vind ik het ook jammer dat je niet meer het totaal aangemaakte reiskosten kunt inzien in Mijn NS. Mijn oplossing is alle reizen bijhouden in Excel en zo in mijn maandelijkse budget zetten. Toch vind ik het een gemis in Mijn NS.

Beste antwoord door Rosita1983

Waarom kun je  de factuurdatum van je NS Flex abonnement niet wijzigen, naar een datum dat beter uitkomt? Ik heb nu maar mijn abonnement opgezegd om het straks van mijn kaart af te halen en vervolgens ga ik mijn abonnement weer aanvragen en wil ik dat het op 22 januari ingaat. 

En dat zal dan niet lukken, de datum blijft dezelfde als die u al had. In het begin had u dan een nieuw Flexabonnement met een ander mailadres moeten gebruiken en het in laten gaan op de dag nadat u uw salaris ontvangt bijvoorbeeld. Dit lijkt ook niet meer te lukken. Mogelijk heeft een van de vaste beantwoorders nog een actuele truc.

Overigens wordt het maandbedrag een paar werkdagen later afgeschreven, niet op uw vervaldatum. Mogelijk is het praktischer het zo maar te laten en het geld te reserveren. Mijn vervaldatum is de 22e van de maand en de afschrijving is altijd na dat ik mijn salaris binnen krijg.eze maand zelfs op 2 januari, maar dit door de feestdagen.

Daarnaast vind ik het ook jammer dat je niet meer het totaal aangemaakte reiskosten kunt inzien in Mijn NS. Mijn oplossing is alle reizen bijhouden in Excel en zo in mijn maandelijkse budget zetten. Toch vind ik het een gemis in Mijn NS.

Dat is het ook. Bij reizen op saldo werd alles nagenoeg meteen verwerkt. Het wisselt nogal hoe lang het duurt voor u uw reizen ziet. Voor NS meestal wel binnen twee dagen maar met de andere maatschappijen kan het zo een week duren. Het zit hem in het tragere verwerken met Flex. Bij inchecken gaat de melding daarvan naar een centrale computer. Kennelijk werkt het systeem nog niet zo dat het sneller kan. Het is inderdaad vervelend het niet meteen te kunnen zien.

Dankjewel voor je uitgebreide reactie 🙂.

Ik heb inmiddels mijn abonnement beëindigd bij de automaat. Hopelijk gaat het lukken om op deze manier de factuurdatum te wijzigen. 

https://community.ns.nl/ns-flex-60/de-betalingsdatum-van-de-factuur-wijzigen-82692?postid=586470#post586470

24 reacties

• Reisleider**
  • January 3, 2025

Als je een nieuw abonnement mét ov-kaart aanvraagt kun je een datum in de toekomst kiezen, rekening houdend met de aanmaak- en verzendtijd van een nieuwe ov-chipkaart.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • January 3, 2025

En dat zal dan niet lukken, de datum blijft dezelfde als die u al had. In het begin had u dan een nieuw Flexabonnement met een ander mailadres moeten gebruiken en het in laten gaan op de dag nadat u uw salaris ontvangt bijvoorbeeld. Dit lijkt ook niet meer te lukken. Mogelijk heeft een van de vaste beantwoorders nog een actuele truc.

Overigens wordt het maandbedrag een paar werkdagen later afgeschreven, niet op uw vervaldatum. Mogelijk is het praktischer het zo maar te laten en het geld te reserveren. Mijn vervaldatum is de 22e van de maand en de afschrijving is altijd na dat ik mijn salaris binnen krijg.eze maand zelfs op 2 januari, maar dit door de feestdagen.

Dat is het ook. Bij reizen op saldo werd alles nagenoeg meteen verwerkt. Het wisselt nogal hoe lang het duurt voor u uw reizen ziet. Voor NS meestal wel binnen twee dagen maar met de andere maatschappijen kan het zo een week duren. Het zit hem in het tragere verwerken met Flex. Bij inchecken gaat de melding daarvan naar een centrale computer. Kennelijk werkt het systeem nog niet zo dat het sneller kan. Het is inderdaad vervelend het niet meteen te kunnen zien.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • January 3, 2025

Factuurdatum wijzigen bij NS is lastig. Als je dat wilt omdat het beter uitkomt met salarisstorting dan zou je het bedrag dat je maandelijks nodig hebt voor jouw reizen apart kunnen zetten. Bij een aantal banken kun je een spaardoel instellen of een spaarpotje maken.

