beantwoord

Kan niet klikken op reis om correctie tarief terug te vragen


Gisteren ging ik vanuit Nijmegen naar Utrecht met mijn Flex voordeel OV kaart. Kennelijk was er iets misgegaan bij het inchecken in Nijmegen. Toen de conducteur mijn OV kaart chekte zag ik wel iets roods in zijn scherm maar meneer zei helemaal niks. Binnen een paar uur kreeg ik een email dat ik 50 euros moest betalen als correctie tarief. Ik vind het zo vervelend dat de conducteur niets heeft gezegd. Hij had me dood eenvoudig kunnen inchecken.

Mijn uitchecken in Utrecht en terugreis naar Nijmegen staat wel in mijn geschiedenis maar ik kan niet klikken op de correctie tarief om het terug te krijgen. Kan iemand mij helpen van hoe nu verder om mijn geld terug te krijgen? Alvast dank. Excuses voor de boze toon, dat is aan NS te danken.

icon

Beste antwoord door MoDe 20 March 2023, 09:22

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4

De conducteur hoeft het niet te zeggen. U krijgt dit correctietarief omdat u niet had ingecheckt en dat is helaas zwart rijden. De conducteur kan u helemaal niet doodeenvoudig inchecken, dat is onmogelijk voor een conducteur.

 

U kunt op deze wijze het correctietarief niet terugkrijgen. Dat is een beslissing van Klantenservice.

Excuses voor de hoge toon zijn netjes maar u zit zelf fout en NS niet. Het is niet te danken aan NS maar aan het feit dat u niet had ingecheckt en dus geen geldig vervoersbewijs had.

Oh, OK. Bedankt voor het antwoorden. Ik was wel door de automatische poort gegaan in Nijmegen dus wat mij betreft was het onmogelijk om niet in te checken. Zwart rijden was niet mijn intentie en ik ben de dupe van een Orwelliaanse systeem en technologie die niet werkt.

Ik reis heel weinig met de trein en dit is definitief de laatste keer. Liever in de elektrische auto.

Reputatie 7
Badge +1

U heeft op Nijmegen CS bij Arriva ingecheckt ipv bij NS. Een incheck bij Arriva is niet zichtbaar bij NS. 

U zal derhalve 2 correctietarieven krijgen, één van Arriva ivm niet uitchecken één van NS ivm niet inchecken.  

 

Zie bijvoorbeeld ook dit topic; 

 

Reputatie 7
Badge +3

Voor de mogelijkheid tot correctie van de €50 kun je telefonisch, via Twitter, Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice.

Mocht er nog een correctietarief van Arriva komen dan kun je daarvoor contact opnemen met Arriva.

De conducteur hoeft het niet te zeggen. U krijgt dit correctietarief omdat u niet had ingecheckt en dat is helaas zwart rijden. De conducteur kan u helemaal niet doodeenvoudig inchecken, dat is onmogelijk voor een conducteur.

 

U kunt op deze wijze het correctietarief niet terugkrijgen. Dat is een beslissing van Klantenservice.

Excuses voor de hoge toon zijn netjes maar u zit zelf fout en NS niet. Het is niet te danken aan NS maar aan het feit dat u niet had ingecheckt en dus geen geldig vervoersbewijs had.

 Ik zie nu wat er is gebeurd (ingechekt bij Arriva en niet NS) dat ik wel mijn geld terug kan claimen ,mede de andere deelnemers/antwoorden hier. Misschien volgende keer wat behulpzamer opstellen ?

Reputatie 7
Badge +3

Hij had me dood eenvoudig kunnen inchecken.

Nee, dat kan een conducteur niet. Sommigen zeggen wel dat ze je inchecken als je niet ingecheckt hebt, maar dat klopt niet. Wat ze wel kunnen en doen is registeren dat een reiziger geen geldige incheck heeft en dat resulteert dan in een correctietarief van €50. 

Reputatie 7
Badge +4

Misschien de volgende keer wat minder onzinnige opmerkingen met stelligheid beweren? De verwijzing naar Klantenservice stond er. 

Misschien de volgende keer wat minder onzinnige opmerkingen met stelligheid beweren? De verwijzing naar Klantenservice stond er. 

Zoals deze 2 zinnen geschreven zijn impliceerde u dat klantenservice heeft besloten dat de corriectietarief niet terug te krijgen was. "U kunt op deze wijze het correctietarief niet terugkrijgen. Dat is een beslissing van Klantenservice."

Reputatie 7
Badge +4

Nee het zijn twee zinnen. Of u het wel of niet terug kunt krijgen of niet, ligt bij Klantenservice. Het is geen recht dat u het terug krijgt, het is een vorm van coulance. Die beslissing ligt bij hen. Het is geen recht.

Overigens heb ik dit hier ettelijke malen duidelijk gemaakt naar inmiddels veel reizigers, net als de overige veelbeantwoorders hier. Fout inchecken en terugvragen bij verschillende vervoerders is overigens een gedoe en het correctietarief voor zwartrijden werkt anders dan alleen een onvolledige in- of uitcheck corrigeren. 

Mijn probleem is meer dat u de verantwoordelijkheid wat fout gaat bij een ander legt. U had zelf correct bij NS moeten inchecken, dan was er geen probleem geweest. Leuk of niet, het werkt met per vervoerder in- en uitchecken en wie dat niet doet heeft gedoe. Terecht want inchecken is een geldig vervoersbewijs en uitchecken het juiste bedrag afrekenen. Wie niet in- en uitcheckt bij dezelfde vervoerder doet het niet goed en dat heeft consequenties. Ik zou ook graag zien dat het per reis werkte en niet per rit en per vervoerder maar dat doet niet terzake, het systeem is nu zoals ik het hier beschrijf.

Er staat na al die tijd nog steeds op de NS website dat correctietarief terwijl je een abonnement hebt teruggevraagd kan worden via Mijn NS:

https://www.ns.nl/klantenservice/vergeten/in-en-uitchecken-vergeten.html

Voor zover ik het heb geprobeerd, is dat nog steeds niet mogelijk. Het lijkt er niet op dat NS van plan is dit te implementeren. Misschien kan het verwijderd worden, want het is verwarrend.

Reputatie 7
Badge +3

Wat heb jij geprobeerd, correctietarief te corrigeren welke je kreeg nadat je gecontroleerd werd? Dat kun je niet zelf corrigeren, dat gaat via de klantenservice en kan max. 1x per jaar.

De info via de link gaat over gemiste in/uitcheck en de automatische correctie door backoffice n.a.v. reishistorie. Ik moet zeggen die info mag wel wat duidelijker bijvoorbeeld met de zin: ‘Een correctietarief gekregen na controle door conducteur kun je niet zelf corrigeren.’

Reageer