• Koploper****
  • January 3, 2025

Waarom kun je  de factuurdatum van je NS Flex abonnement niet wijzigen, naar een datum dat beter uitkomt?

Omdat NS gewoon na een maand wil afrekenen. Vooral mensen die krap zitten zullen flexibiliteit gaan gebruiken om betaling te vertragen.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • January 3, 2025

Omdat NS gewoon na een maand wil afrekenen. Vooral mensen die krap zitten zullen flexibiliteit gaan gebruiken om betaling te vertragen.

Onzin. Als je gewoon een tussentijdse factuur stuurt wordt de betaling juist alleen maar sneller.

Rosita1983
  • Auteur
  • Reisadviseur*
  • January 3, 2025

Waarom kun je  de factuurdatum van je NS Flex abonnement niet wijzigen, naar een datum dat beter uitkomt?

Misschien ervaren mensen die krap zitten dan juist minder stress om geld wanneer ze kunnen betalen op een moment dat ze beter uitkomt.

Tenminste dat is mijn ervaring. Ik heb het bij meerdere bedrijven al aangepast en dat ging heel makkelijk. 

Elk bedrijf wil gewoon afrekenen en ik ook graag. 😉 

Ik heb inmiddels mijn abonnement stopgezet bij de automaat. En dan ga ik het abonnement weer opnieuw afsluiten en dan hoop ik dat het dan 22 januari in kan gaan en rond de 23ste worden het salaris en uitkering gestort. 

Rosita1983
  • Auteur
  • Reisadviseur*
  • January 3, 2025

Factuurdatum wijzigen bij NS is lastig. Als je dat wilt omdat het beter uitkomt met salarisstorting dan zou je het bedrag dat je maandelijks nodig hebt voor jouw reizen apart kunnen zetten. Bij een aantal banken kun je een spaardoel instellen of een spaarpotje maken.

Oh ja dat is ook een goed idee. Mocht dit niet werken, dan ga ik dat doen (als ik nog potjes over heb, want die gebruik ook voor van alles en nog wat.). 🙂

Rosita1983
  • Auteur
  • Reisadviseur*
  • Antwoord
  • January 3, 2025

Dankjewel voor je uitgebreide reactie 🙂.

Ik heb inmiddels mijn abonnement beëindigd bij de automaat. Hopelijk gaat het lukken om op deze manier de factuurdatum te wijzigen. 

https://community.ns.nl/ns-flex-60/de-betalingsdatum-van-de-factuur-wijzigen-82692?postid=586470#post586470

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • January 3, 2025

Ik heb twee flexabonnementen die beide op een andere datum worden afgeschreven. De ingangsdatum is volgens mij nog steeds bepalend. Zou het voor de zekerheid op een nieuwe kaart aanvragen.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • January 3, 2025

Voor zover ik weet zou dit nog steeds moeten werken. Flex geheel opzeggen en van kaart verwijderen, waarna je het weer opnieuw kunt bestellen met een andere ingangsdatum. Heb niet vernomen dat dit niet meer mogelijk zou zijn.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • January 3, 2025

Ik vraag me af of NS daar intrapt als ze dit systeem willen aanhouden. NS kan dit met een vinkje in het programma tegenhouden als de persoonsgegevens hetzelfde zijn.

Maar ik gun het Rosita wel als het lukt. Gewoon proberen dan maar.

Ik kan het zo snel niet vinden maar een moderator gaf het aan dat dit niet meer kon. Ze gaf echter voor zover ik me kan herinneren niet aan waarom en dus hoe dat tegengegaan werd. 

Ik heb zelf ook nog twee ingangsdata, waarvan eentje dood is in de praktijk. Ik heb het toen veranderd zoals ik boven heb aangegeven. Ik laat mijn vaste lasten altijd direct na de ontvangst van mijn pensioen afschrijven, dat vind ik lekker overzichtelijk en dan ben ik er ook maar van af.

De moderatoren moeten hun licht hier maar even over laten schijnen.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • January 3, 2025

Welkom ​@Rosita1983 ik kan je geruststellen dat het gewoon gaat werken als je binnenkort opnieuw NS Flex bestelt met als ingangsdatum bijv. de 22e. De ingangsdatum kan je kiezen tot 14 dagen in de toekomst en bij ingangsdatum de 22e zal de incasso altijd wel op of na de 25e zijn.

Neem dan minimaal Dal Voordeel want bij Basis en Weekend Voordeel komt er 10 euro administratiekosten bij.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • January 3, 2025

Ik kan het zo snel niet vinden maar een moderator gaf het aan dat dit niet meer kon. Ze gaf echter voor zover ik me kan herinneren niet aan waarom en dus hoe dat tegengegaan werd. 

In het verleden is inderdaad door een moderator aangeven dat het niet zou kunnen, maar ook zijn er meerdere mensen geweest die een dergelijke actie hebben gedaan en daarbij kregen ze wel een nieuwe factuurdatum. Er is zelfs ooit eens gezegd dat als je met een dergelijke actie wel een nieuwe factuurdatum kreeg deze na verloop van tijd weer terug zou kunnen gaan naar de oude datum. Maar bij mijn weten is dit niet gebeurd, in ieder geval niet hier door iemand gemeld. 

Dus, een Flex abonnement geheel opzeggen en van de kaart verwijderen en vervolgens vanaf Reizen op Saldo weer als nieuwe klant een nieuw Flex abonnement aanvragen op een andere datum zou gewoon moeten werken om een andere factuurdatum te krijgen. En zo niet, dan kan het altijd nog met een nieuw abonnement op een nieuwe kaart. 

Rosita1983
  • Auteur
  • Reisadviseur*
  • January 3, 2025

Welkom ​@Rosita1983 ik kan je geruststellen dat het gewoon gaat werken als je binnenkort opnieuw NS Flex bestelt met als ingangsdatum bijv. de 22e. De ingangsdatum kan je kiezen tot 14 dagen in de toekomst en bij ingangsdatum de 22e zal de incasso altijd wel op of na de 25e zijn.

Neem dan minimaal Dal Voordeel want bij Basis en Weekend Voordeel komt er 10 euro administratiekosten bij.

Hoi ​@Robert B Ja ik wil sowieso weer NS Flex Dal Voordeel. Die past nog steeds het beste bij mijn behoeften. 

Mijn abonnement is nu beëindigd en ik zag inderdaad dat je maximaal 2 weken vooruit een ingangsdatum kunt kiezen. Dus dat ga ik in de gaten houden. 

En de incasso rond de 25ste of de 27ste is helemaal top! Veel beter dan rond de 14e. 😅

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • January 3, 2025

Bij reizen op saldo werd alles nagenoeg meteen verwerkt. Het wisselt nogal hoe lang het duurt voor u uw reizen ziet. Voor NS meestal wel binnen twee dagen maar met de andere maatschappijen kan het zo een week duren. Het zit hem in het tragere verwerken met Flex.

Mijn ervaring is helaas aanzienlijk negatiever. Het duurt ook regelmatig weken voor reizen met alleen NS.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • January 3, 2025

Mijn ervaring is helaas aanzienlijk negatiever. Het duurt ook regelmatig weken voor reizen met alleen NS.

Bij mij duurde onderstaande heenreis ook een dag of tien, maar dat zal wel komen omdat het systeem mijn uitcheck om 21:45 (binnen 6 uur na inchecken kan je alsnog uitchecken) voor de heenreis niet helemaal snapte.

Maar ondertussen stond de terugreis (dat werd dus toevallig een overstap) er al lang met de ‘juiste’ prijs van € 1,20 dus die ‘overstap’ was gewoon bekend! 😅

Wel jammer, in de app stond het er eerst leuker (en dit is geen automatische correctie want ik heb gewoon uit- en ingecheckt voor de terugreis) 🤣

Maar mij hoor je niet klagen, want Langeafstandskorting voor een terugreis ‘forceren’ (na een dagje Groningen of Maastricht) is dus gewoon mogelijk. En nu niet de fraude-vlag trekken want het mag gewoon als er geen poortjes zijn).

Rosita1983
  • Auteur
  • Reisadviseur*
  • January 4, 2025

Ik heb nu een factuur gekregen, dat ik €1,90 terugkrijg. Ik denk dat ik dan de factuur met de gemaakte reiskosten dan op de oude factuurdatum krijg? 

Overigens wil ik voor mijn zoon ook zijn abonnement stopzetten omdat hij 18 wordt en vervolgens vragen we een nieuw abonnement aan op zijn naam. Dat wil ik wel op een nieuwe kaart laten zetten, aangezien zijn huidige zo versleten is. En mocht hij later in aanmerking komen voor een studenten OV dan kan ik het abonnement wel weer stopzetten. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • January 4, 2025

Ik heb nu een factuur gekregen, dat ik €1,90 terugkrijg. Ik denk dat ik dan de factuur met de gemaakte reiskosten dan op de oude factuurdatum krijg? 

Een aanpassing van je abonnement wordt inderdaad vaak tussentijds verrekend en de reiskosten worden 'gewoon' nog op de eerder bepaalde factuurdatum afgeschreven (althans, zo gaat het bij mij in elk geval wel altijd als ik iets wijzig).

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • January 5, 2025

Correct, na een wijziging volgt meteen een tussentijdse factuur voor de resterende dagen (abonnement) tot je vaste maandelijkse Flex factuurdatum, want die kosten had je van tevoren al betaald of moet je betalen bij een ‘upgrade’ naar een duurder abonnement.

Die € 1,90 zal dus binnenkort wel op je bankrekening staan.

Eventuele reiskosten komen gewoon op de maandelijkse factuur (of eindafrekening omdat je NS Flex verwijderd hebt van je kaart).

Geen zorgen daarover, zolang de facturen maar kloppen of zich uitmiddelen tot iets wat klopt.
Het is geen uitzondering dat abonnementskosten en reiskosten apart gefactureerd worden.

Onhandig? JA, maar doet het pijn, NEE! 🙄 want er volgt altijd nog een herinneringsprocedure waarmee je zonder enig probleem een betaling een week of drie kunt rekken.

Rosita1983
  • Auteur
  • Reisadviseur*
  • January 16, 2025

Ik heb 8 januari een nieuw NS Flex abonnement besteld, die de 22ste moet ingaan. Wanneer krijg ik bericht dat ik het abonnement kan activeren bij de automaat?

Voor mijn zoon heb ik inmiddels ook een nieuw abonnement op een nieuwe kaart aangevraagd. Moet die ook geactiveerd worden bij de automaat? Deze nieuwe kaart is onderweg. Ook deze gaat de 22ste in. Als dat abonnement in is gegaan, knip ik zijn huidige kaart door, de OV chipkaart is nog geldig, maar behoorlijk beschadigd. 

Tochjo
Forum|alt.badge.img+4
  • January 16, 2025

Ik heb 8 januari een nieuw NS Flex abonnement besteld, die de 22ste moet ingaan. Wanneer krijg ik bericht dat ik het abonnement kan activeren bij de automaat?

Als u een NS Flex-abonnement bestelt voor op een bestaande OV-chipkaart waar nog geen NS Flex op staat, dan kunt u dat vanaf de ingangsdatum op de kaart laden. U krijgt daar dus op 22 januari bericht over.

Voor mijn zoon heb ik inmiddels ook een nieuw abonnement op een nieuwe kaart aangevraagd. Moet die ook geactiveerd worden bij de automaat?

Nee.

Als dat abonnement in is gegaan, knip ik zijn huidige kaart door, de OV chipkaart is nog geldig, maar behoorlijk beschadigd. 

Staat er geen abonnement meer op die kaart? Abonnementen moeten altijd apart worden opgezegd. Vernietigen van de OV-chipkaart stopt een abonnement niet.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • January 16, 2025

Je krijgt pas een mail dat het abonnement klaar staat bij een automaat op de ingangsdatum, dat is dus op de 22e.

Bij een nieuw abonnement besteld op een nieuwe kaart staat het abonnement al op de kaart, dus hoef je niet meer naar een automaat. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • January 16, 2025

Die vraag over het activeren per de ingangsdatum komt wel vaker voorbij. Dat zou dus duidelijker in de bevestigingsmail van de bestelling kunnen staan (er volgt nog een mail op de ingangsdatum).

Activeren (bestelling ophalen) kan ook  ̶b̶i̶j̶ ̶s̶u̶p̶e̶r̶m̶a̶r̶k̶t̶e̶n̶  en de meeste bussen en trams.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • January 16, 2025

Die vraag over het activeren per de ingangsdatum komt wel vaker voorbij. Dat zou dus (duidelijker) in de bevestigingsmail van de bestelling kunnen staan.

Dat zou er inderdaad duidelijker kunnen staan. Nu staat zoiets als dat je een mail ontvangt wanneer de bestelling klaarstaat. Maar verder niet verder aangegeven wanneer dat klaar zal staat. Waarom kan er niet gewoon duidelijk worden aangegeven dat de bestelling klaar zal staan op de ingangsdatum en dat je dan ook op die datum de mail zal ontvangen.